MojElektromobil

Ak vám značka DS nič nehovorí, nemusíte sa cítiť hlúpo – vznikla iba v roku 2014 a na Slovenskom trhu sa snaží preraziť len krátko. Ak vám však predsa len názov DS niečo evokuje, pravdepodobne nie ste až tak ďaleko od reality. DS je pôvodom francúzska značka, ktorá patrí pod koncern PSA Group a vychádza z exkluzívneho radu vozidiel Citroën DS. Firma sa však rozhodla oživiť historický modelový rad inak, a tak v rámci vyššej triedy vytvorili rovno novú značku.

Ich ponuka vozidiel je v súčasnosti obmedzená. Pozostáva z troch rôznych modelov – kompaktnejší DS 3 Crossback , crossover DS 7 Crossback a sedan DS 9. V súčasnosti je však možné na Slovensku objednať len prvé dva modely, teda DS 3 a DS 7, ktoré sú dostupné v rôznych variantoch. Zatiaľčo DS 3 Crossback je možné zakúpiť aj ako plne elektrické vozidlo, na ktorého test sa taktiež tešíme, DS 7 Crossback je k dispozícii buď v klasickej spaľovacej verzii alebo s plug-in hybridným pohonom. Celý názov tohto modelu je DS 7 Crossback E-Tense 4×4, čo síce dĺžkou nie je vhodné pre rôzne marketingové účely, plnohodnotne vystihuje všetky aspekty daného vozidla.

Najnovšie som teda mohol stráviť pár dní s týmto francúzskym plug-in hybridným elegánom. Ako každý plug-in hybrid, aj tento ponúka obmedzený elektrický dojazd a skôr štandardné možnosti nabíjania. Plug-in hybridná sústáva je však v prípade tohto vozidla iba príjemným bonusom, nakoľko automobilka sa väčšinu svojej kreatívnej energie rozhodla aplikovať na úplne iné vlastnosti.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Výrazný exteriér s jasnými črtami

Ak si dáte tú námahu, v podstate každé vozidlo je možné porovnávať v každej oblasti s nejakou konkurenciou. Aj keď si každá značka drží svoju dlhodobo budovanú osobnosť, stále je možné nájsť zopár prvkov, ktoré by bolo možné, pri troche fantázie, prirovnávať ku konkurencii.

DS sa na to snaží ísť taktiež po svojom. Na cestách chce mať jasné postavenie, konkrétne črty, ktoré ho odlíšia od iných áut. Musím povedať, že DS sa to darí a takmer každý tvar je vo svojej podstate niečim špecifický. Na prednej strane sa predstavuje výraznou maskou s veľkými prieduchmi, jasnými, rovnými, no mierne zaoblenými svetlami.

Čo tu taktiež nie je možné prehliadnuť sú denné svetlá v tvare zubov, ktoré sú charakteristické pre nové modely vozidiel Peugeot. Boky vozidla, vrátane dverí, pekne držia línie, ktoré dizajnéri začali už od prednej masky a taktiež výraznej kapoty. Zaoblené tvary s mierne ostrými zhybmi pod oknom či na spodnej strane dverí prechádzajú až dozadu, kde ďalej jednoznačným spôsobom definujú túto časť auta.

Zadné okno ustupuje výraznejšej karosérii, ktorá ostré línie drží iba nad zadnými svetlami. Tie sú umiestnené na dverách od kufra, no prepája ich výrazná lišta. Zvyšná časť dverí je však prevažne v oblých tvaroch, čím sa umocňuje mohutnosť zadnej časti.

• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 573 x 1 906 x 1 625 milimetrov

• Motor: benzínový 4-valec 1.6 s výkonom 147 kW s krútiacim momentom 300 Nm + 81 kW elektromotor s krútiacim momentom 337 Nm + 83 kW elektromotor s krútiacim momentom 166 Nm | Maximálny systémový výkon 220 kW s krútiacim momentom 520 Nm

Zadnú spodnú časť dopĺňajú väčšie otvory výfukov. Všetky predchádzajúce vety sú v podstate zjednodušeným opisom jasných prvkov exteriéru, teda to, čo si všimnete na prvý pohľad. Avšak, už pri krátkom sústredení zistíte, že tu predsa len niečo „nesedí“. Veď všade kam sa pozriete vidíte v podstate to isté – na každej časti karosérie, svetlách, maske či dokonca diskoch kolies, všade vidíte jedno a to isté – typické znaky tejto značky.

Ak sa línie auta neťahajú v dizajne loga DS, tak sú zaručene tvarované do diamantov. Auto je týmito prvkami doslova obklopené, a to nielen zvonku, ale aj zvnútra. Ešte v rámci interiéru musím vyzdvihnúť predné svetlá, ktoré umocňujú špecifický zovňajšok. Tie sú taktiež v, pre toto auto, typickom tvare, no pri zamknutí alebo naopak odomknutí vozidla sa otáčajú, čo vyzerá skutočne luxusne.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Interiér plný diamantov

Už pri otvorení dverí musí byť každému jasné, že DS nie je obyčajné rodinné auto. Teda áno, pokojne môže byť, prečo nie, no suma, ktorú sme videli v cenníku, sa predsa len niekde musela odraziť. Interiér teda vyzerá prémiovo. Na každom kúsku, na každom mieste, ktorého sa dotýkate alebo ho máte priamo na očiach, je koža. Či už ide o dvere, palubnú dosku či mohutný stredový panel, všetko pôsobí na dotyk naozaj veľmi dobre. Interiér vozidla sme mali v svetlej farbe, konkrétne v prevedení Inspiration DS Rivoli – čalúnenie, poťahy sedadiel a palubná doska v koži Claudia svetlá.

Aj v interiéri všetko ladí do diamantov. Prešívanie na palubnej doske, sedačky, prvky na volante alebo stredovom paneli, vrátane dizajnu jednotlivých tlačidiel, a to spolu so štartovacím tlačidlom. Určite preto neprekvapí, že rovnakých tvarov sa drží aj grafika v rámci kokpitu či infotainmentu.

Zaujímavým dizajnovým prvkom sú tiež analógové hodiny umiestnené presne nad displejom infotainmentu, ktoré sa pri naštartovaní auta vyklopia a po vypnutí motora opäť sklopia. Prítomné je tiež ambientné LED osvetlenie s možnosťou nastavenia ôsmich farieb. Čo ma prekvapilo, je bez-dotykové ovládanie svetiel v prednej časti kabíny, čo v mnohých prípadoch nebýva štandardnom ani v drahších vozidlách. Síce ide o detail, no aj ten sa počíta.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Volant sa v ruke drží taktiež veľmi dobre, kožený poťah je príjemný. Z pohľadu prvkov ovládania dostupných na volante ide o totožný princíp ako napríklad Peugeot 3008. Miesta je v aute dostatok a sedenie na predných sedadlách je skutočne komfortné. Stredový panel je masívny a je tu tiež priestor na odloženie a bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu. Ak máte mobil bez podpory bezdrôtového nabíjania, je možné využiť klasické USB porty. Ovládacie prvky sú tu totožné s aktuálnym modelovým radom vozidiel od Peugeotu, a to teda ako pre jednotlivé tlačidlá, tak aj páku riadenia. Ovládanie okien však nenájdete na dverách, ale práve na stredovom paneli.

Sedačky šoféra a spolujazdca sú už v základnej výbave elektronicky nastaviteľné. V nami testovanej verzii však bola príplatková výbava v podobe ventilácie predných sedačiek, spolu s funkciou pre masírovanie. K dispozícii je viacero režimov a taktiež sa dá zvoliť intenzita masírovania. Dostatok miesta majú aj pasažieri v zadu. Auto je päť miestne, no ani v prípade plného obsadenia by ste sa v zadu nemuseli tlačiť. O komfort sa výrobca postaral aj tu. Pasažieri v zadu majú k dispozícii panel pre ovládanie klimatizácie v tejto časti vozidla (za príplatok), no čo tiež poteší je elektronické ovládanie zadných sedadiel prítomné už v základnej výbave. Síce ide iba o nastavovanie sklonu, aj takáto miera personalizácie je určite vítaná.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Infotainment a navigácia

DS 7 Crossback je vybavený väčším, aj 12 palcovým displejom infotainmentu. Ten je, ako som už spomínal, taktiež v dizajne diamantov, no funkciami je v podstate totožný s tým, čo som mohol vidieť aj v rámci modelu Peugeot 3008. Skrátka ide o štandardný koncernový systém, ktorý má upravenú grafiku práve do tvaru kosoštvorcov. Dostupné sú tu všetky štandardné funkcie, od rádia až po rôzne nastavenia či údaje o jazde.

Ovládať sa dá buď priamo cez dotykový displej alebo cez dotykové tlačidlá umiestnené hneď pod displejom. Samozrejme, isté ovládacie prvky sú prítomné aj na volante, no tie sú určené najmä na ovládanie informácií v rámci kokpitu. Ten je taktiež prevzatý z koncernových vozidiel.

Tlačidlami sa je možné šikovne prepínať medzi rôznymi funkciami. Od spomínaného rádia (ktoré za príplatok podporuje aj DAB), cez funkcie v rámci pripojeného telefónu pomocou Bluetooth, navigáciu až po údaje o jazde. Tieto tlačidlá sú prítomné na pravej strane, teda ďalej od vodiča – bližšie k vodičovi sú umiestnené tlačidlá pre ovládanie klimatizácie a úplne vľavo sa nachádza tlačidlo pre zobrazenie informácií o elektrickom režime.

Spracovanie a jednotlivé režimy sú taktiež totožné s Peugeotom 3008. Zobrazované sú tu teda údaje o priemernej spotrebe paliva a elektrickej energie, vrátane histórie spotreby v rámci grafov. Ďalej je tu možné nastaviť plán nabíjania či aktivovať nabíjanie batérie cez spaľovací motor. Tu si je možné zvoliť nabitie na 10, 20 alebo 100 %.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Vstavaná navigácia je taktiež totožná s tým, čo má k dispozícii Peugeot. Displej infotainmentu je veľmi kvalitný. Rozlíšenie je vysoké, vďaka čomu je obraz veľmi dobre čitateľný a jasný. Samotný displej je síce veľký, no veľká časť je rezervovaná pre klimatizáciu, respektíve nastavené teploty. Tie sú zobrazované permanentne a nepodarilo sa mi ich skryť.

Čo je škoda, najmä ak auto prepojíte s Android Auto, tento priestor mohol byť využitý optimálnejšie. Vozidlo podporuje aj Apple CarPlay, no nakoľko mám k dispozícii iba telefón s Androidom, otestoval som len túto formu spojenia a bola bezproblémová. Vďaka kvalitnému displeju je obraz Android Auto skrátka skvelý a rovnako tak aj zobrazenie máp. Možno je to len subjektívny pocit, no kvalita zobrazenia displeja ma naozaj príjemne prekvapila.

Jazdné režimy určené aj do terénu

DS 7 Crossback sa aj na prvky, ktoré by mali pasažierom poskytnúť čo najvyšší komfort. V tomto smere síce nie je možné očakávať také pohodlie, aké ponúkajú napríklad najvyššie triedy BMW či Mercedesu, no v danej kategórii ide určite o nadštandard. Celkový komfort však nezabezpečuje iba interiér, ale aj podvozok či jazdné režimy.

V tomto ohľade opätovne musím spomenúť Peugeot 3008. DS 7 aj pri jazdných režimoch čerpá z už nami, pred pár týždňami, testovaného plug-in hybridného Peugeotu 3008. Dostupné sú celkovo štyri hlavné jazdné režimy, a to Hybridný, ktorý na základe rozhodnutí na úrovni systému riadiacej jednotky využíva buď spaľovací alebo elektrický motor a optimalizuje výkon pre zníženie spotreby paliva a emisií CO2.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Podľa oficiálnych údajov sa hodnoty priemerných emisií v tomto režime majú pohybovať do 49 gramov CO2 na kilometer. Naopak, práve na maximálny výkon sa orientuje režim Sport. Ten využíva všetok dostupný výkon spaľovacieho a elektrických motorov pre čo najviac dynamickú jazdu. Nakoľko DS 7 disponuje až dvojicou elektrických motorov – jeden je umiestnený vpredu a druhý vzadu. Vďaka nemu je tu teda prítomný aj režim 4WD, teda s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý síce zvýši spotrebu podobne ako režim Sport, no oceníte ho najmä v zhoršených podmienkach.

Posledný dostupný režim je Electric, kedy sú využívané iba elektrické motory, ktoré sú napájané priamo z batérie. DS ho nazýva aj ako režim nulových emisií, čo správne zdôrazňuje fakt, že klasický spaľovací motor nie je v tomto režime aktívny. Aj preto sa dá zapnúť iba vtedy, ak je v batérii dostatok elektrickej energie.

Pri jazde v tomto režime si musíte dať pozor, aby ste prudkým stlačením plynového pedála neaktivovali aj spaľovací motor. To je však štandard, kedy plynový pedál má istý limit, v rámci ktorého je využívaný iba elektrický pohon. Keďže ale môžu nastať situácie, kedy potrebujete ešte vyšší výkon, stačí, ak pedál stlačíte nadoraz a elektrický režim sa prepne na hybridný a aktivuje sa aj spaľovací motor.

Asistenti pre komfortnú jazdu

O pokojnú a bezpečnú jazdu sa v DS 7 Crossback starajú aj asistenčné systémy. Už v základnej výbave je prítomných niekoľko dôležitých asistentov, ktoré v značnej miere môžu prispieť k bezpečnosti na cestách. Samozrejmosťou je systém automatického núdzového brzdenia na základe obrazu z kamery, a to do rýchlosti 85 km/h. Nechýba tiež aktívny systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu či systém sledovania slepého uhla.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Vozidlo dokáže sledovať pozornosť vodiča cez kameru na čelnom skle a z pohybov volantu. Taktiež zvládne identifikovať dopravné značky. Toto všetko sú v súčasnosti už pomerne bežní asistenti, no zároveň ide o funkcie, ktoré sú k dispozícií aj v sériovej výbave. Sériová výroba však obsahuje aj ďalší zaujímavý asistent, ktorý má výrazným spôsobom prispievať k lepšiemu komfortu na palube. Ide o aktívne sledovanie vozovky a nerovností na nej, vďaka čomu prispôsobuje tvrdosť či mäkkosť tlmičov jednotlivých kolies.

V rámci testu som sa neúmyselne dostal na cestu, ktorá by si jednoznačne zaslúžila vyfrézovať. Obrovské množstvo záplat, menších jám a kopec nerovností. Síce išlo o cestu, o ktorej som netušil, že je v takomto stave, no v rámci testu mi práve takýto zlý stav hral do karát. Kombinácia spomínaného systému s veľmi dobrým podvozkom a 19 palcovými kolesami spravili jazdu aj na takto zničenej vozovke akceptovateľnou. Samozrejme, nerovnosti bolo stále cítiť, no boli veľmi jemné a výrazne eliminované.

Ak by som sedel vzadu, a teda nevedel, po akom povrchu sa práve ženiem 90tkou, nemal by som pocit, že cesta je až v tak zlom stave. Nami testovaná verzia mala priplatený balík dodatočný asistentov nazývaný DS Connected Pilot + DS Driver Attention Monitoring. Jeho súčasťou je adaptívny tempomat do rýchlosti 180 km/h, autonómne udržiavanie jazdného pruhu, rozšírený systém núdzového brzdenia do rýchlosti 140 km/h či systém monitorovania pozornosti vodiča cez infračervenú kameru umiestnenú nad volantom.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Batéria a nabíjanie

Trakčná vysokonapäťová batéria má celkovú kapacitu 13,2 kWh. Pozitívne je, že aj nami testované DS 7 bolo vybavené výkonnejšou palubnou nabíjačkou s výkonom 6,6 kW. Podľa špecifikácií sa zdá, že pri DS 7 je štandardom.

Z mojich meraní pri nabíjaní mi vyšlo, že využiteľná kapacita batérie je okolo 11 kWh. Jednoduchou matematikou tak zistíte, že nabitie batérie z 0 na 100 % trvá pri využitý wallboxu alebo verejnej nabíjacej stanice menej ako 2 hodiny. Za taký priemerný 40 minútový nákup v obchode dokážete dobiť približne 30 % batérie. To bohato stačí na bez emisnú jazdu v rámci mesta a mierne zníženie spotreby, respektíve emisií, ak sa zastavíte na nabíjačke pri dlhších cestách.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

DS 7 Crossback má jeden menší neduh – menej výkonnú nabíjačku do klasickej 230 V zásuvky. Pri elektromobiloch a plug-in hybridoch je štandardom nabíjačka s odberom 10 A – DS 7 však má iba s odberom 8 A. Nie je to zásadný problém, cez noc si auto dokážete taktiež dobiť na plnú kapacity, no v istých situáciách to môže byť mínus. Dojazd čisto na elektrickú energiu pri plne nabitej batérii má byť podľa výrobcu 58 kilometrov. Táto hodnota nie je nereálna, no dosiahnuť sa dá iba za ideálnych podmienok.

Test – kratšie trasy a jazda po meste

Hneď po prevzatí auta v Bratislave som sa vydal na cestu do Trnavy, a to po diaľnici. Auto však bolo vybité, no aspoň som mohol otestovať spotrebu v prípade, že auto nenabíjate. Po diaľnici som samozrejme išiel bez obmedzení, maximálnou povolenou rýchlosťou. Po prejdení 55 kilometrov pri priemernej rýchlosti 77 km/h bola spotreba paliva 6,1 l / 100 km, čo je akceptovateľné. Auto som prevzal s dojazdom čisto na benzín 510 kilometrov, pričom po prejdení spomínaných 55 kilometrov klesol len o 20 kilometrov – na 490.

Auto som v Trnave zaparkoval na nabíjačke, kde som za 50 minút dobil 5,3 kWh – v percentách mi auto ukazovalo 48 % a dojazd iba 18 kilometrov. Po nabití sa aj benzínový dojazd prepočítal a stúpol na 500 kilometrov. Následne som spravil presne 9 kilometrov mestskej jazdy, a teda v čisto elektrickom režime. Spotreba vďaka tomu klesla na 5,3 l / 100 km a dojazd na benzín zostal nedotknutý. Nakoľko som s DS 7 plánoval aj približne 70 kilometrovú trasu po okresných cestách, auto som nechal nabiť do 100 %.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

Test – jazda o okresných cestách a diaľnici

Po plnom nabití batérie bol odhadovaný elektrický dojazd 50 kilometrov. Pri cieli vzdialenom 75 kilometrov išlo o dobrý kompromis, nakoľko som mal väčšinu trasy spraviť výhradne na elektrinu. Pred Hlohovcom som však chytil zápchu, v ktorej som strávil asi 20 minút. Paradoxne, takáto jazda batérii veľmi neprispievala, a to aj kvôli zlému a chladnejšiemu počasiu. Už po prejdení 40 kilometrov sa batéria vybila, pričom priemerná spotreba bola približne 22 kWh / 100 km. Po príchode do cieľa sa priemerná spotreba paliva dostala na 3 l / 100 km.

Nakoľko nikde v blízkosti cieľa nebola dostupná nabíjačka, naspäť som išiel opäť s vybitou batériou. Zvolil som však inú, o niečo dlhšiu trasu, ktorá už viedla aj po diaľnici, avšak išlo o úsek dlhý iba 16 kilometrov. Samozrejme, opäť som išiel maximálnou povolenou rýchlosťou a bez obmedzení. Po návrate a prejdení 192 kilometrov sa priemerná spotreba dostala na 5,4 l / 100 kilometrov. To považujem za naozaj dobrú spotrebu, ak teda beriem do úvahy, že auto som pred cestou nabil len raz. Na druhý deň som sa opätovne vydal do Bratislavy, po diaľnici a s vybitou batériou – spotreba benzínu bola 6,1 l / 100 km, čo zodpovedá prvej trase pri ceste do Trnavy.

ds7 plug in hybrid test citroen e tense

V danom momente bola dlhodobá spotreba po prejdení 318 kilometrov 5,5 l / 100 km. Auto som v Bratislave nabil na maximum, pričom odhadovaný elektrický dojazd bol už o niečo vyšší – 54 kilometrov. Do Trnavy som sa vracal opäť po diaľnici, no tentokrát už v elektrickom režime a pri maximálnej povolenej rýchlosti podľa tachometra.

Priemerná spotreba bola slušných 19,5 kWh / 100 km, pričom batéria sa mi vybila až po 52 kilometroch. Vďaka tejto čisto elektrickej jazde klesla dlhodobá spotreba po 376 kilometroch na 4,7 l / 100 km. Tú sa pritom podarilo udržať aj po prejdení ďalších 60 kilometroch, kedy som auto odovzdával.

Záverečné hodnotenie

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 je výrazne dizajnové auto. Dokazuje to už exteriérom, jasnými krivkami či veľmi štýlovými svetlami. Pri pohľade do interiéru je štýlové a dizajnové zameranie tohto modelu ešte výraznejšie. Každá drobnosť má svoj účel a všade kam sa pozriete vidíte tvary diamantov. Tieto drobnosti však často nie sú iba vizuálne, ale aj praktické či znakom komfortu. DS 7 poskytuje v kombinácii s použitými materiálmi a rôznymi funkciami, vrátane adaptívnych tlmičov, veľmi komfortnú jazdu na danú triedu. Ak v tomto smere auto porovnám s nedávno testovaným Peugeotom 3008, rozdiel je naozaj očividný.

Komfort teda posúva vyššie, no stále si zachováva veľmi rozumný plug-in hybridný pohon. Úsporný spaľovací motor v kombinácii s dvojicou elektrických motorov prináša stále veľmi vysoký výkon s nižšími emisiami. Ako to však v prípade plug-in hybridov býva, ak ich nenabíjate, efekt môže byť práve opačný. Voziť v aute prázdnu batériu má skôr negatívny efekt, no ak ju budete poctivo nabíjať, odmení sa vám naozaj veľmi slušnou dlhodobou spotrebou. Pri tomto teste som DS 7 nabíjal menej ako som v skutočnosti mohol, no aj napriek tomu mi auto ukázalo dlhodobú spotrebu pod 5 litrov.

Cenovka tohto vozidla nie je nízka – je o 14 000 € vyššia ako cena nami testovaného Peugeotu 3008. Získate však výrazne lepší displej, komfortnejšie sedačky či značne lepšiu výbavu. Je ale pravda, že časť tejto sumy tvoria najmä rôzne dizajnové vychytávky.

Ak sa bojíte ísť do čistého elektromobilu, no plug-in hybrid beriete ako možnosť a chcete vyššiu triedu, DS 7 môže byť pre vás vhodnou voľbou. Keď chcete niečo veľmi podobné, ale za menej peňazí, Peugeot 3008 stojí za zváženie. Za cenu nového DS 7 však kúpite aj čisto elektrické autá s veľmi slušným dojazdom – napríklad Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric či dokonca Teslu Model 3 LR, čím ale vybočujem z kategórie crossoverov.

Nami testovaná verzia DS 7 Crossback E-Tense 4×4  bola v cene 60 740 €

26. júna 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+