MojElektromobil

Priame dotácie na nákup elektromobilov sú vo všeobecnosti označované za silný mechanizmus pre naštartovanie predajov a rozhýbanie trhu. Na Slovensku žiadnu takúto podporu momentálne nemáme a na jej zavedenie sa čaká už roky. Problematike sa venovala aj nedávno zverejnená analýzy “Čisto a zbesilo”, ktorá zhrňuje viacero poznatkov.

Inštitút environmentálnej politiky a Inštitút hospodárskych analýz hneď v úvode svojej analýzy upozorňujú, že prezentované informácie nepredstavujú žiadne záväzné návrhy na opatrenia. Zdôrazňujú, že cieľom publikovania analýzy je podnecovať a zlepšovať odbornú a verejnú diskusiu na aktuálne environmentálne témy.

Predmetná analýza v širšom kontexte dotácií na osobné elektromobily v podstate neprináša žiadnu novú informáciu, skôr sumarizuje to, o čom sa hovorí už dlhší čas a väčšina spomínaných princípov sa nachádza aj priamo v schválenom návrhu Akčný plán pre rozvoj elektromobility:

  • Doterajšia podpora prechodu na bezemisné vozidlá na Slovensku nepostačuje k plynulému prechodu na nové technológie pohonu
  • Prechod na bezemisné osobné a ťažké úžitkové vozidlá si vyžiada dodatočné opatrenia
  • V rámci opatrení pre plynulejší prechod sa odporúča poskytnúť priamu finančnú podporu pre nákup bezemisných vozidiel a výstavbu infraštruktúry
  • Motiváciu pre kúpu bezemisného vozidla môže tiež priniesť zmena daňového, resp. poplatkového zaťaženia vozidiel uplatnením princípu „znečisťovateľ platí
  • Dôležitú úlohu zohrávajú tiež nepriame formy podpory ako povinnosť vybavenia parkovacích miest nabíjacími bodmi, zavádzanie bezemisných zón alebo parkovacia politika zvýhodňujúca elektromobily

Analýza uvádza, že približný cenový rozdiel medzi elektromobilom a autom na spaľovací pohon na základe modelovej flotily SR vychádza na 15 400 eur. Tento rozdiel majú pomôcť znížiť priame dotácie. Pripomína, že v roku 2022 malo nákup elektromobilov dotovať 21 krajín Európskej únie. Zaujímavá je hlavne časť, kde analýza prezentuje návrh možnej výšky dotácie na kúpu elektromobilov.

Miera podporyPre rok 2024Pre rok 2025Pre rok 2026Pre rok 2027Pre rok 2028
Vozidlá do 35 000 eur6000 €4250 €2750 €2000 €1250 €
Vozidlá od 35 000 do 50 000 eur3000 €2125 €1375 €1000 €625 €

Ako autori dospeli k týmto výškam podpory? Ide o priemer z dotácií, ktoré poskytovalo spomínaných 21 krajín EÚ. Výška dotácie by sa podľa návrhu Inštitútu environmentálnej politiky mala z roka na rok znižovať, a to z dôvodu postupne znižujúceho sa rozdielu cien medzi elektrickými a spaľovacími autami. Ďalšie kľúčové body uvádzajú:

  • Pre drahšie modely áut sa odporúča nižšia dotácia v dôsledku menších rozdielov v nákupnej cene, podobne ako vo Francúzsku. Na vozidlá s cenou
  • Na vozidlá s cenou vyššou ako 50 000 eur by sa dotácia nevzťahovala
  • Na základe odhadovaného počtu nových vozidiel dosahuje maximálny rozpočet opatrenia 10 až 15 miliónov eur

V tejto súvislosti si dovolím pripomenúť priamo Akčný plán pre rozvoj elektromobility z dielne Ministerstva Hospodárstva SR, kde dotácie pokrýva bod “A5: Finančné opatrenie na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel”.

Ako termín plnenia tohto opatrenia (vypracovanie a predloženie návrhu) je uvedené “do 31. 12. 2026”, pričom bližší popis opatrenia hovorí o zavedení dlhodobého mechanizmu na vytvorenie predvídateľného a jasného prostredia pre výrobcov, predajcov a spotrebiteľov.

Súčasne podmienky musia byť nastavené tak, aby pokryli čo najväčšie množstvo dopytu a nesmie byť jediná podmienka rýchlosť registrácie žiadateľov – MH SR sa snaží vyhnúť situácii aká tu bola v roku 2019, kedy sa celý rámec 6 000 000 € vyčerpal za 3 minúty 41 sekúnd od spustenia registrácie.

Kľúčovým parametrom tohto opatrenia je zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu 3 rokov, ideálne s ročnou indikatívnou alokáciou 10 – 12 mil. €.

V ideálnom prípade by na Slovensku mali prebehnúť dotačné schémy na podporu nákupu elektromobilov v približne trojnásobne väčšom objeme než “navrhuje” analýza Čisto a zbesilo.

Náš tip
Salón Elektromobilov 2023 Košice: Metropolu východu ovládli elektromobily | FOTOGALÉRIA
13. septembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+