MojElektromobil

Salón Elektromobilov 2023 Bratislava priniesol množstvo zaujímavých informácií, diskusií, prednášok a prezentácií. Jednou z dôležitých tém bol aj pohľad na aktuálnu ponuku elektromobilov a plány výrobcov na najbližšie obdobie. V diskusii sa stretli zástupcovia značiek Peugeot a KIA, ktorí priblížili stav vo svojich stajniach.

V textovej forme vám prinášame všetky kľúčové informácie z jeho vystúpenia. Video v plnom rozsahu nájdete priložené na konci článku.

Salón Elektromobilov 2023 | Zdroj: Michal Lauko
  • Peugeot e-208 je najpredávanejším elektromobilom v segmente malých vozidiel. Najväčší záujem prejavuje západná Európa.
  • Novinkou z dielne Peugeotu je model 408, ktorý bol uvedený ako plug-in hybrid a čoskoro dorazí aj v plne elektrickom prevedení – dorazí ku koncu roka 2023.
  • Pred rokmi sa začínalo prevažne s batériovými elektromobilmi v segmente SUV, dnes už ponuka široká naprieč všetkými segmentami a zákazník má z čoho vyberať aj po stránke parametrov. Napríklad pri kapacite batérie sa typicky pohybujeme v rozmedzí 50 až 110 kWh.
  • Veľmi dobre sa drží zostatková hodnota elektromobilov, čo pomáha segmentu s prenájmom a leasingom vozidiel – zákazníci sa za výhodných podmienok vedia dostať k novému autu bez toho, aby ho museli zakúpiť v plnej sume.
  • Celý automobilový segment, ktorý sa spamätával z koronakrízy, následne silne zasiahla vojna na Ukrajine, čo sa prejavilo hlavne na dodacích lehotách nových áut. Problémové sú najmä niektoré špecifické typy výbavy, ktoré dokážu dobu dodania modelov Peugeot predĺžiť až o 8 mesiacov.
  • Rovnaká situácia je aj v prípade značky KIA. Logistické problémy sa netýkajú len elektromobilov, ale celej ponuky. Problémom nie je typ pohonu, ale prvky výbavy. Niektoré modely sú napriek tomu dostupné okamžite, napríklad KIA e-Niro. Pri kategórii plug-in hybridov je momentálne “normála dodacia lehota”, teda 2 až 6 mesiacov. V prípade KIA EV6 je situácia komplikovanejšia a čaká sa približne 8 mesiacov. Dostupné výrobné kapacity majú automobilky plne využité.
  • Peugeot má taktiež ponuku skladových a predvádzacích vozidiel, ktoré sú dostupné k okamžitému odberu. Pri aktuálnych objednávkach nových elektrifikovaných modelov sa počíta s produkciou niekedy na prelome septembra/októbra.
  • Automobilky by privítali podporu zo strany štátu vo forme dotácií. Zákazníci to vnímajú hlavne v kontexte okolitých európskych štátov, kde sú zavedené stimulačné mechanizmy.
  • Veľa potenciálnych zákazníkov stále nemá dostatočnú predstavu o aktuálnom stave elektromobility a neuvedomujú si, že by pre nich elektromobil bol vhodným. Peugeot sa snaží bariéru odbúrať pomocou zápožičky elektromobilov. Zákazníkom po dohode napríklad poskytne “vybité auto”, aby si hneď mohli overiť to, že nabíjanie vôbec nie je problémom a obavy sú zbytočné. Ľuďom jednoducho chýbajú praktické skúsenosti.
  • Automobilky pokrývajú segment športových a vysokovýkonných modelov, kedy zákazníkom ukazujú, že vysoký výkon v elektrickom prevedení ponúka lepšie parametre a prijateľnejšiu cenu než pri porovnateľných spaľovacích modeloch.
  • V koncerne Stellantis postupne končí “prvá generácia” elektrického pohonu a postupne nastupuje druhá generácia. Papierový posun v prípade batérie je síce len mierny, cca. 4 kWh, no celkový technologický posun sa prejavuje na zlepší dojazdu o približne 35 %. Vidieť to bude už aj v prípade modelov Peugeot Rifter, Peugeot Expert či Peugeot Traveller. Rovnako to prebieha v prípade KIA, ktorá prízvukuje, že okrem vyššej efektivity a lepšej spotreby sa zlepšujú aj nabíjacie technológie – 14 minút nabíjania na 350 km dojazd.
  • KIA na trh aktuálne predstavuje novinku EV9, čo má byť najväčšie elektrické SUV s dojazdom okolo 500 km. Doraziť má koncom roka 2023.
  • Predajcovia zákazníkom pri prechode na elektromobilitu pomáhajú po každej stránke. Vrátane riešenia otázky nabíjania – inštalácia wallboxu, výber verejnej nabíjacej siete či osadenie fotovoltiky (cez partnerské spoločnosti). KIA zákazníkom ponúka nabíjaciu službu KIA Charge a k autách na začiatok dáva nabíjacie karty s kreditom 100 € (PHEV) a 200 € (BEV).
  • Automobilky vo všeobecnosti plne prechádzajú na elektromobilitu a vývojové tímy, ktoré pracovali v spaľovacom segmente presúvajú na zlepšovanie technológií pre elektrické modely. Elektromobilita je momentálne najlepšia dostupná cesta. Na pozadí sa okrajovo pracuje aj na prípadných alternatívach, ide však o dlhodobý časový horizont.
2. júna 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+