MojElektromobil

Nissan plánuje zastaviť predaj tradičných automobilov so spaľovacím motorom v Európe počnúc rokom 2030. Nejde o nič iné než zmenu postoja v automobilovom svete. Toto strategické rozhodnutie odráža širší globálny posun smerom k elektrickej budúcnosti a je obzvlášť aktuálne vzhľadom na nedávne regulačné zmeny. Napríklad v takom v Spojenom kráľovstve, kde má platiť zákaz vozidiel so spaľovacími motormi od 2035, informuje AutoCar.

Je dôležité poznamenať, že Nissan má v Spojenom kráľovstve významný podiel na trhu vďaka populárnym modelom ako Nissan Qashqai a Nissan Juke, ktoré ponúkajú benzínové a hybridné varianty. Odloženie zákazu predaja ICE by Nissanu výrazne prospelo. Všetkých však prekvapili odhalením svojho nového konceptu malého elektromobilu, pripravovaného Nissanu Micra, a zároveň ohlásením zrýchleného prechodu na čisto elektrickú flotilu v EÚ.

Na podujatí usporiadanom v ich európskom dizajnérskom štúdiu v Londýne generálny riaditeľ Nissanu Makoto Uchida zdôraznil: „Sme na prahu prijatia elektromobilov. K ICE sa už nedá vrátiť.“ Tento krok podčiarkuje odhodlanie spoločnosti Nissan plne prijať elektrickú revolúciu v oblasti dopravy.

Predtým si Nissan stanovil cieľ dosiahnuť 100 % elektrifikáciu v Európe do roku 2030, čo umožní pokračovať v predaji hybridných modelov s modelom Qashqai e-Power. Toto najnovšie oznámenie však naznačuje, že nástupcovia Juke, Qashqai a Nissan X-Trail budú výhradne elektrickí.

Rok 2035 prinesie v Európe veľké zmeny

Tento posun nie je len proaktívnym opatrením, ale rovnako je čiastočne riadený blížiacim sa mandátom ZEV v Spojenom kráľovstve. Tento mandát bude vyžadovať, aby automobilky predávali čoraz väčšie percento vozidiel s nulovými emisiami, počnúc 22 % v roku 2024 až na 80 % v roku 2030. Až 100 % by mali dosiahnuť v spomínanom roku 2035. Guillaume Cartier, šéf Nissanu pre Európu, odhaduje, že medzi 2030 a 2035 by len asi 10 % predaných áut bolo stále naftových alebo benzínových a ďalších 10 % by boli hybridy.

Aktuálna ponuka elektromobilov Nissan zahŕňa hatchback Leaf a rodinné SUV Nissan Ariya. Do roku 2025 plánuje Nissan nahradiť Leaf kompaktným SUV vyrábaným taktiež v Sunderlande a predstaviť novú Micru, vyrobenú v spolupráci s Renaultom.

Qashqai e-POWER
Qashqai e-POWER | Foto: Nissan

Spoločnosť v príprave načrtla plány na celosvetové uvedenie 19 elektrických vozidiel do roku 2030, hoci podrobnosti zostávajú nezverejnené. Okrem toho sa spoločnosť snaží znížiť náklady na batérie zavedením chémie článkov bez kobaltu do roku 2026 a uvedením ľahších polovodičových batérií s dlhším dojazdom v roku 2028.

Zatiaľ čo jemnejšie detaily týkajúce sa „bezkobaltového“ aspektu zostávajú nejasné, cieľom Nissanu je znížiť náklady na batérie na 75 dolárov za kWh do roku 2028. Aktuálne správy z odvetvia naznačujú, že ceny batériových článkov sa pohybujú okolo 98 dolárov za kWh. Dosiahnutie tejto nákladovej parity s autami ICE je rozhodujúce pri ovplyvňovaní správania zákazníkov voči elektromobilom, pričom kľúčovým faktorom sú celkové náklady na vlastníctvo.

Náš tip
Česko má prvú 400 kW nabíjačku pre elektromobily. Ako je na tom Slovensko?
28. septembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+