MojElektromobil

Stanice technickej kontroly vo všetkých štátoch EÚ, vrátane Slovenska, by v horizonte najbližších rokov mali prejsť viacerými zmenami. Nosnou myšlienkou je zefektívnenie ich celkového fungovania, ako aj posilnenie ochrany životného prostredia a zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Tieto závery priniesla konferencia „European PTI Workshop 2022“, na ktorej sa stretli odborníci pôsobiaci v oblasti kontroly technického stavu vozidiel z členských štátov EÚ, ale aj z krajín mimo EÚ spolu so zástupcami Európskej komisie. Na konferencii prebiehala diskusia o budúcom smerovaní legislatívy EÚ v oblasti kontroly vozidiel. Téme sa venoval portál TopSpeed.

Viacero nápadov

Výsledkom je teda niekoľko praktických nápadov a myšlienok ako upraviť fungovanie staníc technickej kontroly, parametre samotnej kontroly technického stavu vozidiel či jej frekvenciu. Zatiaľ môžeme hovoriť o tom, že na stole je niekoľko nápadov, ktoré by sa počas nadchádzajúcich rokov mohli dostať do praxe, no nič ešte nie je takpovediac vytesané do kameňa.

Európska komisia na rok 2023 pripravuje revíziu balíka opatrení o technickom stave vozidiel, takže aktuálny predpoklad je taký, že niektoré z prezentovaných, respektíve navrhovaných zmien z konferencie „European PTI Workshop 2022“ by sa mohli dostať do praxe, a to už pomerne rýchlo. Aspoň na papieri, reálna implementácia nových pravidiel na úrovni všetkých členských štátov EÚ môže byť otázkou dodatočných rokov.

Bez presných návrhov

Čo približne môžeme očakávať v rámci nových predpisov? Medzi diskutovanými novinkami sa spomína napríklad zavedenie testov pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), nové metódy pre kontrolu emisií výfukových plynov či zavedenie nových kontrolných metodík prispôsobených pre vozidlá s elektrickým pohonom – elektromobily a plug-in hybridy.

Uvažuje sa aj nad zmenou pravidelných intervalov kontroly stavu vozidiel. Zatiaľ je myšlienka v tomto smere taká, že pri lehotách kontrol technického stavu vozidiel by sa mohli zohľadňovať aj veci ako účel použitia či intenzita využívania, teda počet najazdených kilometrov.

Problém tohto celého je v tom, že zatiaľ sa stále pozeráme len na akési všeobecné nápady a návrhy. Preto sa momentálne veľmi ťažko tvoria závery. Spomínajú sa napríklad nové postupy posudzovania technického stavu vozidla, ktoré budú prispôsobené elektromobilom. Akékoľvek podrobnosti o tom, čo by to aspoň približne mohlo znamenať ale chýbajú.

Vieme, že sa chystajú nejaké zmeny, no nevieme na čo presne sa máme pripraviť. Nakoľko sa ale všeobecne hovorí o zlepšení bezpečnosti na cestách a posilnení ochrany životného prostredia, tak to celkom prirodzene v človeku vyvoláva dojem, že sa treba pripraviť na značné sprísnenie technickej kontroly v blízkej budúcnosti.

Otázne je koľko z návrhov, a v akej podobe sa nakoniec dostane do praxe. Dnes proste treba vedieť, že sa niečo chystá, a tak trochu to sledovať, aby sme nakoniec neboli nemilo prekvapení.

Náš tip
STK pre elektromobily: V čom je kontrola iná? Na čo si dávať pozor?
12. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+