MojElektromobil

Mali sme možnosť vyskúšať novú KONU Electric naživo a musím uznať, že vylepšenia na papieri sa potvrdili aj v skutočnosti. Prvá jazda v Čechách trvala síce len dve hodiny, no za ten čas som mal možnosť spoznať nové funkcie, ktoré KONA Electric prináša na trh.

Prvé jazdy na elektrickej KONE, vyrobenej v závode Nošovice

1. Väčšia KONA, lepšia KONA

KONA prichádza ako nový modelová generácia a pekne narástla. Celková dĺžka je 4 355 mm, šírka 1 825 mm, výška 1 575 mm a rázvor dosahuje 2 660 mm. Aj vďaka tomu ponúka nová KONA Electric oveľa viac priestoru pre vodiča a posádku, vrátane cestujúcich na zadných sedadlách.

Novinkou je aj predný kufor, tzv. frunk, ktorý má veľkosť 27 litrov. Zadný kufor má až 466 litrov a po sklopení zadných sedadiel narastie až do objemu 1 300 litrov. Predošlá verzia mala iba 374 litrov resp. 1156 litrov. Rozdelenie zadných sedadiel je v pomere 40:20:40.

2. Dve verzie batérie, V2L už v základe

Do vozidla nastupujem a palubná doska ukazuje dojazd 316 kilometrov pri batérii nabitej na 95%. Vonku je slnečno, teplomer ukazuje 30 stupňov. Zapínam funkciu i-PEDAL, čiže maximálnu rekuperáciu. Klimatizácia je zapnutá a nastavili sme si teplotu 23 stupňov.

Ovládanie klimatizácie je cez stredný panel, Hyundai sa rozhodol pre riešenie s fyzickými tlačidlami. Čaká nás okruh približne 60 kilometrov a jazda aj po diaľnici. Tam nastavím tempomat na rýchlosť 130 km/ hodinu. Celkovo sme prešli 82 kilometrov, okruh nám trval 1 hodinu a 40 minút a priemerná spotreba sa ustálila na hodnote 17.2 kWh/100 km. Batéria ukazovala stále 76% a dojazd bol ešte 253 kilometrov.

Úplne nová KONA Electric má pohon prednej nápravy a predáva s batériami s kapacitou 48,4 kWh a 65,4 kWh. Pri akumulátore s kapacitou 48,4 kWh dosahuje pohonná sústava výkon 114,6 kW (156 k), maximálny krútiaci moment 255 Nm a maximálny dojazd na jedno nabitie podľa WLTP 377 km. Vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť 162 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,8 sekundy.

Verzia so 65,4 kWh batériou má výkon až 160 kW (217 k), maximálnu rýchlosť 172 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,8, resp. 8,1 sekundy. Dojazd je 454 km s 19-palcovými a až 514 km so 17-palcovými pneumatikami! Vďačí tomu okrem iného vylepšenej aerodynamike (Cx = 0,27) vrátane štyroch aktívnych vzduchových klapiek.

Nechýba ohrev batérií pri nízkych teplotách a vodičom nastaviteľná úroveň rekuperácie. Súčasťou štandardu je aj interiérová elektrická zásuvka Vehicle-to-load (V2L) s napätím 230 V, ktorá umožňuje nabíjať a prevádzkovať externé elektrické zariadenia s výkonom do 3 000 W.

3. Multimédia a asistenčné systémy bez príplatkov

K najväčším novinkám, ktoré nová KONA Electric prináša, patrí aj 12,3-palcový displej prístrojového panelu, 12,3-palcový displej infotainmentu s pokročilým grafickým užívateľským rozhraním, digitálny kľúč Hyundai Digital Key 2 Touch.

Nechýba udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu LKA a nasledovanie jazdného pruhu LFA, systém núdzového brzdenia FCA s detekciou chodcov, cyklistov a iných vozidiel, vrátane automatického núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo FCA-JT. Zástup bezpečnostných asistentov tvoria okrem iného aj asistent na monitorovanie mŕtveho uhla, asistent upozorňujúci na iné vozidlá približujúce sa zboku pri cúvaní alebo asistent pre jazdu na diaľnici HDA.

Vozidlo v „štartovacej“ výbave Electric je už vybavené aj automatickým prepínaním diaľkových svetiel, monitorovaním pozornosti vodiča kamerou v interiéri, prednými parkovacími senzormi a zadnou parkovacou kamerou. Cestujúcim spríjemní jazdu vyhrievanie predných aj zadných sedadiel a volantu. Výbava Electric už obsahuje aj zabudovanú navigáciu s 12,3-palcovým farebným LCD a aktualizáciu máp a softvéru vozidla Over-the-Air (OTA) na 3 roky zadarmo. Pri mapách stále chýba možnosť zobrazený dojazd pri plánovaní trasy. Snáď táto užitočná a potrebná funkcia príde v niektorých updatech.

4. TOP výbava ako prémiové vozidlá

V prípade vyššieho stupňa výbavy Electric+ získa zákazník navyše praktické vyhrievanie dvierok nabíjacieho konektora, možnosť výberu 17- alebo 19-palcových palcových kolies bez príplatku a elektricky otvárané 5. dvere.

V oblasti bezpečnosti je už auto vybavené systémom autonómneho núdzového brzdenia FCA2.0 s ochranou chodcov a cyklistov, autonómnym brzdením pri odbočovaní vľavo FCA-JT a autonómnym brzdením pri vozidlách približujúcich sa zboku pri cúvaní.

KONA vo vyššej výbave Electric+ ponúka aj zobrazovanie mŕtveho uhla priamo na prístrojovej doske, asistent na predchádzanie kolíziám pri parkovaní a tiež pokročilý asistent pre jazdu na diaľnici HDA2.0, ktorý kombinuje asistenta sledovania jazdného pruhu a inteligentného tempomatu založeného na navigácii – využíva senzory a mapové dáta na umožnenie autonómnej jazdy a automatickú úpravu rýchlosti pri predchádzaní.

Vo výbave Electric+ nechýba ani head-up displej premietajúci informácie na čelné sklo, systém 360-stupňového monitorovania okolia vozidla štvoricou kamier a obľúbená funkcia Vehicle-to-Load (V2L) s elektrickou zásuvkou nielen v interiéri, ale aj v exteriéri tak, ako ju poznáme z modelov IONIQ 5 a IONIQ 6. Výbava Electric+ obsahuje navyše aj ambientné podsvietenie v kabíne auta a prémiový audiosystém Bose so 7 reproduktormi a subwooferom.

5. Smart funkcie: naštartovanie aj cez mobil

Premium Pack (2 100 €) obsahuje kožou čalúnené sedadlá, elektricky nastaviteľné a ventilované predné relaxačné sedadlá, inteligentný parkovací asistent na zaparkovanie vozidla a novinku – digitálny kľúč Hyundai Digital Key 2 Touch, ktorý umožňuje odomknutie a naštartovanie vozidla pomocou mobilného telefónu, smart hodiniek alebo NFC karty. Túto funkciu sme zatiaľ naživo netestovali, ostane tak priestor počas týždňového testu.

S balíkom Premium Color Pack (2 300 €) je auto atraktívnejšie o farebné doplnky v interiéri. Balík Premium Eco Pack ponúka čalúnenie sedadiel v kombinácii ekologicky spracovanej kože a semišu a hlavové opierky predných sedadiel zo sieťoviny.

Prvé dojmy a výzvy pre novú KONU

Pozitívne prvé dojmy z novej elektrickej KONY nám len potvrdili, že Hyundai to s elektromobilmi vie. Nová Kona Electric prichádza na slovenský trh s cenou 41 490 eur. Aj vďaka väčším rozmerom a bohatej výbave je cena v porovnaní s predchodcom vyššia. Svoju hodnotu si bude musieť obhájiť aj v konkurencii iných značiek, napríklad s modelmi Tesla Model YVolkswagen ID.3 / ID.4Škoda Enyaq iVKia EV6 či Renault Megane E-TECH Electric. Výhodou KONY môže byť aj skvelé meno, ktoré jej predchodca zanechal.

Galéria KONA Electric

 

8. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+