Elektromobily z CES 2020: Vízie, koncepty, aj reálne produkty

Výstava spotrebnej elektroniky Consumer Electronic Show 2020 priniesla kopu zaujímavých produktov, konceptov a vízií, ktoré by mali ukazovať smer, ktorým sa technológie aktuálne uberajú. Hoci téma elektromobility tu tentokrát nerezonovala až tak nahlas ako po minulé roky, niekoľko skutočne zaujímavých vecí sa nájsť dalo.

Wrangler, Compass a Renegade ako hybridy

Značka Jeep sa pripravuje na nástup plug-in hybridov svojich vozidiel modelov Wrangler, Compass a Renegade. Pristupuje k tomu v rámci plánov pre elektrifikáciu celej svojej ponuky do roku 2022. Elektrifikované modely budú niesť označenie “4xe”, aby zákazníci boli okamžite oboznámení s tým, o čo ide. Zverejnené zatiaľ neboli žiadne technické podrobnosti, takže prakticky vieme len to, že pod značkou Jeep nájdeme aj plug-in hybridy. Počkať si budeme musieť do marca, kedy prebehne Medzinárodný autosalón v Ženeve.

Zdroj: CNET
Zdroj: CNET
Zdroj: CNET

Fiat Centoventi

Fiat Chrysler tento rok na CES doniesol aj svoj elektromobil Fiat Centoventi, ktorý je oslavou 120. narodenín značky Fiat. Nejde však o žiadnu horúcu novinku, premiéru si odbil už minulý rok v Ženeve.

Náš tip
Fiat Centoventi má vyberateľnú batériu, ktorú si nabijete doma
Zdroj: electrek

Sony VISION-S

Jedným z najväčších prekvapení bol japonský technologický gigant Sony, ktorý tu vystúpil so svojím konceptom elektromobilu s názvom VISION-S. Prezentované auto je prešpikované technologickými vychytávkami od množstva senzorov pre zabezpečenie bezproblémovej jazdy, cez informačno-zábavný systém s panoramatickou obrazovkou až po priestorový zvuk 360 Reality Audio. Koncept elektromobilu má byť ukážkou všetkých silných stránok Sony, no nateraz to vyzerá tak, že skutočne ide iba o koncept…

Náš tip
Sony prekvapilo elektromobilom: Prvý prototyp sa volá VISION-S

Mercedes-Benz Vision AVTR

To, že Sony začína vŕtať do elektromobility bolo prekvapujúce, no najväčším šokom bol koncept limuzíny Vision AVTR z dielne automobilky Mercedes-Benz. Dizajnéri a technici sa jednoducho odviazali a inšpiráciu načerpali vo svete science-fiction. Ako jemne naznačuje názov, Vision AVTR odkazuje na film Avatar a zároveň prináša pohľad na predstavu budúcnosti elektromobility.

Do celkového dizajnu sa pritom tých odkazov na filmového Avatara dostalo hneď niekoľko. Od vyklápania dverí, cez “bionické klapky” v zadnej časti pripomínajúce šupiny, až po tvar sedadiel či kolies, zo všetkého dýcha fiktívny svet Pandora a jeho neexistujúci obyvatelia.

Okrem neštandardného dizajnového prevedenia tu nájdeme veci ako štyri elektromotory, každý v blízkosti jedného kolesa, s individuálnym ovládaním, čo má priniesť nové jazdné vlastnosti – jazda diagonálne a bokom. K tomu sa pridáva vynikajúca dynamika, batérie na báze grafénu, ktorých kapacita 110 kWh postačí na prejdenie 700 kilometrov, či celkový výkon elektromotorov 350 kW.

Vision AVTR predstavuje víziu v prvom rade plne autonómneho elektromobilu, kde sú všetky pokyny zadávané hlasovo či gestami, no priestor dostanú aj poloautonómny a manuálny režim. Klasický volant tu nehľadajte, ten nahrádza zvláštny oválový ovládač. Mercedes-Benz Vision AVTR je celkovo bizarnou ukážkou toho, čím vraj raz budeme jazdiť.

Fisker Ocean

Svojich “pätnásť minút” si z tohtoročnej výstavy CES 2020 ukrojil aj Henrik Fisker so svojím pripravovaným elektrickým SUV Fisker Ocean. Po stránke celkového dizajnu tu nejaké veľké odklony od toho, čo hladko zapadá do kategórie SUV, nenájdeme. Napriek tomu je Ocean hneď z niekoľkých dôvodov zaujímavým elektromobilom.

Za prvé, ide o reálny produkt, ktorý má síce v ideálnom prípade doraziť až koncom budúceho roka, no stále, nejde len o víziu. Druhou zaujímavosťou je strecha, na ktorej sú umiestnené solárne panely generujúce elektrickú energiu pre pohon tohto vozidla. Tak na prejdenie približne 1600 km ročne, no ako tvrdí výrobca, niekde sa začať musí.

Tretím zaujímavým prvkom je skutočnosť, že Fisker sa poriadne oprel do ekológie a zabrdol do takých oblastí ako „100 % veganský interiér“, recyklované koberčeky či použitie materiálov z  plastových fliaš a gumeného odpadu. Nejaká časť z toho má dokonca pochádzať z morského výlovu. Takže Ocean si svoje meno zjavne zaslúži.

Keď nazrieme do pomysleného katalógu, tak uvidíme veci ako dojazd v rozmedzí 402 až 482 km, zrýchlenie z 0 na 100 km/h na úrovni 2,9 sekundy a základnú cenu lákavých 37 499 dolárov bez DPH. Fisker zároveň sľubuje, že o viac informácií sa v najbližšej dobe ešte podelí.

Náš tip
Fisker Ocean: Elektrické SUV so solárnou strechou a lákavou cenou

Súvisiacie články

Nissan

Nissan svoj nový plne elektrický model Ariya naposledy ukázal koncom minulého roka na autosalóne Tokyo Motor Show a po niekoľkých mesiacoch ho priniesol aj na CES, aby odbil prvú prezentáciu na americkej pôde. Napriek tomu, že elektromobil vyzerá byť takmer pripravený na produkciu, to, čo je prezentované stále nesie prívlastok konceptu.

Nissan však na CES 2020 prezentoval skôr svoj nový plne elektrický pohonný systém s označením “e-4ORCE” pozostávajúci z dvoch elektromotorov a pohonu všetkých kolies. Na tejto platforme má vzniknúť aj prvý elektrický crossover Nissan, ktorý sa v USA bude predávať už niekedy budúci rok.

Automobilový výrobca pri prezentácii svojho systému vyzdvihol vysoký krútiaci moment, precízne jazdné vlastnosti, a to aj na klzkých povrchov či celkovú vysokú stabilitu a hladkú jazdu. Skvelé vlastnosti vraj dosahuje práve vďaka optimalizovaniu energie dodávanej do každého zo štyroch kolies. Nová plaftorma bude použiteľná pre širokú škálu elektrických vozidiel vrátane SUV, sedanov a hatchbackov.

Byton

Pripomenula sa aj pre Európanov nie tak celkom známa čínska automobilka Byton, ktorá uvádza, že svoj elektromobil Byton M-Byte má už pripravený pre masovú produkciu. Predaj crossoveru plánuje na americkom trhu odštartovať už budúci rok s cenou 45 000 dolárov bez dane. Časom sa vraj má dostať aj do našich končín, no detaily zatiaľ známe nie sú.

Viacero podrobností o tom aute je už dlhší čas známych a Byton sa preto počas prezentácie na CES 2020 zameral skôr na špecifickejšie veci, ako je napríklad demonštrácia 48-palcového predného panelu či technológie pre neustále dátové pripojenie. V podstate išlo o to, ako sa bude dať s takýmto veľkým displejom pracovať a ako môže vyzerať taká “kancelária na kolesách”.

Náš tip
Automobilka BYTON odhalila koncept autonómneho elektromobilu
Náš tip
SUV Byton M-Byte má umelú inteligenciu a 5G konektivitu

BMW i3 Urban Suite

Ďalší zo série konceptov, ktorý na prvý pohľad vyzerá zaujímavo, no reálne sa ho ako zákazníci možno nikdy nedočkáme, pričom to má svoje dôvody. Tento neštandardný elektromobil je o tom, že BMW zobralo svoj klasický model i3 a prepracovalo v ňom interiér, aby vzniklo maximálne pohodlie. Výsledkom je taký maličký “hotel na kolesách”.

Vlastne ide o prezentáciu myšlienky, že pre pohodlnú jazdu netreba mať dlhú limuzínu. Zmeny v interiéri, kde pribudli veci ako stolík s lampou, pohodlné kreslo, drevené plochy či priestor pre vyloženie nôh, si vybrali svoju daň a okrem vodiča sa do “i3ky” zmestí len jeden pasažier. No na druhú stranu, počas jazdy sa bude mať ako v bavlnke.

Koncepty, koncepty…

CES 2020 bol záplavou vízii, konceptov a ukážok toho, čo by raz mohlo vyjsť z tovární výrobcov elektromobilov. Raz možnosť…zatiaľ ale nie.

Ako píše web GeekWire, Honda si napríklad predstavuje budúcnosť bez pedálov, kde sa všetky potrebné úkony budú vykonávať len s použitím modernizovaného volantu. Väčšinu však auto prezentované v rámci myšlienky “Honda Augmented Driving Concept” zvládne úplne samo.

Toyota zase vyrukovala s konceptom, ktorý je postavený na predstave akéhosi symbiotického vzťahu medzi štvorkolesovým tátošom a vodičom, ktorý využíva funkcie pre autonómnu jazdu označované formulkou “You + I = Yui”. Podľa Toyoty sa čoskoro so svojim autom budeme skvele dopĺňať…

No a potom je tu Audi so svojim projektom autonómneho futuristického auta AI:ME.

 

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.