Vyhodnotenie priemerných emisií CO2 pri novoregistrovaných autách za rok 2020 poukázalo na klesajúci trend. Vo svojej čerstvej analýze to uvádza spoločnosť JATO Dynamics.
V porovnaní s rokom 2019 malo dôjsť k zníženiu na úrovni 12%. Vážený priemer emisií CO2 naprieč 21 európskymi krajinami klesol z hodnoty 121,6 g/km na 106,7 g/km.
Veľkou mierou sa na tom mali podpísať prísnejšie vládne regulácie v oblasti prípustných limitov CO2 pri nových autách, v kombinácii s narastajúcim dopytom po elektrických autách.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/04/emisie-co2-europa-auta-3.jpg)
Rastúci dopyt po elektromobilov a prísnejšie limity
V roku 2020 bolo zaregistrovaných 1,21 miliónov vozidiel z kategórie plug-in hybridov a čisto elektrických áut, čo malo predstavovať 10,6% z celkového objemu. Medziročne ide o výrazný skok vpred. JATO Dynamics totiž uvádza, že v roku 2019 sledované čísla predstavovali 466 000 vozidiel a 3,1% z celkového objemu nových registrácií áut.
Rastúci počet predaných elektromobilov mali v sledovaných európskych krajinách stimulovať vládne kampane propagujúce obnoviteľné zdroje, ako aj rôzne dotačné programy. Výsledkom je to, že časť niekdajších majiteľov klasických vozidiel so spaľovacím motorom prešla na alternatívy s nižšími emisiami.
Tri zo štyroch novoregistrovaných áut v Európe boli v roku 2020 modely s klasickým spaľovacím motorom. Napriek tomu došlo k výraznému poklesu ich celkového objemu. V roku 2019 išlo o číslo 14,7 milióna vozidiel, no v roku 2020 to bolo už len 8,6 milióna. Už len táto skutočnosť sa podľa analýzy jasne podpísala na znížení sledovaného priemeru emisií CO2.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/04/emisie-co2-europa-auta-2.jpg)
Slovensko na chvoste
Slovensko sa medzi sledovanou 21-kou európskych krajín nachádza na úplnom konci. Kým v šiestich krajinách priemer emisií CO2 na kilometer klesol pod 100 g, u nás toto číslo bolo 119,2 gramu. V porovnaní s najlepšími krajinami sme na tom horšie o 43%, v porovnaní s priemerom približne o 12%. Lídrami sú Švédsko a Holandsko, na chvoste je Česko a Slovensko.
Analýza poukazuje aj na skutočnosť, že kategória SUV patrí medzi výborne predávanú. V roku 2020 tvorili autá tohto typu až 40% z celkového objemu predaja osobných vozidiel. Súčasne práve v tejto oblasti malo dôjsť k zaznamenaniu najlepších výsledkov z pohľadu zníženia priemerných emisií CO2 – medziročný pokles o 16,2 gramu na kilometer.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/04/emisie-co2-europa-auta-1.jpg)
Napriek tomu platí, že modely kategórie SUV naďalej produkujú viac emisií než klasické osobné autá – v priemere má ísť až o 18% rozdiel. Analýza však uvádza, že sa to už v dohľadnej dobe môže výrazne zlepšiť. SUV majú predstavovať ďalší segment, ktorý prejde výraznou elektrifikáciou, čo sa pozitívne prejaví na produkovaných emisiách.