Až 77 tisíc kusov Hyundai Kona Electric čaká zvolávanie do servisu kvôli riziku požiaru | AKTUALIZOVANÉ

Aktualizované 12.10.2020:

Predchádzajúce správy o hromadnom zvolávaní modelov Hyunda Kona Electric sú napokon ešte horšie ako sa pôvodne predpokladalo. Pôvodné informácie z piatka totiž boli aktualizované a nakoniec automobilka plánuje zvolať až 77 tisíc vozidiel do servisných stredísk. Chyba na batérii je tak zdá sa oveľa rozšírenejšie ako sa pôvodne čakalo.

Pôvodne číslo hovorilo o viac ako 25 tisícoch len v Južnej Kórei. Aktualizovaný počet 77 tisíc áut už má platiť pre celý svet. Podľa našich informácií by v Európe malo byť zasiahnutých asi 11 tisíc kusov. Automobilka sa navyše nevie dohodnúť s dodávateľom batérií, kto je za chybu zodpovedný. Konkrétne sa majú naťahovať o to, či je problém v samotných batériových článkoch alebo v batériovom packu. Hyundai totiž má za sebou kvalitatívny audit a tvrdia, že príčinu odhalili a aj poznajú riešenie, potvrdil prezident Hyundai Motor pre kvalitu, Seo Bo-shin.

Batériové články do Hyundai Kona Electric dodáva LG Chem a do batériových packov sú vyrábané joint-venture firmou LG Chem a Hyundai Mobis.


Pôvodný článok z 9. októbra 2020:

Zdá sa, že problémy s požiarom neobchádzajú ani jeden z obľúbených elektromobilov od Hyundai. Zaznamenaných bolo niekoľko požiarov modelu Kona Electric, a tak firma pristupuje na zvolávanie veľkého počtu vozidiel do servisu.

Do dnešného dňa je evidovaných 13 požiarov elektromobilu Hyundai Kona Electric. Až 11 z nich museli riešiť hasiči v Južnej Kórei a po jednom prípade zaznamenali v Kanade a v susednom Rakúsku. Vozidlo naposledy pohltili plamene ešte v júli 2019 v Kanade. Okolnosti tohto prípadu boli ešte zaujímavejšie, nakoľko auto sa nenabíjalo a batéria dokonca explodovala. Majiteľovi tak požiar spôsobil pomerne veľké škody na garáži.

Súvisiacie články

Problém je ťažké replikovať

Samozrejme, Hyundai sa v spolupráci s výrobcom batérií – LG Chem – pustil do hľadania príčiny týchto požiarov. Aj keď sa údajne nepodarilo zreprodukovať problém v laboratórnych podmienkach, príčina mala byť odhalená. Minister dopravy Južnej Kórei potvrdil, že automobilka plánuje hromadné zvolávanie do servisu. Pozvánku by malo dostať až 25 564 kusov Hyundai Kona Electric vyrobených od septembra 2017 do marca 2020.

Servisný úkon by mal pozostávať z aktualizácie softvéru a výmeny batérie. Môžeme ale predpokladať, že batéria nebude vymenená na všetkých vozidlách, ale len na tých, kde sa závažná chyba potvrdí. Síce sa v súvislosti so zvolávaním spomína iba Južná Kórea, vzhľadom na veľké časové okno a počet vozidiel je pravdepodobné, že sa do servisu dostanú vozidlá aj v iných krajinách.

Elektromobily v plameňoch

Občas sa k nám dostane správa o požiari niektorého z áut na elektrický pohon. Je to však veľmi ojedinelé a možno preto aj o to viac sledované médiami. Na Slovensku poznáme iba jeden prípad horiaceho elektromobilu, a to BMW i3. Príčina požiaru ale doteraz stále nebola zverejnená. Začiatkom roka vzbudilo pozornosť aj horiace Porsche Taycan, ktoré zachvátili plamene v jednej z garáží na Floride.

Požiar BMW 330e | Zdroj: Twitter.com

Téme okolo požiarov elektromobilov sme sa venovali v samostatných článkoch. Veľkú diskusiu len nedávno spustil prípad horiaceho plug-in hybridného BMW, ktoré média označovali ako elektromobil. Príčina tohto konkrétneho požiaru ale doteraz stále nie je známa. Preventívne zvolávanie do servisu kvôli riziku požiaru len nedávno ohlásil Ford v súvislosti s novým modelom Kuga a problémy sa nevyhli ani BMW. Tá však musela riešiť oveľa komplexnejšie, nakoľko vadu mohli mať hneď viaceré modely.

Situácia na Slovensku

Aj keď požiare elektrických áut, respektíve ich vysokonapäťových batérií, sú určite komplikované, nie je to problém, ktorý by sa nedal riešiť. V Česku hovoria o viacerých možných spôsoboch hasenia, aj keď v súčasnosti idú cestou najpoužívanejšej metódy. Ak je to nutné, auto sa ponorí do vody, čo bol aj prípad spomínaného BMW. Ako ďalšie možnosti hasenia spomínajú napríklad napustenie batérie vodou či hasiacu plachtu.

Vzápätí sme sa rozhodli kontaktovať Prezídium Hasičského a záchranného zboru Slovenskej republiky s otázkami, ako sú na požiare elektromobilov pripravení. Z ich strany prišla odpoveď, že s kontajnermi, do ktorých by prípadný horiaci elektromobil ponorili nedisponujú. Pri takomto zásahu by však postupovali podobne, ako pri hasení trafostaníc či iných zariadení pod vysokým napätím. Na vytvorení konkrétnych metód pre elektrické autá spolupracujú s automobilkami či so Žilinskou univerzitou v Žiline a Technickou univerzitou vo Zvolene.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.