MojElektromobil

Aj na Slovensku sa vybrané firmy začínajú aktívne angažovať v udržateľnej logistike s využitím e-mobility. Do svojich vozových parkov preto nasadzujú plne elektrické vozidlá, ktoré často slúžia na lokálne doručovanie zásielok.

Využívanie elektromobility v logistike sa na Slovensku zatiaľ nachádza v plienkach. Napriek tomu tu máme niekoľko väčších hráčov, ktorí sa buď neboja skúšať nové veci, pripravujú sa na možnú budúcnosť alebo proste pristupujú k znižovaniu emisnej stopy svojich vozových parkov.

Nás zaujímalo ako to dnes vyzerá s elektromobilitou v službách doručovateľských firiem, a tak sme oslovili spoločnosti DPD, Packeta, GLS a Slovenská poštaPýtali sme sa na aktuálne počty elektromobilov vo vozových parkoch, spôsob ich nabíjania, ale aj na budúce plány. Zaujímali nás aj skúsenosti a situáciu okolo podpory zo strany štátu. V sérii článkov zverejníme odpovede jednotlivých spoločností. Teraz na rad prichádza DPD.

DPD

Pripomeňme si, že kuriérska spoločnosť DPD začala budovať svoju elektrickú flotilu už v roku 2017. Začiatkom roka 2023 mala na slovenských cestách nasadených už viac ako 100 elektrických dodávok, ktoré ročne najazdili takmer milión kilometrov.

Plány DPD počítali s tým, že v roku 2025 bude spoločnosť doručovať všetky zásielky v hlavnom meste výlučne pomocou vozidiel s alternatívnym pohonom. V tom istom roku by na Slovensku malo jazdiť už 300 elektrických dodávok s jej logom.

Pre akési porovnanie si môžeme spomenúť, že Slovenská pošta má 56 ks elektrických vozidiel. Do roku plánuje prevádzkovať cca 400 ks vozidiel na elektrický pohon.

Čo sa v prípade DPD zmenilo a ako to vlastne vyzerá dnes? Na naše otázky odpovedal Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD SK.

Koľko elektromobilov máte vo svojom vozovom parku?

Prvé dodávky na elektrický pohon pod značkou DPD začali premávať v rámci Bratislavy v roku 2012 a dnes ich je už na území Slovenska 143. Okrem toho využívame na doručovanie 3 nákladné elektrobicykle a 5 nákladných ťahačov na kvapalný zemný plyn LNG.

Využívame viacero druhov vozidiel, prevažujú ale elektrické dodávky na platforme Nissan a Stellantis upravované slovenským výrobcom Voltia, ale aj Mercedes-Benz eSprinter a Ford eTransit Vozidlá sú upravené tak, aby vyhovovali našim potrebám na mestské doručovanie.

Ako realizujete nabíjanie týchto modelov?

Využívame kombináciu oboch spôsobov – nabíjanie na depách, ako aj nabíjanie vo verejnej sieti.

Koľko nabíjacích bodov máte vybudovaných vo svojich depách/lokalitách/pobočkách?

Na rastúci počet elektrododávak máme pripravenú aj infraštruktúru. V priestoroch nového depa DPD v blízkosti bratislavského letiska je dnes možné nabíjať až 52 kuriérskych dodávok súčasne. Po plnom dobudovaní bude možné nabíjať viac ako 100 elektrických dodávok súčasne. Navyše, depo využíva 100% energie z obnoviteľných zdrojov. Postupne rozvíjame základnú nabíjaciu infraštruktúru aj na depách mimo Bratislavy, v roku 2023 sme realizovali menšie projekty v Nitre, Trnave, Košiciach, Ružomberku, Dolnom Hričove, Prešove a Poprade. Celkový počet nabíjacích bodov je 92.

eFleet Day 2022 | Foto: Peter Frolo

Chystáte sa rozširovať svoj vozový park o ďalšie plne elektrické modely?

Áno, počty elektrických dodávok DPD budú naďalej rásť a naše plány v tomto smere sú ambiciózne. Geopost, naša materská spoločnosť, chce dosiahnuť nulové čisté emisie už v roku 2040. Znižovať emisie nám pomáha rýchle zavádzanie elektrických vozidiel a alternatívnych spôsobov dopravy do každodennej prevádzky. Opatrenia sa samozrejme dotýkajú aj diaľkovej prepravy a aj energii, ktoré sa používajú v budovách a logistických centrách.

Mohli by ste priblížiť plány v oblasti elektrifikácie na najbližšie roky?

V roku 2025 budeme mať v našej flotile 300 elektrických dodávok. Bratislava sa zaradí k ďalším 350-tim európskym mestám, v ktorých bude Geopost a jej dcérske spoločnosti doručovať tovar výlučne pomocou alternatívnych vozidiel, teda úplne bezemisne.

Ako hodnotíte doterajšiu skúsenosť s využívaním elektromobilov?

Reálna prevádzka vozidiel ukázala, že sú vhodné pre kuriérsky business, zatiaľ najmä pre doručovanie v mestách. Vozidlá majú nízke prevádzkové náklady, sú spoľahlivé, pohodlné a jednoduché na šoférovanie. Ich bežná údržba je minimálna. Ťažkosti sa vyskytli najmä v prípadoch, keď je potrebná oprava napríklad po dopravnej nehode, čakacie lehoty na náhradné diely sú dlhšie a nie každý servis je schopný opravu aj realizovať

Aká je spätná väzba zo strany samotných kuriérov?

Vozidlá, ktoré využívame, patria k najlepším vo svojej triede a navyše, sú špeciálne upravené na to, aby vyhovovali podmienkam na doručovanie tovaru predovšetkým v mestských podmienkach. Elektrický pohon a jeho vlastnosti nepredsavuju pri doručovaní v mestách žiadne veľké obmedzenie. Dojazd na plné nabitie úplne postačuje na denné doručovanie zásielok, pretože priemerný denný nájazd kuriéra je menej ako 80 km. Vozidlá sú ľahko ovládateľné, tiché, dostatočne výkonné a predovšetkým neprodukujú zbytočné emisie a hluk v mestských štvrtiach.

Elektrická flotila DPP Foto: DPD

Mohli by sa vyjadriť aj k ekonomického aspektu využívania elektromobilov v logistike?

Náš cieľ pri zavádzaní elektrickej flotily nebol motivovaný primárne ekonomicky. Vozidlá na alternatívnym pohonom nám pomáhajú znižovať emisie z dopravy. Každé elektrické auto, ktoré nahradí vozidlo so spalľvacím motorom znamená čistejčí vzduch v našich mestách. Využívanie vozidiel s alternatívnym pohonom však nemá výrazný vplyv napríklad na znižovanie nákladov za dopravu. Z dlhodobého hľadiska však musí byť prevádzka nielen ekologická, ale aj ekonomická.

Čo momentálne považujete za najväčšie prekážky pre aktívne rozširovanie elektromobility vo firemnom vozovom parku?

Obstarávacia cena vozidiel je stále príliš vysoká, dojazd pre mimo mestské doručovanie nie je úplne dostatočný a rovnako je nedostatočná aj verejne dostupná nabíjacia infraštruktúra.

Ako vyzerá podpora zo strany štátu pre spoločnosti, ktoré chcú elektrifikovať alebo už aj aktívne elektrifikujú svoj vozový park?

Napriek iniciatívam združenia SEVA, ktorej sme členmi, sa zatiaľ nepodarilo presvedčiť žiadnu doterajšiu vládu k potrebe akcelerácie tohto segmentu (okrem jednej „nevydarenej“ aukcie na dotáciu, kde boli nastavené pravidlá nesprávne a teda sa podľa mojich informácii ani nevyčerpala celá suma, ktorá bola na to vyčlenená). Osobne si myslím, že je potrebné dekarbonizovať aj túto časť dopravy, teda poslednú míľu. Som presvedčený, že sa to dá. Nie je potreba nič vymýšľať, stačí sa inšpirovať a poučiť z chýb štátov, ktoré sú v tomto bohužiaľ už míle pred nami.

Komplexné riešenie rozvoja elektrickej mobility vo firmách

Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 10. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2024. Pôjde už o tretí ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.

eFleet Day 2024 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.

Náš tip
eFleet Day 2024: Najväčšia slovenská konferencia o elektromobilite vo firmách spúšťa registráciu
2. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+