MojElektromobil

Počas posledného týždňa sa vo svete elektromobility udialo hneď niekoľko zaujímavých vecí. Aby ste o žiadnu dôležitú informáciu neprišli, pripravili sme pre vás prehľad tých najzaujímavejších správ, ktoré prišli počas prebiehajúceho týždňa.

Pozreli sme sa na to, akú hodnotu vozidla tvorí práve batéria

Batéria patrí k najdôležitejším častiam automobilov s elektrickým pohonom. Bez nej by totiž nemali kde skladovať energiu potrebnú na chod, aj preto sa výrobcovia predbiehajú, kto príde s efektívnejšou a lacnejšou batériou. Aká je však reálna cena a koľko by ste za ňu zaplatili v prípade poškodenia a potrebnej výmeny? Mnohí majitelia elektromobilov pri ich kúpe ani netušia, aká drahá môže byť len samotná batéria. Veľa z nich tak pri potrebnej oprave prekvapí nepríjemná správa. Záleží však na tom, z akých materiálov je batéria vyrobená. Existuje totiž hneď niekoľko spôsobov, akým sa môže vyrábať.

Na náš trh čoskoro pribudne ďalšia ambiciózna čínska automobilka

Čína vo svete elektromobilov postupuje veľmi rýchlo a hlavne efektívne. Už v máji tohto roku padli vyjadrenia, že táto ázijská mocnosť bude dominovať trhu s elektromobilmi. Svoje vozidlá ponúkajú za prijateľnejšie sumy a sú schopní produkovať obrovské množstvo áut ročne. Najnovšie sa čínskej automobilke Leapmotor podaril celkom znamenitý úspech. S medzinárodnou automobilovou spoločnosťou Stellantis uzavreli dohodu a značke sa tak otvára možnosť obchodovať v Európe. Koncom októbra 2023 oznámila spoločnosť Stellantis, že sa stáva strategickým akcionárom spoločnosti Leapmotor, čínskeho výrobcu elektrických vozidiel.

Ako sa u nás a v Česku zmenil počet nabíjacích staníc?

Jedným z hlavných argumentov odporcov elektromobilov je nedostatok nabíjacích staníc a miest, kde viete vybitému vozidlu dodať energiu. Pár rokov dozadu toto tvrdenie možno bolo pravdivé, no dnes to už určite neplatí. Počet nabíjacích staníc stúpa veľmi rýchlo – rovnako ako na Slovensku, tak aj v iných krajinách. V susednom Česku počet verejných nabíjacích bodov presiahol 4300 ks. K poslednému septembrovému dňu bolo u našich susedov postavených 2313 verejných nabíjacích staníc, ktoré dokopy obsahujú až 4313 nabíjacích bodov. Vyplýva tak zo štatistiky Centra dopravního výzkumu (CDV).

Pozreli sme sa aj na vývoj predajov elektromobilov

Elektromobilita sa stále rozrastá, v niektorých krajinách viac a v iných menej. Včera sme vám priniesli článok, v ktorom vás informujeme o tom, ako veľmi na Slovensku zaostávame. Pozrime sa však na súhrnné čísla toho ako je na tom EÚ. Podľa posledných dát sa v septembri v EÚ zaregistrovalo už 288 459 nabíjateľných vozidiel, čo znamená 15 % nárast oproti minulému roku. Celkový trh s vozidlami však taktiež medziročne narástol o 11 %. Podľa portálu môže byť za nie tak veľkým zvýšením stopnutie dotácií pre podniky v Nemecku. Nabíjateľné autá predstavovali 25 % z celkových predaných nových vozidiel.

V Poľsku zabrali dotácie na elektromobily, prečo ich nemáme aj u nás?

Slovensko podľa aktuálnych údajov o predajoch elektromobilov zaostáva za európskymi štátmi, no dokonca aj za krajinami V4. Aj keď sa podiel elektrických vozidiel na celkových predajoch zvyšuje každým rokom, stále je to málo. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tak upozorňuje na nedostatočné poskytovanie dotácií a tiež slabé využívanie financií z Plánu obnovy. Podľa posledných zverejnených údajov o predajoch sa Slovensko nachádza na chvoste krajín Európskej únie. V poslednom porovnaní sme sa dokonca ocitli aj za krajinami V4, či dokonca aj Rumunskom. Aj také Turecko je na tom čo sa predajov týka 5-násobne lepšie ako naša krajina.

Vyskúšali sme si dodávku od Mercedesu

Mercedes-Benz EQT je prémiová verzia elektrickej dodávky pre zákazníkov so záujmom o nulové emisie. Hoci je podobný eCitanu, líši sa vo výbave a v luxusných dotykových častiach kabíny. Mercedes predstavuje množstvo elektrických modelov EQ, pričom EQT je založený na T-Classe, čo je vlastne alternatíva dodávky Citan. Elektromobil má 45 kWh lítium-iónovú batériu s dojazdom 170 – 270 km. Nabíjanie je možné výkonom až 80 kW (v realite bol dosiahnutý najväčší výkon 78,3 kW) z DC nabíjačky, čo znamená, že batéria sa nabije z 10 % na 80 % za 38 minút.

12. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+