MojElektromobil

Energetické straty sú prakticky všade, kam sa pozriete. Rovnako je to aj v prípade nabíjania elektromobilov. Nie všetka energia, ktorú reálne zo stojanu dostanete, skončí naozaj v jeho batérii a je ju možné využiť na jazdenie. Ide o prirodzený jav, z ktorého netreba mať obavy. Položili ste si už niekedy otázku, koľko energie reálne skončí vo vašom elektromobile? Úplne všetko to nie je. Na tému upozornil portál Insideevs.

Straty vznikajú pri každom prenose energie

Kedykoľvek presúvate elektrickú energiu z jedného miesta na druhé, dochádza k nevyhnutým prenosovým stratám. V zásade platí, že na čím dlhšie vzdialenosti ju prenášate, tým sú straty vyššie. Rozdielová energia sa premení na teplo, ktoré sa rozptýli do okolia. Rovnako to funguje aj pri nabíjaní telefónu, jazdení a podobne. Vždy tam nejaká strata bude. Otázkou je len to, aká je táto strata veľká.

Mohlo by vás zaujímať:

Vo všeobecnosti platí, že čím je prenosové napätie vyššie, tým sú straty nižšie. Preto je napríklad 800 V systém v elektromobiloch veľkou výhodou. Modely s touto architektúrou sa nielenže nabíjajú vyšším výkonom (rýchlejšie), ale počas nabíjania zaznamenajú aj menšie straty. Viac o tejto téme si môžete prečítať v článku 800 V alebo 400 V architektúra. Aké sú výhody a nevýhody?

Napätie je dôležité

A toto je hlavným dôvodom toho, že elektrická energia pohybujúca sa po sieti na dlhšie vzdialenosti je vždy pod vysokým napätím. Najväčšie straty nastávajú vtedy, keď sa napätie zníži. Existujú aj straty spojené s procesom znižovania elektriny cez rozvodne, ale aj premenou zo striedavého prúdu na jednosmerný potrebný na rýchle nabíjanie elektromobilu.

Zdroj: Insideevs.com

Najjednoduchším spôsobom, ako pozorovať straty pri nabíjaní elektromobilu by bolo, ak by ste jeho batériu úplne vybili a potom nabili na 100 percent. Nabíjačka, alebo aj vozidlo vám ukáže, koľko kWh ste doplnili. Reálne nabitie vyžaduje viac elektriny, ako je kapacita vášho elektromobilu. A to je spôsobené práve stratami pri nabíjaní.

Zopár reálnych testov

Napríklad nemecký test elektromobilu BMW iX s 22 kW palubnou nabíjačkou pri teplote 23 stupňov celzia ukázal, že pre plné nabitie 105,2 kWh batérie bolo potrebných až 125,2 kWh energie. V tomto prípade predstavovala strata približne 20 percent. To sa zdá ako vysoké číslo, nie je to ďaleko od odhadovaného priemeru na úrovni okolo 15 percent.

BMW iX M60
BMW iX M60

Testovacie nabíjanie Tesly Model Y zase ukázalo, že pre nabitie približne 81 kWh batérie bolo potrebných až 92,2 kWh elektrickej energie. To predstavuje stratu približne 14 percent. Za spomínané straty môže viacero faktorov. Napríklad zabudovaný AC konvertor na jednosmerný prúd v palubnej nabíjačke, samotný nabíjací kábel, batéria elektromobilu a nabíjací výkon. Časť strát sú jednoducho “prenosové straty” či straty na udržanie optimálnej teploty batérie počas nabíjania.

Oplatí sa domáci wallbox?

Niektoré testy tiež ukázali, že používanie domáceho wallboxu v porovnaní s bežnou zásuvkou zabezpečí nižšie straty. V jednom z testov bol referenčným vozidlom Renault Zoe, ktorý zaznamenal stratu 24,2 percenta pri klasickom nabíjaní zo zásuvky a len 9,7 percenta pri použití wallboxu.

Vo výsledku to pre majiteľov elektromobilov znamená, že pri nabíjaní svojho vozidla platia aj za straty elektrickej energie, ktoré pri tom vznikajú. Najefektívnejšie je teda práve rýchle nabíjanie, kde sú straty najnižšie. Toto nabíjanie je ale aj drahšie a navyše pre dlhodobú kondíciu batérie je výhodnejšie práve pomalé nabíjanie.

Náš tip
Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB Leasing: Predstavenie kategórie Elektrické SUV
4. apríla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+