MojElektromobil

Ak sledujete naše sociálne siete, presnejšie naše oficiálne účty na Instagrame a Facebooku, tak určite viete, že sme boli minulý týždeň na dvoch akciách v Nemecku. Jedna z nich sa týkala očakávaného elektromobilu Volkswagen ID.3, s ktorým sme mohli stráviť pár hodín v rámci prvej jazdy. Okrem jazdných vlastností sme mohli zľahka otestovať spotrebu či dojazd, no taktiež funkcie auta. Naše prvé dojmy sú prevažne pozitívne.

Volkswagen ID.3 určite patrí medzi modely, na ktoré čaká množstvo fanúšikov elektromobilov. Ide o prvý plnohodnotný elektromobil od koncernu Volkswagen, ktorý by sa nemal hanbiť za ponúkané parametre. Automobilka ponúka od roku 2013 elektromobil Volkswagen e-Up. Minulý rok prišla na trh vylepšená verzia s batériou s dvojnásobnou kapacitou a teda aj dvojnásobným dojazdom. Stále však ide o auto, ktoré vychádza z pôvodného spaľovacieho modelu. V mnohých ohľadoch tak bol Volkswagen obmedzovaný pôvodným dizajnom či technológiami používanými v minulosti. Nová generácia e-Up sa im síce podarila, no práve Volkswagen ID.3 má byť zlomovým autom v oblasti elektromobility v rámci celého koncernu. Postavený je totiž na úplne novej modulárnej platforme – MEB.

TEST Škoda Citigo-e iV: ideálny elektromobil do mesta, diaľnic sa tiež nebojí

Ak by všetko išlo podľa pôvodných plánov, pravdepodobne by sme už ID.3 stretávali aj na našich cestách. Výroba tohto vozidla bola spustená ešte minulý rok, no kvôli problémom so softvérom museli všetky modely zostať stáť na parkoviskách. Našťastie, drvivú väčšinu komplikácií sa už, zdá sa, podarilo vyriešiť a Volkswagen ID.3 dokáže bez problémov jazdiť. Koniec koncov, sami sme si to mohli vyskúšať. S Volkswagen ID.3 sme mohli stráviť približne štyri hodiny, a z toho drvivú väčšinu za volantom. Jazdili sme trasy mimo diaľnic, a to z letiska Hannover do výrobného závodu Volkswagen vo Wolfsburgu a späť.

Video: prehliadka Volkswagen ID.3

Jazdíme na bielej verzii prvej edície. Ak by vás niečo zaujímalo, pokojne sa pýtajte 🙂

Zveřejnil(a) Môjelektromobil.sk dne Čtvrtek 30. července 2020

Exteriér v znamení elektromobility

Volkswagen ID.3 určite dokáže zaujať spracovaním exteriéru, ktoré pôsobí ako mix rôznych súčasných modelov, a to nielen koncernových. Zároveň však ide o kombináciu zabehnutých tvarov s novými, ktoré určite nemajú len vizuálny, ale aj funkčný efekt z pohľadu aerodynamiky. Auto vďaka tomu na ceste nekričí ako napríklad BMW i3. Avšak, ak si už získa pozornosť, každému musí byť jasné, že nejde o obyčajné spaľovacie auto. Všímal som si to aj v rámci testovacej jazdy. Pomerne málo ľudí sa za autom otáčalo, ak si ho ale niekto všimol, poriadne si ho poobzeral. Predsa len, domáca značka je v Nemecku viac než známa, a tak sú na ňu ľudia zvyknutí. Keď si ale uvedomili, že toto auto nepoznajú, respektíve, že ide o očakávanú ID.3jku, záujem bol očividný.

Z každej strany sa ID.3 vyznačuje veľmi čistými tvarmi, ktoré kopírujú filozofiu nového smerovania automobilky. Je jasné, že sa dizajnéri s novými krivkami vyhrali. Veľkosťou určite nejde o elektrický Golf. ID.3 určite ponúka o niečo viac priestoru. Na výber sme mali z viacerých farebných verzií v rôznej výbave. Pôvodne som si chcel vybrať štandardnú modrú, no keďže sa mi neušla, siahol som po bielej. Pozrieť si ju môžete na priložených fotografiách a to vám povie asi viac ako dlhé riadky textu. Každopádne, po ukončení testovania som sa nevedel rozhodnúť, v ktorej farbe sa mi páči najviac.

volkswagen vw ID.3 id3 nemecko test

Jednoduchý a funkčný interiér

Farebných kombinácií je naozaj veľké množstvo, a tak je naozaj ťažké si vybrať jednu konkrétnu. Možno by som však siahol po kombinácií modrý lak a biely interiér. V bielej farbe sa mi totiž interiér páčil najviac a na celú víziu vozidla mi skrátka sedel. Aj keď negatívom určite bude náročnejšia údržba. Čisté tvary exteriéru sa prenášajú aj dnu a sú rovnako viditeľné na každom detaile. Volant je kapitolou samou o sebe, nakoľko taktiež podľahol novému dizajnu a zmena zasiahla aj funkčnú stránku. Tlačidlá sú zapustené vo volante, a aj keď ich je možné stlačiť, súčasťou je tiež dotykové ovládanie, ktoré funguje rovnako spoľahlivo. Nejde však vyslovene o čisté dotykové ovládanie, ale skôr o ovládanie gestami.

Napríklad, ak chcete pridať hlasitosť, môžete stlačiť tlačidlo pre pridávanie hlasitosti alebo jednoducho prejsť prstom po volante zľava doprava. Inak ale ide o štandardný a komfortný trojramenný volant. Priamo za volantom je ukrytý displej kokpitu, ktorý ponúka všetky základné informácie o jazde. Zobrazuje sa tu aktuálnu rýchlosť, dopravné značky, zostávajúci dojazd, informácie z navigácie či zo systému adaptívneho tempomatu. Displej je spojený priamo s volantom, a tak si ho môžete nastaviť ľubovolne bez toho, aby ste si zakryli výhľad na displej. Súčasťou displeja je aj páka prevodovky, ktorá je takmer identická s tým, čo využíva BMW pri modeli i3.

volkswagen vw ID.3 id3 nemecko test

Funkcie a jazdní asistenti

Volkswagen chcel celkom očividne priniesť aj dostatočný komfort z jazdy. Základom je dostatok priestoru a o ten tu nebudete bojovať. To isté platí aj o priestore na rôzne drobnosti, ako mobil či batožinový priestor v kufri. Nakoľko sa riadiaca páka presunula za volant, stredový panel je jeden veľký odkladací priestor. Je tu miesto na poháre, kľúče či iné menšie veci a rovnako tak aj telefón, pre ktorý je tu špeciálne plastové „vrecko.“ Ja osobne som jazdil na verzii s nižšou výbavou, a teda som nemal k dispozícii ani head-up displej či masážne sedadlá.

Volkswagen ID.3: Objednávky sú už spustené aj na Slovensku

Aj tie štandardné sú ale dostatočne komfortné. Vôbec sa mi v nich nesedelo zle, a to som za volantom strávil takmer dve hodiny. Maličkosť, ktorá poteší, je prítomnosť lakťových opierok. Teda nie iba jednej, ale dvoch – pre šoféra a spolujazdca. Každý má jednu pre seba. Od komfortu by som rád prešiel k funkciám a infotainmentu, ktorý je asi najväčšou témou novej ID.3. Ja osobne som však počas testovania nepostrehol žiadne problémy a všetko fungovalo bez problémov.  Auto je vybavené celou paletou jazdných asistentov, a to adaptívnym tempomatom, núdzovým brzdným systémom, automatickým prepínaním svetiel alebo dažďovým senzorom.

vw nemecko test

Nechýba tiež asistent rozpoznávania dopravných značiek, ktorý spolupracuje s adaptívnym tempomatom. Auto teda dokáže samé dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť, pričom práve spomínaný eco asistent zabezpečuje, aby plynulo spomalilo až k danej značke a využívalo rekuperáciu na maximum. Samozrejmosťou je tiež line assit, ktorý kontroluje, či jazdíte vo svojom pruhu. Ak sa teda priblížite k čiare, posunie vás, avšak držanie auta v strede pruhu tu prítomné nie je. Teda, aspoň v mojej testovanej verzii táto funkcia nebola prítomná.

Dostačujúci infotainment

Systém zvládal všetko bez problémov, a to vrátane detekcie áut. Auto taktiež rozlišuje, či pred ním ide osobné auto alebo kamión. Vplyv na správanie to pravdepodobne nemá, a teda ide iba o vizuálnu odozvu na displeji. Infotainment sa skladá z menšieho displeja, ktorý je mierne otočený na vodiča. Je tu možné nájsť všetky štandardné funkcie, ktoré už poznáte z iných áut. Nakoľko ale ide o prvý elektromobil od Volkswagenu, museli prísť aj tu so zmenami a prispôsobiť ho potrebám auta. Automobilka ho prezentuje ako tablet, čo vlastne potvrdzuje aj stredové „home“ tlačidlo, pre návrat na hlavnú obrazovku.

Dostupné možnosti sú rozdelené intuitívne a prehľadne. Skúšal som aj prepojenie s Android telefónom, ktoré prebehlo bez problémov. Nikde som síce nevidel možnosť pre Android Auto, malo by ale fungovať po pripojení mobilu cez kábel. Volkswagen ID.3 je vybavené iba s USB-C, pričom kábel s takýmto konektorom na oboch stranách som bohužiaľ pri sebe nemal. Po Nemecku som jazdil so zabudovanou navigáciou a tá fungovala spoľahlivo. Anglické hlasové povely sú príjemné, ale po prepnutí auta do slovenčiny už bol hlas výrazne robotický. Každopádne, mňa najviac zaujímali informácie súvisiace s batériou a nabíjaním.

vw nemecko test

Prvá jazda s Volkswagen ID.3

ID.3 prehľadne ukazuje všetky dôležité informácie o jazde či stave batérie. Konečne vidíte presné percentá nabitia a jednoduchým posunutím prsta si dokážete zmeniť úroveň, na ktorú chcete vozidlo nabiť. Čo sa týka samotnej jazdy, tak som neočakával veľmi veľa, no možno práve preto vo mne zanechala prvá jazda pozitívne dojmy. Volkswagen ID.3 má v podvozku batériu s využiteľnou kapacitou 58 kWh, vďaka ktorej jazdí ako na koľajniciach. Jazda je až prekvapivo zábavná, pričom podvozok je tuhší, no stále dostatočne komfortný.

Ešte sa na chvíľu zastavím pri batérií, ktorú je možné nabíjať výkonom 100 kW. Prítomná je aj palubná nabíjačka s výkonom 11 kW. Samotné nabíjanie som si však vyskúšať nemohol, takže o tom viac až v plnohodnotnom teste. Výkon motora 150 kW je v kombinácií s krútiacim momentom 310 Nm naozaj cítiť. V režime Sport vás pri rozjazde s istotou posadí do sedadiel, no zrýchlenie nie je vôbec zlé ani pri vyšších rýchlostiach. Čo je taktiež pozitívne je celkom dobré odhlučnenie interiéru. Pri rýchlosti nad 110 km/h je síce hluk počuť, nie je až tak výrazný. Samozrejme, nemám to zmerané, no určite si aj na tomto dali vo Wolfsburgu záležať. Veľkou témou je aj dojazd, pričom metodika WLTP hovorí o 424 kilometroch.

volkswagen vw ID.3 id3 nemecko test

Spotreba a dojazd

Pri ceste z letiska Hannover do Wolfsburgu auto ukazovalo dojazd 330 kilometrov a to nebolo nabité na 100 %. Bohužiaľ, skutočný stav v percentách som si nepozrel, avšak pri ceste naspäť som to už nezabudol. Každopádne, auto som ani na prvej trase vôbec nešetril. Premávka bola pokojná a cesty skôr prázdne, takže som si mohol dovoliť viac. Na prvej trase som prešiel 145 kilometrov pri maximálnej povolenej rýchlosti mimo obec 100 km/h podľa GPS. Priemerná spotreba v cieli bola vyššia – 17,2 kWh / 100 km. To je viac, no vzhľadom na dynamickú jazdu to považujem za akceptovateľné. Pri ceste naspäť už auto bolo nabité na 100 %, ale tentokrát bol odhadovaný dojazd iba 323 kilometrov.

Na letisko som prišiel po prejdení 95 kilometrov a so zostávajúcim dojazdom 261 kilometrov. Priemerná spotreba bola 16,2 kWh / 100 km a z batérie ubudlo rovných 25 %. To by vychádzalo na 380 kilometrov dojazdu, čo už pri danom tempe jazdy nie je zlé. Povedal by som teda, že pri kombinácií mestskej a okresnej jazdy je dojazd 400 kilometrov reálny, avšak po diaľnici pri plnej rýchlosti môže ísť maximálne o 250 až 300 kilometrov. To je ale iba môj odhad a konkrétne hodnoty si overím až v plnohodnotnom teste. Ako som už povedal, od ID.3 som nečakal veľa, no dokázal ma príjemne prekvapiť. O to viac sa preto teším na to, keď sa k Volkswagen ID.3 dostanem opäť a už na dlhšie.

4. augusta 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+