MojElektromobil

Vyhodnotenie priemerných emisií CO2 pri novoregistrovaných autách za rok 2020 poukázalo na klesajúci trend. Vo svojej čerstvej analýze to uvádza spoločnosť JATO Dynamics.

V porovnaní s rokom 2019 malo dôjsť k zníženiu na úrovni 12%. Vážený priemer emisií CO2 naprieč 21 európskymi krajinami klesol z hodnoty 121,6 g/km na 106,7 g/km.

Veľkou mierou sa na tom mali podpísať prísnejšie vládne regulácie v oblasti prípustných limitov CO2 pri nových autách, v kombinácii s narastajúcim dopytom po elektrických autách.

Vývoj priemerných emisií CO2 pri novoregistrovaných autách | Foto: Jato.com

Rastúci dopyt po elektromobilov a prísnejšie limity

V roku 2020 bolo zaregistrovaných 1,21 miliónov vozidiel z kategórie plug-in hybridov a čisto elektrických áut, čo malo predstavovať 10,6% z celkového objemu. Medziročne ide o výrazný skok vpred. JATO Dynamics totiž uvádza, že v roku 2019 sledované čísla predstavovali 466 000 vozidiel a 3,1% z celkového objemu nových registrácií áut.

Rastúci počet predaných elektromobilov mali v sledovaných európskych krajinách stimulovať vládne kampane propagujúce obnoviteľné zdroje, ako aj rôzne dotačné programy. Výsledkom je to, že časť niekdajších majiteľov klasických vozidiel so spaľovacím motorom prešla na alternatívy s nižšími emisiami. 

Tri zo štyroch novoregistrovaných áut v Európe boli v roku 2020 modely s klasickým spaľovacím motorom. Napriek tomu došlo k výraznému poklesu ich celkového objemu. V roku 2019 išlo o číslo 14,7 milióna vozidiel, no v roku 2020 to bolo už len 8,6 milióna. Už len táto skutočnosť sa podľa analýzy jasne podpísala na znížení sledovaného priemeru emisií CO2.

Priemerné emisie CO2 pri novoregistrovaných autách v roku 2020 | Foto: Jato.com

Slovensko na chvoste

Slovensko sa medzi sledovanou 21-kou európskych krajín nachádza na úplnom konci. Kým v šiestich krajinách priemer emisií CO2 na kilometer klesol pod 100 g, u nás toto číslo bolo 119,2 gramu. V porovnaní s najlepšími krajinami sme na tom horšie o 43%, v porovnaní s priemerom približne o 12%. Lídrami sú Švédsko a Holandsko, na chvoste je Česko a Slovensko.

Analýza poukazuje aj na skutočnosť, že kategória SUV patrí medzi výborne predávanú. V roku 2020 tvorili autá tohto typu až 40% z celkového objemu predaja osobných vozidiel. Súčasne práve v tejto oblasti malo dôjsť k zaznamenaniu najlepších výsledkov z pohľadu zníženia priemerných emisií CO2 – medziročný pokles o 16,2 gramu na kilometer. 

Priemerné emisie CO2 v roku 2020 podľa typu auta | Foto: Jato.com

Napriek tomu platí, že modely kategórie SUV naďalej produkujú viac emisií než klasické osobné autá – v priemere má ísť až o 18% rozdiel. Analýza však uvádza, že sa to už v dohľadnej dobe môže výrazne zlepšiť. SUV majú predstavovať ďalší segment, ktorý prejde výraznou elektrifikáciou, čo sa pozitívne prejaví na produkovaných emisiách. 

Náš tip
EÚ má konkrétny plán, v roku 2030 chce na cestách 30 miliónov elektromobilov
29. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+