Nižšie uverejnený text je kapitolou z ebooku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.
Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?
Dnešná ponuka automobiliek je všestranná. Aj v nižších cenových kategóriách sa nachádzajú zaujímavé elektromobily, ktoré si zaslúžia pozornosť. Hoci v tomto prípade je, samozrejme, potrebné počítať aj s nejakým tým kompromisom. Ceny nových elektromobilov dnes začínajú na hranici 20 000€.
Pri výbere nového auta má každý z nás svoj vlastný postup. Pre niekoho je dôležitý vzhľad, niekto potrebuje veľký priestor pre prepravu rodiny, ďalší sa zase často vydáva na dlhé trasy, kedy je kľúčový dojazd. Dojazdu sa ale často kladie príliš veľká váha. Ak týždenne najazdíte 100 kilometrov po meste, tak pre vás nemá príliš veľký zmysel okamžite obzerať elektro mobily s dojazdom 500 či 600 kilometrov. Stačiť vám môže aj niečo podstatne lacnejšie s polovičným dojazdom. V prípade, že každý deň kvôli práci jazdíte dlhé trasy po diaľnici, to už je niečo iné.
Karoséria vozidla
Treba si hlavne zvážiť, či budete mať možnosť využívať domáce nabíjanie, a ako vyzerá váš bežný nájazd. Na začiatok si proste treba ujasniť svoje očakávania a požiadavky. Skutočne potrebujete veľké luxusné SUV? Nestačil by pre vaše potreby malý mestský automobil či aerodynamická limuzína na dlhé diaľničné presuny? Tieto základy v kombinácii s rozpočtom predstavujú dobrý počiatočný filter.
400 V vs. 800 V architektúra
Väčšina elektrických vozidiel je vybavených architektúrou pracujúcou s napätím 400 V, ktorá poskytuje dostatočnú rýchlosť nabíjania pri udržaní relatívne nízkych výrobných nákladov. Platforma s 400 V napätím ale ťažko dosahuje nabíjací výkon nad 200 kW. Použitie 800 V architektúry vyžaduje oveľa menší prúd pri rovnakom nabíjacom výkone, čo umožňuje dosiahnutie rýchlostí nabíjania aj vyše 350 kW. Má to na svedomí jednoduchá rovnica – Volt x Ampér = Watt
Pohon vozidla
Konfigurácia pohonného ústrojenstva ovplyvňuje rozloženie hmotnosti vozidla výkonu, jeho jazdné vlastnosti, a vo výsledku aj cenu. Základná konfigurácia s jedným elektromotorom je jednoduchá a môžete ju nájsť v štandardných elektromobiloch, najmä v triede malých a kompaktných vozidiel. Spravidla sa spája s pohonom jednej nápravy, či už ide o prednú alebo zadnú – obvykle podľa miesta uloženia motora v rámci vozidla.
Elektromobily s dvomi motormi sú najčastejšie vybavené pohonom všetkých kolies, ktorý spolu s lepším rozložením hmotnosti (jeden motor na prednej náprave, druhý na zadnej) poskytuje vyrovnanejšie jazdné vlastnosti. Pri niektorých prémiových či vysokovýkonných elektromobiloch je možné nájsť aj väčší počet elektromotorov, napr. tri alebo štyri. V takom prípade môže byť výkon motora prenášaný len na jedno konkrétne koleso.
Rýchlosť a čas nabíjania
Okrem základných technických parametrov, ako je veľkosť vozidla, priestor v interiéri, objem batožinového priestoru či jazdné vlastnosti, ktoré prezradia odborné testy, je dobré overiť rýchlosť, a teda aj čas nabíjania. V tomto smere je vhodné zistiť aj to, aký výkon má palubná nabíjačka, kde by vašim cieľom mala byť aspoň hodnota 11 kW. Ak máte možnosť nabíjať doma alebo v práci cez wallbox s výkonom 22 kW, tak by ste prirodzene mali siahnuť po nabíjačke s týmto výkonom.
- Domáce nabíjanie v skratke: Prečo sa oplatí wallbox?
- Wallbox začne na seba zarábať od prvého dňa, komfort pocítite okamžite
- Nabíjanie elektromobilu doma – Wallbox s dynamickým riadením výkonu
- Nabíjanie elektromobilu doma – ako najrýchlejšie alebo najlacnejšie nabíjať
Príplatkové položky
V oblasti voliteľnej výbavy by ste mali zvážiť zvolenie rozšírenej záruky, ako aj zakúpenie vhodného nabíjacieho kábla, nakoľko ten nie je vždy súčasťou nabíjacích staníc či základnej výbavy auta. Určite by ste mali zvoliť modely, ktoré majú tepelné čerpadlo, čo je skvelý pomocník pre efektívnejšie využívanie energie počas chladného počasia.
Ojazdený elektromobil
Poriadne preklepnutie stavu batérie pri “jazdenke” je nutnosťou. Hoci aj za cenu, toho že budete musieť navštíviť autorizovaný servis a tento úkon zaplatiť, pretože svojpomocne posúdiť stav batérie je pre drvivú väčšinu ľudí nerealizovateľné. Stále je to omnoho lepšie, než kupovať mačku vo vreci. To, že kupujete auto, pri ktorom už neplatí záruka na batériu (štandardne 8 rokov ale bo 150 000 km, no líši sa podľa výrobcu), automaticky neznamená, že je batéria na odpis. Jej parametre síce budú poznačené, čo sa prejaví na nižšom dojazde, ale batéria normálne funguje ďalej.
Základom je overenie celkového stavu, ako pri každom aute. Treba počítať s tým, že pri kúpe ojazdeného elektromobilu sa objavia drobné závady. Niekedy to môže byť o to komplikovanejšie, že na stránke bazáru nenájdete kľúčové údaje a musíte si ich vyžiadať. Prípadne sú uvedené nezmyselné hodnoty. Nízky počet kilometrov a prívetivá cena na prvý pohľad vyzerajú ako jasná výhra. Realita je ale skôr taká, že by sa okamžite mala vynoriť otázka „Prečo za tie roky najazdil tak málo?”.
Podvodné inzeráty majú zväčša veľmi výhodnú cenu, ktorá podlieza všetky možné priemerné sumy v da nej kategórii pre dané vozidlo. Ak inzerent začne zahmlievať a bude tvrdiť, že vozidlo je mimo Slovenska, a že požaduje zálohu na transport a podobné veci, tak s veľkou pravdepodobnosťou ide o podvod, ktorý treba nahlásiť. Ďalšia z možností, ako odhaliť pod vodný inzerát, je použitie fotiek, ktoré nie sú fotkami konkrétneho vozidla, ale sú z jeho predstavenia automobilkou (absencia evidenčného čísla, výrobného čísla (VIN), fotky, ktoré sa dajú spätne nájsť cez Google). Najdôležitejšie je zapojiť zdravý rozum a preveriť si veci viackrát, aby ste neprišli k ujme.
- Svoj prvý elektromobil kúpil z bazáru. Aké má skúsenosti po piatich rokoch? | Rozhovor
- Elektromobil z bazáru: Na čo si dávať pozor a ako sa vyhnúť podvodným inzerátom?
Spotreba a dojazd elektromobilu
Dojazd elektromobilov je intenzívne diskutovanou záležitosťou. Automobilky ho udávajú, rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, na základe normovaného cyklu, ktorý je pre všetkých rovnaký. Stále ale treba myslieť, že ide o normu, čo znamená, že situácia v reálnej premávke môže byť dosť odlišná. Odchýlky sú bežnou vecou. V pozadí spotreby totiž stojí množstvo, niekedy až prekvapivo premenlivých, faktorov.
V súčasnosti sa pre udávanie hodnoty dojazdu používa testovací harmonogram WLTP. Nový cyklus bol zavedený hlavne preto, aby udávané hodnoty dojazdu či spotreby lepšie zodpovedali realite, ktorú je šofér schopný dosiahnuť. Využíva vyššiu maximálnu aj priemernú rýchlosť, dôraznejšie zohľadňuje hmotnosť vozidla a je celkovo dynamickejší. Testovanie spotreby podľa WLTP sa skladá z dvoch častí: laboratórneho cyklu a praktickej jazdy (RDE). Háčik je v tom, že cyklus RDE, ktorý sa vykonáva v reálnej premávke slúži na zistenie emisií, nie spotreby.
Zjednodušene povedané, reálny dojazd a dojazd udávaný výrobcom sa budú líšiť. Dôvodov je hneď niekoľko. Aerodynamika, valivý odpor, hmotnosť, počasie, štýl jazdy, profil trate. Toto sú len niektoré z faktorov, ktoré sa podpisujú na výslednej spotrebe. Platí to pre elektromobily, rovnako ako pre autá so spaľovacími motormi. Pre bežného vodiča platí, že udávaný dojazd by mal brať s rezervou a lepšie je očakávať nižšiu hodnotu.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Okrem spomínaného počasia je pri elektromobiloch silným faktorom jazdný štýl. Pre demonštráciu si môžeme popísať ideálny stav, čo je plynulá predvídavá jazda bez prudkých akcelerácií v teplom počasí, bezvetrí na rovnej trati s nezaťaženým autom. To ale nie je v bežnom živote dosiahnuteľné každý deň.
Testovací cyklus navyše nepočíta s chladením či zohrievaním kabíny vozidla, v dôsledku čoho môžeme napríklad pozorovať takú veľkú odchýlku pri zimných jazdách. Do rovnice vstupujú aj trochu skryté premenné. Napríklad zbytočné zohrievanie batérie pri neustálom zrýchľovaní a brzdení, kedy musí zasiahnuť tepelný manažment batérie, čo vyžaduje energiu.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Dojazd elektromobilov z druhej ruky
Staršie elektrické vozidlá, ktoré najazdili veľkú porciu kilometrov, poskytujú síce podobný dojazd ako keď boli nové, no stále platí, že celková využiteľná kapacita sa postupom času znižuje. To znamená, že klesá aj celkový dojazd, ktorý je elektromobil schopný dosiahnuť. Napriek tomu, že pri dnešných elektromobiloch nie je degradácia veľkým problémom, netreba na to zabúdať.
Jazda po diaľnici
Osobitnou kapitolou je jazda po diaľnici. Pre ľudí, ktorí budú často cestovať týmto spôsobom, je vhodnou voľbou karoséria typu sedan, liftback, kupé, či iné nižšie autá. Naopak, pri modeloch z kategórie SUV sa treba pripraviť na vyššiu spotrebu, a to všeobecne, nielen na diaľnici. Ako veľmi zjednodušený príklad z praxe si môžeme uviesť prechod z SUV Hyundai Kona Electric na Tesla Model 3.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Po výmene áut sa stane to, že pri rovnakej spotrebe môžete reálne jazdiť rýchlejšie. Podobnú spotrebu akú by ste mali na Kone pri 120 km/h budete mať na nízkej a aerodynamickej Tesle pri tempe 140 km/h. Ako sme uvádzali, spotrebu elektromobilov ovplyvňuje množstvo faktorov. Medzi tie hlavné patria práve rýchlosť. jazdný štýl a profil trate, ktoré vedia spotrebu vyhnať poriadne vysoko.
- Cena ročnej diaľničnej známky sa zmení. Priplatíme si desiatky percent
- Slovensko nezavedie bezplatné diaľnice pre elektromobily
- Elektromobily môžu využívať české diaľnice zdarma. Platí to aj pre Slovákov? Ako to bude v roku 2024?
- Vyskúšali sme nové Porsche Macan Electric. Ako obstálo na nemeckej diaľnici?