MojElektromobil

Slovensko podľa aktuálnych údajov o predajoch elektromobilov zaostáva za európskymi štátmi, no dokonca aj za krajinami V4. Aj keď sa podiel elektrických vozidiel na celkových predajoch zvyšuje každým rokom, stále je to málo. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tak upozorňuje na nedostatočné poskytovanie dotácií a tiež slabé využívanie financií z Plánu obnovy vo svojej tlačovej správe.

Podľa posledných zverejnených údajov o predajoch sa Slovensko nachádza na chvoste krajín Európskej únie. V poslednom porovnaní sme sa dokonca ocitli aj za krajinami V4, či dokonca aj Rumunskom. Aj také Turecko je na tom čo sa predajov týka 5-násobne lepšie ako naša krajina.

„Je to alarmujúci signál, ktorý ukazuje, že Slovensko si nemôže dovoliť strácať ďalší čas. Ešte aj v Turecku je podiel elektromobilov na nových predajoch 5-násobne vyšší ako u nás a to tam ani nemajú dotačný program“.

Patrik Križanský, riaditeľ SEVA

seva graf
Porovnanie predajov | Zdroj: SEVA

Ako príklad, ktorým smerom by sme sa mali vydať, uvádza SEVA aj Poľsko. Práve v ňom spustili program “Mój elektryk” už v máji 2021. Jeho cieľom je prerozdeliť 700 miliónov zlotých (1562 mil. €) vo forme dotácií tým, čo majú záujem kúpiť si elektrické vozidlo. To okrem zlepšenia kvality životného prostredia prispeje aj plynulejšiemu prechodu na bezemisnú dopravu v EÚ. Táto dotácia sa dá získať prostredníctvom elektronickej žiadosti aj pri kúpe vozidiel na lízing.

Rovnaký cieľ by malo mať aj Slovensko

Podľa Patrika Križanského je práve toto cesta, ktorou by sa mohlo Slovensko v oblasti elektromobility uberať. Slovensko totižto stále môže využiť na financovanie aj peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, ktorý dotuje EÚ.

Keď už aj Maďarsko, ktoré sa potýka s vážnymi inflačnými problémami, dokáže nájsť prostriedky na štátnu podporu elektromobility, nemôže existovať dôvod, prečo by Slovensko nemohlo urobiť to isté.

Patrik Križanský, riaditeľ SEVA

Reaguje tak na rozhodnutie, ktoré má od novembra 2023 podporiť maďarskú elektromobilitu čiastkou 78 miliónov eur. Aj bez tejto dotácie sa však podiel nových elektromobilov na celkovom predaji v susednej krajine nachádza na dvakrát vyššej úrovni ako u nás.

Poľský program Mój elektryk si môžu záujemci uplatniť na aj na úžitkové bezemisné vozidlá triedy N1, pričom vozidlo môže stáť maximálne 50 000, resp. 70 000 PLN (10 800/15 180 €) v závislosti od ročného nájazdu. Pre programové obdobie 7/2021 až 9/2025 má program alokovaných 700 miliónov PLN (152 miliónov €), pričom ku koncu novembra 2022 bolo vyčerpaných približne 30 % z tejto sumy. Celkovo už prijali 4 900 žiadostí pre dokopy až 6 200 batériových vozidiel.

Náš tip
Test Mercedes-Benz EQT 200: Na prácu aj pre rodinu
6. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+