MojElektromobil

Tragická nehoda Tesly v Texase zo 17. apríla stále vyvoláva nejasnosti. Niektorí obviňujú Autopilot, ten však vozidlo nemalo a na sedadle vodiča mohol niekto sedieť. Tak ako to bolo?

Nehoda Tesly bez vodiča?

Pri hrozivej nehode elektromobilu Tesla Model S na predmestí Houstonu pred niekoľkými dňami zahynuli dvaja muži. Miestna televízia KPRC 2 informovala, že vozidlo s aktivovaným systémom Autopilot nezvládlo situáciu, vyšlo mimo vozovky a narazilo do stromu. Záchranné zložky po príchode na miesto zistili, že na mieste vodiča nikto nesedel, no umreli dvaja muži sediaci na sedadlách pasažierov.

Neskôr sa k nehode vyjadril (na Twitteri) aj Elon Musk, pričom vyvrátil informácie o tom, že pasažierov zabilo zlyhanie systému Autopilot. Vozidlo nemalo systém FSD Beta, ktorý je schopný autonómnej jazdy po mestských komunikáciách a ani pokročilý (Enhanced) Autopilot. Vozidlo malo základnú verziu Autopilota, ktorá však potrebuje na fungovanie riadne čiary na cestách a táto ulica ich nemá. Pasažieri sa teda mohli spoliehať len na automatické brzdenie a iné štandardné bezpečnostné pvky Tesly.

Nehoda Tesly v Texase (Foto: Click2houston.com)
Nehoda Tesly v Texase (Foto: Click2houston.com)

Tesla je síce s autonómnym riadením vozidiel už poriadne ďaleko (systém Tesla Full Self-Driving Beta), no stále nejde o úplnú autonómiu a takýto systém je dostupný len pre pár tisíc majiteľov. Aktuálna verzia systému Autopilot, ktorú má v Teslách drvivá väčšina majiteľov, je určená výhradne na jazdu po diaľnici s riadnym značením. Príplatkový pokročilý (Enhanced) Autopilot tiež zvládne zjazd a výjazd na diaľnicu. Ide v tomto prípade o autonómiu 2. úrovne.

Príbeh sa zamotáva

Záchranné zložky hneď po tejto nehode podľa trajektórie 100%-ne vylúčili, že by niektoré z tiel mohlo preletieť zo sedadla vodiča do iného sedadla, keďže na sedadle vodiča nikoho nebol. Prišli teda k záveru, že auto havarovalo s aktivovaným Autopilotom. Záchranné zložky však pokračovali vo vyšetrovaní prípadu v spolupráci s automobilkou.

Portál Bloomberg informuje, že vyšetrovanie nezistilo prvotný zdroj tepla, teda to nemusela byť batéria. Príčinou vznietenia však bol silný náraz. Predstavitelia Tesly prekvapujú novými informáciami o prípade. V pondelok v konferenčnom hovore o zárobkoch firmy za 1. kvartál 2021 informovali, že dáta z tohto vozidla ukazujú zdeformovaný volant, čo môže znamenať prítomnosť vodiča pred nárazom. Povedal to konkrétne viceprezident firmy pre inžiniering vozidiel Lars Moravy.

Ďalším dôkazom o neprítomnosti aktivovaného Autopilota je fakt, že bezpečnostné pásy boli po nehode odopnuté. Autopilot funguje iba v prípade, že sú pásy riadne zapnuté. Nedávny test portálu Consumer Reports však ukazuje, že tento princíp sa dá jednoducho oklamať závažím zaveseným na volante. V texaskej havárii však sa však nič podobné nespomína.

Požiare elektromobilov

Elektromobil Tesla pri tejto nehode v Texase zachvátili silné plamene a privolaní hasiči mali s vozidlom plné ruky práce. Hasili ho vodou podľa dostupných informácií až 4 hodiny a minuli na to až 32 tisíc galónov, teda 118 m3 (kubíkov) vody. Silný požiar po náraze bol pravdepodobnou príčinou smrti dvoch pasažierov.

Sú však známe prípady, kedy sa pri havárii batéria Tesly rozletela na kúsky, no nezačala vôbec horieť. Niekedy však batériový pack začne horieť a je takmer nemožné, alebo extrémne komplikované ho uhasiť. Hasičské zbory na Slovensku aj vo svete aktuálne zavádzajú rôzne metodiky a spôsoby na uhasenia elektricky poháňaných vozidiel.

Nehoda Tesly Model 3 (Foto: FB/City of Corvallis Police Department)
Nehoda Tesla Model 3, kde sa batéria rozbila na kúsky, no nezačala horieť (Foto: FB/City of Corvallis Police Department)

Na vyriešenie prípadu stále čakáme

Prípad sa stále vyšetruje a stále nepoznáme detaily a príčinu nehody. Mohlo ísť jednoducho o nezodpovednosť pasažierov. Nech vyšetrovanie skončí akokoľvek, je 100%-ne vylúčené, že išlo o zlyhanie Autopilota aj keď množstvo portálov zavádzalo, keď písali o prípade v tomto duchu.

Dvoch mužov ich rodinám už nikto nevráti, no je nesprávne obviňovať systém Autopilot. Spoločnosť Tesla začala ihneď po prípade aktívne spolupracovať so orgánmi činnými v prípade, ako sú NHTSA a NTSB. Týmto zložkám poskytla potrebné údaje zo svojich databáz. Dúfame, že sa prípad čoskoro férovo vyrieši.

 

 

 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

30. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+