MojElektromobil

Automobilový trh bojuje s extrémne ťažkým obdobím. Obmedzenia spojené s pandémiou nového koronavírusu sa na mnohých trhoch prakticky pominuli, no vyvstávajú nové výzvy. Nedostatok polovodičov, rastúca inflácia a zlá geopolitická situácia kvôli vojne na Ukrajine patria podľa analýzy JATO Dynamics medzi kľúčové faktory, ktoré spôsobujú, že automobilový trh krváca.

Registrácie nových áut v Európe sa počas apríla medziročne prepadli o 20% na 821 000 kusov. Podobne na tom bol aj americký trh, kde bol zaznamenaný pokles na úrovni 18%. Najhorší apríl ale zažil čínsky trh, kde v počte nových registrácií vozidiel došlo k medziročnému prepadu až o 48%.

Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics, dokonca uvádza, že automobilový trh v Európe momentálne zažíva najhoršie obdobie za posledné tri dekády. Od začiatku roka 2022 sa malo predať približne 3,55 miliónov nových áut, čo je najhorší výsledok od roku 1991.

Medziročné porovnanie predajov áut v Európe | Foto: JATO Dynamics

Výroba nestíha

Nepríjemná situácia sa začala prejavovať už aj na segmentoch vozidiel, ktoré sú zo strany výrobcov silne preferované. Konkrétne ide o elektromobily, plug-in hybridy a všeobecne segment SUV.

Registrácie nových plug-in hybridov a batériových elektromobilov ešte donedávna vykazovali až prekvapivé čísla. To sa však podľa analýzy zlomilo s príchodom apríla 2022, kedy medziročne poklesli o 1,4%, zo 156 371 na 154 219 predaných elektrických áut.

To síce vyzerá ako pomerne zanedbateľné číslo, no samotný fakt, že dochádza k prepadu v segment, ktorý automobilky favorizujú, má jasne poukazovať, že trh je vo veľkých problémoch.

Problém vraj v tomto prípade nie je v tom, že by zákazníci o elektromobily či autá všeobecne nemali záujem. Minimálne v prípade batériových elektromobilov sa na nižších číslach má prejavovať to, že dostupné výrobné kapacity nestíhajú pokrývať dopyt, ktorý posilňujú rôzne dotačné schémy. Má ísť skôr o to, že na dodanie nových áut sa dlho čaká, takže sa to odráža aj na počte prihlásených áut.

JATO Dynamics uvádza, že dopyt po batériových elektromobiloch v apríli narástol o 13%, zatiaľ čo v prípade plug-in hybridov poklesol o 15%. Túto skutočnosť pripisuje práve tomu, že na plug-in hybridné modely nie sú dostupné také lákavé predajné dohody ako na elektromobily.

Európa: Najpredávanejšie modely za apríl 2022

Najpredávanejšie autá v Európe za apríl 2022 | Foto: JATO Dynamics

Čo sa týka najpredávanejších elektromobilov a plug-in hybridov, apríl bol v Európe pomerne zaujímavý. Minimálne pri elektromobiloch, kde sa na prvú priečku dostal elektrický Fiat 500.

Nasledoval ho Peugeot e-208 a pozíciu číslo tri zaujala ŠKODA Enyaq. Pozoruhodná je štvrtá pozícia, kde je cenovo dostupný elektromobil Dacia Spring, ktorý si medziročne polepšil o 901%.

Náš tip
Akčný plán 2.0: Takto Slovensko v najbližších rokoch podporí elektromobilitu
30. mája 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+