MojElektromobil

Elektrické mestské dodávky sú jeden s významných bodov pri znižovaní lokálnych emisií. Firmy sa aj preto stále viac zameriavajú na túto oblasť, pričom svoje plány postupne odhaľujú. Tentokrát nám svoju víziu predstavila automobilka Renault, ktorá budúcnosť vidí v malých dodávkach ako EZ-FLEX s mestským dojazdom či čiastočne autonómnom systéme prepravy EZ-PRO.

EZ-FLEX – koncept v skutočnom testovaní

Renault v rámci svojej produkcie určite nechce vynechať segment, ktorý sa taktiež výrazným spôsobom podieľa na lokálnych emisiách. Dodávka EZ-FLEX je už len svojimi parametrami jasným kandidátom na mestské cesty a pre kuriérov, ktorých hlavnou úlohou je doručovanie tovaru v rámci posledných kilometrov.

Výrobca neuvádza konkrétnu kapacitu batérie či možnosti nabíjania, sľubuje však dojazd 100 kilometrov. Nakoľko však Renault opakovane zdôrazňuje, že ide o auto do mesta, takýto dojazd je plne postačujúci. Rozmermi ide o veľmi praktické auto – na dĺžku nedosahuje ani 4 metre – dĺžka 3,86 metra, šírka 1,65 metra a výška 1,88 metra. Nakoľko ale ponúka miesto iba pre dvoch pasažierov, priestor v kufri má sľubné 3 metre kubické. Pre aktivity kuriérov s menším tovarom ide o postačujúce číslo.

ez-flex renault

Dodávka je vybavená aj štandardnými multimediálnymi funkciami, teda nechýba ani integrácia so smartfónom, čo zamestnanci kuriérskych spoločností určite privítajú. EX-FLEX však nie je iba konceptom, ale skutočnou dodávkou, ktorú už výrobca testuje v praxi. Dvanásť vozidiel EX-FLEX poskytol rôznym firmám či mestám na dva roky pre ich každodenné aktivity. Za dobu využívania budú zbierať cenné dáta o pohybe áut, najazdených kilometroch, zmenách rýchlosti či o využívaní batožinového priestoru a otváraní dverí. Takto získané údaje následne implementujú pri vývoji nových modelov.

EZ-PRO – robotická vízia

Druhým predstaveným vozidlom po EX-FLEX od Renaultu je EZ-PRO, ktoré však už spĺňa parametre konceptu. Ide o víziu automobilky, ktorá sa pozerá na to, ako by mohla vyzerať mestská preprava tovaru v budúcnosti. Vozidlo má pozostávať z dvoch častí, ktoré bude možné na seba napájať – vzniknúť by tak mal akýsi vlak na kolesách.

Zaujímavé na tom však je, že prepojené nebudú fyzicky, ale cez umelú inteligenciu a autonómne riadenie. Šofér, ktorý bude zároveň aj kľúčovou osobou pri odovzdávaní tovaru, bude obsluhovať iba vozidlo vpredu – všetky ostatné ho budú nasledovať. Auto na čele tak bude vybavené všetkými potrebnými funkciami pre komunikáciu s dispečerom.

ez-pro renault

Automobilka však túto víziu posúva ešte ďalej a človeka – šoféra by z celého procesu dokázali vyškrtnúť. Šofér v aute by na seba prevzal povinnosti dispečera, ktorý by vzdialene dohliadal na plynulosť a správnosť prepravy. Využitie vidia napríklad pri prevoze drahých, luxusných potravín alebo citlivých predmetov. Renaultu nie je cudzie ani prípadné zdieľanie jednotlivých vagónov medzi viacerými internetovými obchodmi či firmami.

Viac článkov na tému elektrické dodávky:

Prečítajte si aj naše testy elektromobilov

Dlhodobo vám prinášame testy elektromobilov a plug-in hybridov. Najnovšie sme si vyskúšali štýlový a plne elektrický Mini Cooper SE, nový Renault ZOE či plug-hybridný Peugeot 3008. Od susedného výrobcu sme testovali aj ich prvý elektromobil Citigo-e iV. Ak sa chcete dozvedieť viac o nami testovaných vozidlách, sledujte nás na Instagrame, kde nám môžete klásť konkrétne otázky.

14. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+