Keď som si spočítal, koľko ma stojí benzín, nastal zlom. S elektromobilom jazdím za štvrtinu | ROZHOVOR

V rámci portálu MôjElektromobil.sk sa venujeme aj rozhovorom s majiteľmi elektromobilov, pretože tí najlepšie vedia triezvym pohľadom zhodnotiť aký je každodenný život s elektromobilom. Za ostatné roky sme publikovali množstvo skutočne zaujímavých rozhovorov s majiteľmi rôznorodých elektrických vozidiel, a naďalej v tom budeme pokračovať.

Najnovšie sme vyspovedali Michala Krajčíra, motoristického novinára, ktorý je veľkým fanúšikom benzínových motorov, no dnes už jazdí na elektromobile. Čo bolo hlavným impulzom tejto ráznej zmeny? Ako sa mu jazdí na elektromobile? Dozviete sa v rozhovore.

Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? A prečo práve pre ten, ktorý ste ste si nakoniec kúpili?

Hoci som veľkým fanúšikom benzínových motorov, mesačne prejazdím približne 3 až 4 tisíc kilometrov, ktoré nazývam “transportnými”. Neslúžia totiž na zábavu, ale na presun do práce a kvôli pracovným stretnutiam. Zlom nastal, keď som natankoval nádrž do svojho beztak úsporného auta a videl cenovku 1,63 eura za liter paliva. Ešte v ten večer som si sadol ku kalkulačke, prerátal náklady na “presun” a zistil, že pri súčasnej cene paliva ma len dochádzanie za prácou stojí niekde v rozmedzí 450 až 600 eur mesačne.

A to je suma, za ktorú môžete mať nové auto v slušnej výbave, v záruke a s elektromotorom. Začal som teda pátrať po elektromobile, ktorý bude spĺňať moje požiadavky a zároveň ma bude stáť pri klasickom leasingu podobnú alebo nižšiu sumu. Oslovil som svojich známych v Auto-Impex Bratislava napriamo, či náhodou nemajú skladom elektromobil, ktorý by mi vyhovoval. Po približne týždennom otestovaní Nissanu Leaf som zistil, že dojazdom, výbavou, veľkosťou a nákladmi na nabíjanie je ideálnym riešením mojej situácie. Voľba tak bola jasná a ďalej som nehľadal.

Ako to máte riešené s nabíjaním?

Pre elektromobil som sa rozhodol aj pre relatívne ľahko dostupnú možnosť nabíjať kdekoľvek, keďže sa hýbe zväčša po západnom Slovensku a denne najazdím do 200 kilometrov. Nabíjam prevažne v práci, kde v garáži máme nabíjacie stanice od GreenWay s lepšími cenami, no občas využívam aj verejné nabíjačky od ZSE, v prípade, ak si dávam stretnutia v nákupných strediskách. No a v prípade potreby tu-i-tam nabíjam doma v garáži z klasickej 220V zástrčky, ide však len o také to “dorazenie” o max. 20-30 % kapacity batérie, kým auto parkuje cez noc v garáži.

V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?

Využívam bezplatný program od GreenWay a platený program ZSE Partner, kde mám predplatených 40 kWh a nižšie ceny na verejných nabíjačkách. Kombinovane používam teda služby oboch prevádzkovateľov, aj keď som zástancom jednotného riešenia a bol by som rád, keby nabíjačka, ale aj prístup k nej bol jednotný (teda jedna karta, jeden konektor). Ak by som mal niekoho z prevádzkovateľov favorizovať, bol by to práve ZSE Drive, keďže má užívateľsky prívetivejšiu aplikáciu a podstatne širšiu sieť vlastných nabíjacích staníc, než napríklad Greenway. 

Foto: Tomáš Mavrov

Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry?

Aktuálne mi situácia vyhovuje, vzhľadom k tomu, že elektromobil používam na jazdu po západnom Slovensku s občasným výletom do Viedne či Budapešti. Roaming tiež bezproblémovo funguje, takže na tieto jazdy je zatiaľ hustota siete dostatočná. Viem si však predstaviť, že s väčším počtom elektromobilov na cestách bude treba dobudovať a viac zahustiť existujúcu sieť.

Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd?

Spomínam si na jednu, keď som testoval v minulosti Hondu E. Vo všeobecnosti toto auto neposkytuje veľký dojazd a zhoršené počasie ho ešte zrazilo na menej. S autom som nedošiel k nabíjačke (chýbali mi 3 km) a musel som sa dokotúľať na parkovisko jednej firmy, kde som za cigarety a fľašku vína uzavrel so skladníkom dohodu, že si môžem hodinku dobiť auto z ich zástrčky. Nemusím hovoriť, že za tú hodinu som auto dobil leda o 5 %, takže som opäť auto očami tlačil na nabíjačku a modlil sa, aby mi to vyšlo. Táto situácia mi nachvíľu zmenila názor na e-mobilitu :D.

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?

Najčastejšie jazdím z domu (Šaľa) do práce (Bratislava) so spotrebou pohybujúcou sa na úrovni 16-18 kWh na 100 km, podľa toho ako veľmi sa ponáhľam alebo mám chuť troška zobudiť tých 150 koní :). 

Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíme s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?

Elektromobil vlastním iba necelý mesiac, no ako automobilový novinár mám s nimi dosť skúseností. Dovolenku som však s čistým elektromobilom ešte neabsolvoval a najdlhšia cesta, akú som kedy dal, bola Bratislava – Košice na modeli ŠKODA ENYAQ iV. S krátkym 15-minútovým nabíjaním na Budči túto cestu auto zvládlo s prehľadom a ešte so slušným dojazdom, a to zároveň pri dodržiavaní klasických rýchlostí (tzn. po diaľnici sme šli 135 km/h a na okreskách 95 km/h). 

Súvisiacie články
Foto: Tomáš Mavrov

Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na jazdenie?

Dnes? Štvrtinové 🙂 … A to nepočítam s postupným zdražovaním nafty a benzínu, ktorý dnes atakuje rekordné hodnoty. Ak to ale zovšeobecním, ročne som pretankoval okolo 5 až 7 tisíc eur (uff, hrozné, keď to takto spočítame), dnes očakávam (aj na základe dosiahnutých nákladov za uplynulý mesiac) približne štvrtinu z toho. A to nepočítam ďalšie ušetrené peniaze za registračný poplatok, servis, apod.

Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?

Vo všeobecnosti by som poradil hľadať taký elektromobil, ktorý splní požiadavky na dojazd, ale aj na komfort, výbavu a bezpečnosť. Tak napríklad Dacia Spring nebude dobrá, ak dochádzate denne zo Šamorínu po rýchlostnej ceste, ale splní účel pri desiatkach kilometrov po meste. Je dôležité počítať s istými obmedzeniami, a síce, že čím rýchlejšie budete chcieť ísť, tým rapídnejšie sa zníži dojazd.

No a v neposlednom rade si treba elektromobil pred kúpou riadne vyskúšať a nekupovať len na základe recenzie. Zistite, aký je v ňom posed a či sa cítite dobre. Malo by vás tiež zaujímať, aký má reálny dojazd v premávke? Ako veľmi sa zníži pri horšom počasí alebo pri ponáhľaní sa? Ako rýchlo sa nabije doma z klasickej zástrčky a bude mi to stačiť? Koľko stojí montáž wallboxu v prípade potreby? Na gro vecí prídete v prvých dňoch, ktoré vás môžu vo vašej voľbe utvrdiť, alebo naopak, varovať vás pred zlou kúpou.

Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?

Hoci môj elektromobil má presne rok, zatiaľ nebol potrebný servis. Určite však budem chodiť aspoň raz ročne na kontrolu brzdovej kvapaliny, peľového filtra a doplnenie chladiacej kvapaliny klimatizácie. Takýto servis netreba podceňovať a stojí pár desiatok eur. 

Foto: Tomáš Mavrov

Čo vám najviac vadí na súčasnom stave elektromobility. Čo vás vyslovene sklamalo?

Z užívateľského pohľadu najviac nulová podpora štátu, tzn. okrem dotácií aj nejaké benefity, ktoré by mali majitelia elektromobilov mať a v iných krajinách ich postupne zavádzajú. Sú to napríklad bezplatné diaľnice, emisné zóny, možnosť jazdiť cez taxi pruhy, vyhradené parkovacie miesta, apod.

Zatiaľ sa však bez nich obídem, ale určite by bolo fajn mať tieto benefity. Z každodenného používania mi najviac prekáža, keď vidím stáť na miestach vyhradených na nabíjanie klasické autá, blokujúce možnosť nabíjať. Som toho svedkom prakticky denne. Ľudia sú neuveriteľne bezohľadní, arogantní a leniví. 

Ktorý elektromobil vás doteraz najviac zaujal a prečo?

Nissan Leaf mi prišiel ako taký ideál v danej cenovej kategórii. Je to kompromis medzi elektromobilom a “starým dobrým autom”, pretože ponúka všetky výhody e-mobility, ale zároveň vyzerá ako klasické auto zvonka i zvnútra. A má klasické fyzické tlačidlá na všetko dôležité, čo je pre mňa pri dennom používaní nutnosť (nenávidím dotykové ovládanie kľúčových vecí v autách).

Ak by som sa nemal limitovať, tak mi najviac učaroval Porsche Taycan 4S, pretože hoci ide o elektromobil, z duše automobilov Porsche nestratil ani gram. Audi e-Tron GT bol tiež výborným elektromobilom, na ktorom sa mi skvele jazdilo. Obe autá ponúkli obrovskú porciu luxusu, reprezentatívnosti, silné motory a komfort limuzíny (v prípade potreby). No a niekedy by som si rád skúsil Rimac, už len pre ten neuveriteľný výkon, aj keď v tejto triede áut by som už preferoval radšej klasický spaľovací motor 🙂

Foto: Tomáš Mavrov

Keďže tu aktuálne máme zimu, aké sú vaše praktické skúsenosti z prevádzky elektromobilu v tomto období?

Rozdiel cítiť, dojazd klesol o cca 20 % a je vidieť, že na spotrebu má vplyv aj desaťstupňový rozdiel. Oceňujem však nezávislé vykurovanie a možnosť nastaviť si pravidelné vykúrenie auta ráno pred odchodom z domu, keďže občas parkujem aj vonku.

Auto je síce namrznuté, ale okná sú rozmrazené a vnútri je komfortných 24 stupňov s vyhriatou sedačkou a volantom. Rovnako tak oceňujem, že elektromobil dokáže kúriť vďaka tepelnému čerpadlu prakticky ihneď a nie je potrebné ho zohrievať pomalou, priebežnou jazdou, ako klasický spaľovák. Mimo to nebadám výrazný rozdiel v používaní elektromobilu. Ak to mám zhrnúť, jednoznačne tam prevládajú benefity voči klasickému spaľováku. 

Výber z rozhovorov, ktoré nájdete na MôjElektromobil.sk

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.