Dovolenka a cestovanie s elektromobilom: Čo by ste mali vedieť? | Salón Elektromobilov 2022 Bratislava

Salón Elektromobilov 2022 Bratislava

Salón Elektromobilov 2022 Bratislava otvoril mnohé témy spojené so svetom elektromobility. Medzi nimi nechýbala ani problematika cestovania s elektromobilom. Primárne sa týka cestovania do zahraničia, no zachádza aj do niekoľkých všeobecnejších oblastí. Celý záznam panelovej diskusie nájdete na konci textu.

Prespávanie v elektromobile

Elektromobily zvyknú mať špeciálny režim pre “kempovanie”, ktorý udržiava teplotu v interiéri, pričom súčasne minimalizuje spotrebu elektrickej energie. Vďaka tomu je možné v elektromobile prespať v relatívnom pohodlí.

Funkcia je označovaná ako “Camp Mode” alebo “Utility Mode”. Čo sa týka spotreby energie, tak počas mrazov za noc z batérie ubudne 6 až 10%. Závisí to od vonkajšej teploty, ako aj od toho akú teplotu má udržiavať vykurovanie v aute.

Bezplatné nabíjanie elektromobilov na dovolenke

V začiatkoch elektromobility nebolo najmenším problémom celú dovolenku zvládnuť pri využívaní bezplatného nabíjania. Dnes, po tom, čo narástol počet elektromobilov na cestách a zvýšili sa aj ceny elektrickej energie, je už väčšina nabíjacích staníc v zahraničí spoplatnená. Príklad z nedávnej minulosti je chorvátska sieť ELEN, ktorá bola spoplatnená začiatkom počas januára 2022.

Stále je možné nájsť aj bezplatné nabíjacie stanice, no už to nie je také jednoduché a vyžaduje to viac plánovania. Ďalšou vecou je aj to, že s tým ako narástol počet elektromobilov sú bezplatné nabíjacie stanice čoraz častejšie obsadené, primárne ľuďmi, ktorí poznajú miestne pomery. Počas cesty na dovolenku sa väčšina z nás nechce zdržiavať dodatočným čakaním, kým sa nabíjacia stanica uvoľní a radšej si za nabíjanie zaplatíme.

V skratke: Bezplatné nabíjanie sa dá nájsť aj v zahraničí, akurát to vyžaduje viac plánovania, úsilia a trpezlivosti.

Ako dnes vyzerá cestovanie do Chorvátska na elektromobile?

Chorvátsko je veľmi obľúbenou dovolenkovou destináciou, to platí už dlhé roky. Dnes je situácia taká, že najväčšia nabíjacia sieť ELEN je spoplatnená, čo sa vlastne znamená, že do Chorvátska sa na elektromobile dá zadarmo prísť už len veľmi ťažko. 

Nabíjacie stanice siete ELEN sú umiestnené priamo na diaľničných odpočívadlách, čo je samo o sebe pre dovolenkárov obrovské plus, no tieto stanice boli navyše zadarmo. 

Ten, kto by dnes chcel nabíjať zadarmo bude musieť nájsť bezplatné nabíjačky v okolitých mestách, napríklad v Zagrebe. Tento lov pritom z časového hľadiska nestojí za to. Tento rok sa už dovolenka do Chorvátska na elektromobile prejaví aj na prepravných nákladoch.

Nabíjacia sieť ELEN | Foto: Salón Elektromobilov 2022 Bratislava

PlugShare ako základný pomocník

Úplným základom pre majiteľa elektromobilu by mala byť aplikácia PlugShare, čo je rozsiahla databáza nabíjacích staníc po celom svete. Nachádza sa tu aj filter pre zobrazenie bezplatných nabíjačiek či komentáre od používateľov pri jednotlivých nabíjacích staniciach. 

Súvisiacie články

Vynikajúcim pomocníkom pri plánovaní cesty na elektromobile je stránka A Better Routeplanner. Tá potrebné zastávky na nabíjanie elektromobilu vypočítava priamo na mieru pre konkrétny model, pričom vám vždy zobrazí s koľkými % dorazíte na miesto, a ako dlho budete musieť nabíjať.

Pozor na ceny roamingového nabíjania

Automobilky majú v ponuke takzvané “koncernové nabíjacie karty”. U nás môžete poznať napríklad riešenia ŠKODA Powerpass či Kia Charge. Ide vlastne o službu, ktorá pod jedným kontom (kartou) zastrešuje prístup k desiatkam tisícov nabíjacích staníc po celom svete. 

V tomto prípade ale platí, že si treba dávať pozor na ceny nabíjania, hlavne v zahraničí. Napríklad nabíjanie v rakúskej sieti SMATRICS stojí v prípade drahšieho balíka (4€/mesiac) Kia Charge až 50€ za hodinu nabíjania. Konkurenčná služba Charge myHyundai má síce balík za 6,99 € mesačne, no rovnaké nabíjanie v Rakúsku už stojí 0,4€ za 1 kWh. 

Koncernové karty majú svoj význam a sú veľmi pohodlné, no treba si poriadne naštudovať cenníky pre konkrétne krajiny, kam sa chystáte vyraziť.

Prečo sa Teslu často oplatí nabíjať mimo Supercharger?

To, že Tesla má vlastnú sieť nabíjacích staníc, Tesla Supercharger, je celkom známa vec. Pre niekoho však môže byť prekvapením, že majitelia elektromobilov Tesla nenabíjajú výhradne na Superchargeroch. 

Miroslav Rojko v diskusii na Salóne Elektromobilov 2022 Bratislava vysvetľuje, že aj jemu ako majiteľovi Tesly sa oplatí využívať bežné nabíjacie stanice. Dôvod? Majú lepšie umiestnenie, často v blízkosti diaľnic. Preto je niekedy lepšie nabíjať na pomalšej stanici a vyhnúť sa dlhšiemu odklonu od pôvodnej trasy.

Diaľničná spotreba podľa typu auta

Problematiku  spotreby z pohľadu karosérie či celkovej veľkosti auta opäť priblížil Miroslav Rojko. Vysvetľuje, že pre ľudí, ktorí budú často cestovať po diaľnici je vhodným výberom prevedenie sedan, prípadne nižšie autá. Naopak, pri modeloch z kategórie SUV sa treba pripraviť na vyššiu spotrebu, a to všeobecne, nielen na diaľnici. 

Ako príklad z praxe uvádza svoj vlastný prechod z SUV Hyundai Kona Electric na Tesla Model 3. Stalo sa to, že pri rovnakej spotrebe môže jazdiť rýchlejšie. Tú istú spotrebu, ktorú mal na Kone pri 120 km/h má teraz na Tesle až pri 140 km/h. Jazda je preto pohodlnejšia a nižšia spotreba sa prejavuje aj na menej častom nabíjaní.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.