MojElektromobil

V poslednej dobe sa výrobcovia EV predbiehajú, kto poskytne svojim zákazníkom väčšiu zľavu na svoje vozidlá. Konkurencia v tomto segmente rastie a aj preto sa snažia výrobcovia uchmatnúť si svoj trhový podiel. Deje sa tak aj na úkor ich marže, ktorá sa často scvrkáva úplne minimum len preto, aby predali viac ako konkurenti. Čínska asociácia výrobcov automobilov sa preto rozhodla zakročiť a vymysleli dohodu, ktorú odsúhlasilo všetkých jej 16 členov, informuje InsideEVs.

V dohode stálo, že všetci títo výrobcovia majú zastaviť svoje konanie s podliezaním cien. Stopnúť sa tak malo abnormálnym cenám, ktoré viedli niektorých výrobcov k zániku. Práve túto cenovú vojnu začala spoločnosť Tesla, ktorá rovnako patrí do asociácie. Všetkých 16 členov, vrátane výrobcov ako Tesla, Nio či Xpeng, sa rozhodlo zložiť sľub už vo štvrtok minulého týždňa. Ten však platil len krátke 2 dni.

Výroba v Tesla Giga Laboratory Store v Chengdu | Zdroj: Insideevs

Kto za to môže? No predsa kontroverzná Tesla. Tá už v piatok spustila masívny “referral” program spolu s ďalším znižovaním cien svojich modelov. Rovnako začala ponúkať lacnejšie kredity, za ktoré si potom v aplikácii môžu jej zákazníci zakúpiť výhody ako lacnejšie nabíjanie či zapojenie do “raffle” o Cybertruck.

Problém predstavuje najmä protimonopolný zákon

Čínska asociácia výrobcov automobilov na svojej webovej stránke uviedla vyhlásenie, v ktorom stálo, že takýto cenový prísľub porušuje tamojší protimonopolný zákon. Rovnako uviedla, že tento záväzok proste zo svojho zoznamu vymaže. Vyzvala aj všetkých 16 členov aby poctivo dodržiavali protimonopolný zákon aj naďalej a nedostávali sa tak do problémov. Popravde nešlo o žiadny právne záväzný sľub, v podstate do bola len akási samoregulačná dohoda.

Medzi značky, ktoré podpísali prísľub, patria Dongfeng Motor, China FAW, SAIC, BAIC, Changan Automobile, GAC, Chery, JAC, Geely, China National Heavy Duty Truck, Great Wall Motor, BYD, Nio, Li Auto, Xpeng a Tesla. Práve posledná spomenutá automobilka zaznamenala v Číne(Q2) rekordné predaje, keď sa im podarilo zákazníkom doručiť až 93 680 kusov. Všetky z nich vyrobili v Číne. Viac sa darilo BYD, ktorá predala 251 685 kusov elektrifikovaných vozidiel (aj plugin hybridy).

Náš tip
Prichádzajú dva nové zákony EÚ. Výrazne ovplyvnia elektromobilitu k lepšiemu
12. júla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+