MojElektromobil

Elektromobilita priťahuje čoraz väčšiu pozornosť a pomaly preniká aj do radov štátnych orgánov. Nie je to tak dávno, čo k nákupu elektromobilov pristúpila aj Polícia SR. Ešte predtým sa vyskytlo niekoľko menších priekopníkov na úrovni mestskej polície. Šancu elektromobilom dali v Prešove, Martine, Trebišove či v Leviciach.

Práve v poslednom menovanom meste teraz došlo k situácii, ktorá na elektromobilitu vrhá zlé svetlo. Reportáž hovorí jasne: Elektromobil Nissan Leaf, ktorý policajti používali od konca roku 2018 je zrazu nepojazdný a jeho oprava stojí viac než nové vozidlo.

Z pohľadu bežného človeka sa tak naplnilo to, čo sa na internete spomína už roky – „elektromobily nedávajú zmysel“. Hoci to tento konkrétny prípad môže evokovať, nie všetko je úplne tak, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad…

Výmena batérie za 18-tisíc €

Dokument mestskej rady uvádza, že zostatková hodnota vozidla bola stanovená na 6 498 € a cena novej batérie s výmenou je podľa cenovej ponuky autorizovaného servisu vo výške 18 177,91 €. V bazároch sa cena ojazdených vozidiel Nissan Leaf Acenta s polovičným nájazdom (okolo 80 000 km) pohybuje na úrovni približne 14 000 €.

Prípad preto pritiahol značnú pozornosť a objavilo sa aj niekoľko potenciálnych záujemcov o odkúpenie vyradeného elektromobilu. Vychádzajú z predpokladu, že problém s batériou nemusí byť až taký komplexný, aby vyžadoval celú jej výmenu, čo je úkon typicky ponúkaný autorizovanými servismi a vzťahuje sa aj na tento elektromobil.

Ako ukazuje aj prípad Mestskej polície Levice, oprava batérie kompletnou výmenou pri ojazdenom elektromobile skutočne nemusí byť ekonomicky zmysluplná.

To ale neznamená, že ojazdený elektromobil treba hneď šrotovať. Na druhej strane spektra sa nachádzajú neautorizované servisy a kutili, ktorí by batériu teoreticky mohli opraviť výmenou poškodených článkov, prípadne aj výmenou celej batérie za podstatne nižšiu cenu – 40 kWh batériu pre Nissan Leaf je možné kúpiť za 6 300 €, cena 30 kWh verzie je okolo 4 626 €. Štátna inštitúcia ale pravdepodobne nemá možnosť siahnuť po opravách vozidiel v iných než autorizovaných servisoch.

A hoci by zjavne našlo niekoľko nadšencov, ktorí by vyradený Leaf skúsili „oživiť“, bohužiaľ to nie je možné. Mestské zastupiteľstvo v Leviciach schválilo vyradenie a následnú fyzickú likvidáciu elektromobilu Nissan Leaf Accenta nakoľko „vozidlo je nepojazdné z dôvodu nefunkčnosti batérie, bez ktorej nie je schopné slúžiť svojmu účelu a jeho oprava je vysoko nehospodárna.“

Nemali by ste prehliadnuť:

Na nákup získali dotáciu

Ako uvádza Mestská polícia Levice, elektromobil mesto zakúpilo s využitím dotácie z projektu ELEKTROMOBILITA, ktorý bol pre obce a samosprávne kraje vyhlásený prostredníctvom Environmentálneho fondu Bratislava. Nissan Leaf model Acenta 40 kWh, bielej farby mesto vysúťažilo za 31 500 €, z čoho 29 782,50 € pokryla dotácia z environmentálneho fondu a zvyšok vo výške 5 % obstarávacej ceny predstavovalo financovanie z mestského rozpočtu, konkrétne 1 567,50 €.

levice elektromobil nissan leaf
Zdroj: Ondrej Slezák

Termínom dodania bol december 2018. V súvislosti s prípadom sa preto začala objavovať otázka, či opravu batérie nemala pokryť štandardná záruka. Tá je však poskytovaná na 8 rokov alebo 160 000 najazdených kilometrov. Kľúčové je slovíčko „alebo“. Ako zaznelo v reportáži TV Markíza, elektromobil mestskej polície najazdil „niečo vyše 190 000 kilometrov“, takže záruka na batériu už nie je aplikovateľná.

Za zmienku stojí aj to, že elektromobily a ich batérie sa počas ostatných rokov posunuli po technickej stránke vpred priam závratným krokom. Nissan Leaf patril medzi akýchsi priekopníkov, ktorí segmentu elektrickej jazdy razili prvé chodníčky. To znamená, že tak ako aj ďalšie „staré“ elektromobily, aj Leaf mal aj svoje muchy, z ktorých sa poučili novšie modely. Napríklad taký chýbajúci termomanažment batérie, čo sa negatívne podpísalo na jej celkovej životnosti.

Riziko zlyhania batérií v elektromobiloch a plug-in hybridoch sa pritom v priebehu niekoľkých rokov dramaticky znížilo. Informuje o tom štúdia spoločnosti Recurrent, na ktorú koncom apríla 2024 upozornilo aj americké ministerstvo energetiky. Zo zozbieraných a vyhodnotených dát o približne 15 000 nabíjateľných vozidlách z rokov 2011 až 2023 vyplýva, že počet prípadov zlyhania batérií má klesajúcu tendenciu. V rokoch 2011 až 2015 boli prípady výmeny batérií v elektrifikovaných vozidlách násobne častejšie, než je tomu v rokoch 2016 až 2023.

Podľa zverejnených dát bol najhorším úplne prvý sledovaný rok, 2011, kedy zlyhanie batérií dosahovalo až závratných 7,5 %. A to mimo oficiálnych zvolávacích akcií, čím je neslávne známy napríklad model Chevrolet Bolt EV, v ktorom boli osadené batérie od LG Energy Solution s výrobnými vadami. V tomto prípade miera výmeny batérií dosahovala vraj až 34 %. Podobne na tom bol aj model Hyundai Kona Electric s batériami od rovnakého výrobcu, kedy miera výmeny v rámci oficiálnej zvolávacej akcie dosiahla okolo 25 %.

V rokoch 2012 až 2014 dochádzalo k výmene batérií kvôli ich nefunkčnosti pri 3,6 až 4,4 % elektrických vozidiel. V roku 2015 to bolo už len 1,6 % a odvtedy je situácia neporovnateľne lepšia. V období od 2016 po 2023 sa pozeráme na hodnoty v rozmedzí 0,1 až 0,5 %. Navyše, v drvivej väčšine prípadov, kedy je potrebné vykonať výmenu batérie, má byť pokrytá v rámci výrobcom poskytovanej záruky.

Trend výmeny batérie kvôli zlyhaniu | Zdroj: Recurrent

Náš tip
Test Volkswagen ID.3 Pure Limited: Aký je najlacnejší elektrický Volkswagen? Takmer nič mu nechýba


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

9. mája 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+