MojElektromobil

BMW je bezpochyby prémiová automobilka, ktorá vyrába špičkové vozidlá. V poslednom období sa tento výrobca výraznejšie zameral aj na elektromobilitu. BMW i3 je tu s nami už nejaký ten rok a stále ide o veľmi zaujímavý nadčasový elektromobil, no po ňom bolo dlho ticho.

BMW iX M60
BMW iX M60 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Automobilka už teraz ponúka viacero zaujímavých kúskov. Či už ide o veľmi vydarené BMW iX3, ktoré je vlastne prerobenou spaľovacou X-trojkou či doslova beštiálne BMW i4 s vysokým výkonom a skvelým zážitkom z jazdy.

BMW iX M60
BMW iX M60 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

BMW iX je najnovším SUV značky, ktoré parametrami doslova vyráža dych. Jeho dizajn rozdelil fanúšikov na dva tábory. Niekomu sa absolútne nepáči, druhí ho doslova milujú. Priznám sa, že patrím do druhej skupiny. Na fotkách sa mi iX až tak nepáčil, no naživo je nádherný. Automobilka mala doteraz v ponuke dva varianty tohto elektrického SUV, no teraz prichádza BMW iX M60. Najvýkonnejšia verzia s výkonom 619 koní a krútiacim momentom 1100 Nm. Ja som mal možnosť zajazdiť si na tejto novinke a doviezť ju zo Slovenska do Bratislavy.

Séria BMW iX: Aktuálna ponuka

Najnovší model doplnil už existujúce dva varianty. Základný iX xDrive40 za 87 200 € ponúka dojazd 425 km a výkon 326 koní. Výkonnejší variant xDrive50 s väčšou batériou má WLTP dojazd 630 km a výkon 523 koní za cenu 118 500 €.

BMW iX M60
BMW iX M60 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Najnovší BMW iX M60 prichádza za cenu 134 200 € s rovnako veľkou batériou, avšak vyšším výkonom. Akumulátor má celkovú kapacitu 111,5 kWh, z čoho využiteľných je 105,2 kWh.

Na stovku za 3,8 sekundy

Vodič má k dispozícii tri jazdné režimy. V základom PERSONAL ponúka auto výkon 397 kW, v športovom 455 kW a 1015 Nm. V prípade Launch Control je k dispozícii taktiež 455 kW, avšak krútiaci moment sa zvýši na 1100 Nm. Vozidlo vďaka tomu dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h len za 3,8 sekundy.

Obrovský výkon je počas jazdy naozaj cítiť. Problémy so zrýchlením nenastanú ani pri diaľničnej rýchlosti, po zatlačení akcelerátora vás doslova kopne a zatlačí do sedadla. Maximálna rýchlosť bola taktiež zvýšená, konkrétne z 200 na 250 km/h.

BMW iX M60
BMW iX M60 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Zaujímavý je aj rekuperačný výkon, ktorý sa môže vyšplhať až na 220 kW. Vozidlo vám počas jazdy ukazuje aj to, koľko kilometrov ste pomocou rekuperácie získali. Počas jazdy do Bratislavy sme sa zastavili aj na nabíjačke IONITY pri rakúskom Pinkafelde, pričom sme dosiahli maximálny výkon 189 kW pri 30 % nabitia batérie. Nabíjali sme z 28 %.

Diaľničná spotreba a reálny dojazd

Udávaným maximom je 195 kW. 10 minút nabíjania teda postačí na 150 km dojazd, z 10 na 80 % kapacity batérie sa BMW iX M60 dobije za 35 minút. Trasa bola rozdelená do dvoch väčších úsekov. Ten prvý bol približne z 80 % diaľničný, namerali sme spotrebu 21,8 kWh/100 km. Pri takejto spotrebe by bol celkový reálny dojazd vozidla na úrovni 482 km.

BMW iX M60
Spotreba | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Druhý úsek bol čisto diaľničný, nevyhli sme sa ani stúpaniam, čo sa samozrejme prejavilo na vyššej spotrebe. Zatiaľ čo počas prvého úseku sme na diaľnici dodržiavali rýchlosť 130 km/h, v tomto úseku sme väčšinou jazdili s tempomatom nastaveným na 140 km/h. Spotreba sa zastavila na čísle 23,8 kWh / 100 km, čo by predstavovalo celkový dojazd na úrovni 442 km. Vo vozidle sme sedeli traja.

Dizajn a navigácia

Najvýkonnejší variant BMW iX sa od svojich kolegov líši menšími dizajnovými zmenami, podľa ktorých ho pomerne rýchlo rozpoznáte. Spomeniem, že M Sport Package je tu už v základe. Logo M a M60 je v čiernej farbe so zlatým orámovaním. 22-palcové kolesá nesú bronzové prvky a 17-palcové brzdy sú modré. Interiér je rovnaký ako v prípade ďalších dvoch verzií. Zaujímavé je, že masážne sedadlo je len to šoférovo, spolujazdec zostane o túto funkciu ochudobnený.

BMW iX M60
BMW iX M60 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Navigácia je zvládnutá dobre, po zadaní cieľa vie navrhnúť aj zastávku pre nabíjanie, pričom informuje aj o odhadovanom stave nabitia batérie a navrhne ideálnu dĺžku nabíjania, aby ste sa pohodlne dostali do cieľa. Len škoda, že odhad percenta batérie v cieli nevidím na displeji neustále, musím sa k nemu preklikať. Počas jazdy po diaľnici som sa tiež mohol spoľahnúť na výborný tempomat a skvelého asistenta udržiavania v pruhoch.

BMW si tiež mohlo odpustiť zbytočné štartovacie tlačidlo. Nemá ho Tesla, upustil od neho aj Mercedes, ale napríklad aj Renault Megane E-Tech. Pre mňa je určite pohodlnejšie nasadnúť, stlačiť brzdu, zaradiť a vyraziť na cestu, ako neustále stláčať tlačidlo pre vypnutie a zapnutie.

BMW iX M60
BMW iX M60 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Automobilka sa pri tomto vozidle chváli aj tým, že je maximálne ekologické. Pri výrobe sa síce spotrebuje viac materiálu v porovnaní so spaľovacím automobilom, no v rámci celkového životného cyklu je BMW iX až o 81 % ekologickejšie.

Krátke zhrnutie

BMW iX M60 je najvýkonnejším elektromobilom automobilky. Prináša so sebou všetky skvelé vlastnosti zo svojich súrodencov, ako napríklad skvelé odhlučnenie kabíny, perfektný podvozok, maximálne pohodlie pri jazde či štedrý vnútorný priestor.

BMW iX M60
BMW iX M60 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Spolieha sa na rýchle nabíjanie, obrovskú batériu a vzhľadom na veľkosť a hmotnosť aj na zaujímavú spotrebu. Pridáva k tomu ešte vyšší výkon a zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 3,8 sekundy. Prvú jazdu som si neskutočne užil a teším sa na to, keď budem môcť tento elektromobil podrobiť plnohodnotnému týždňovému testu.

24. septembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+