MojElektromobil

Nová ministerka hospodárstva Denisa Saková v závere roka 2023 pre TASR uviedla, že vodík síce môže mať veľkú budúcnosť v energetike, no momentálne nepatrí medzi priority. Ministerka na margo podpory rozvoja vodíkových technológií uviedla: “Nie som si istá, či je už teraz tá vhodná chvíľa, aby Slovensko do tejto oblasti masívne investovalo.”

Predošlý minister hospodárstva, Richard Sulík, pritom mal prakticky opačný názor. Bol veľkým podporovateľom vodíka. Často spomínal, že vodíkové technológie predstavujú z dlhodobého hľadiska oblasť s vysokým potenciálom pre Slovensko, a to v oblasti priemyslu, ale aj dopravy. Pre Slovensko pripravil ambiciózny plán. Krajinu chcel “pretvoriť na vodíkovú veľmoc”.

Národná vodíková stratégia, sekcia O autoroch NVS | Zdroj: MH SR

Rezort hospodárstva počas pôsobenia vtedajšieho ministra Richarda Sulíka pripravil Národnú vodíkovú stratégiu (NVS), ktorá definuje rámcove ciele pre využívanie vodíkových technológií. Konkrétne opatrenia, ich implementáciu a očakávaný efekt upresňuje až akčný plán.

Pôvodne išlo o rozsiahly dokument, ktorého časť bola vo výrazne okresanej podobe schválená v júni 2023 pod názvom “Akčný plán opatrení úspešnej realizácie Národnej vodíkovej stratégie do roku 2026”. Schválený akčný plán obsahuje 10 opatrení, ktorých splnenie je definované do roku 2026 a na ich financovanie má byť vynaložených 59,6 miliónov €.

Naproti tomu, pracovná verzia rozsiahleho akčného plánu, ktorá v roku 2021 unikla do médií, obsahovala až 36 opatrení a počítala s financovaním vo výške 954,1 milióna € z európskych dotačných schém a štátneho rozpočtu spolu s predpokladom že do realizácie vodíkových projektov sa do roku 2030 zapoja aj súkromné firmy financiami v objeme 1,5 miliardy €.

Národná vodíková stratégia - vodíkové auto Toyota Mirai (Foto: FB/Richard Sulík)
Vodíkové auto Toyota Mirai (Foto: FB/Richard Sulík)

Ide o komplexnú tému, no aby ste mali predstavu, pôvodný dokument z roku 2021 počítal s využívaním vodíka aj v osobnej doprave. Uvádzal predpoklad, že na Slovensku má byť v roku 2030 v prevádzke 25 vodíkových staníc, z toho najmenej 2 na kvapalný vodík. Na cestách má v danom roku jazdiť na vodík 9000 osobných automobilov, 260 autobusov, 650 ľahkých úžitkových vozidiel a 550 ťažkých úžitkových vozidiel.

Prepracovaný materiál schválený ako “Akčný plán opatrení úspešnej realizácie Národnej vodíkovej stratégie do roku 2026” taktiež obsahuje opatrenie “Infraštruktúra pre využívanie vodíka v doprave”. Počíta teda s podporou výstavby základnej infraštruktúry v regiónoch SR. Konkrétne s vybudovaním najmenej troch vodíkových čerpacích staníc do roku 2026. Ideálne v oblastiach mestských uzlov a tranzitných koridorov pre verejnú osobnú a ťažkú nákladnú dopravu.

Dôležité je však povedať, že schválený návrh je vypracovaný na roky 2023 až 2026. Po vyhodnotení plnenia akčného plánu v rokoch 2023 až 2026 bude vypracovaný následný Akčný plán s plnením v rokoch 2027 až 2030 ktorý bude obsahovať ďalšie opatrenia. Pointou je teda to, že Slovensko naďalej počíta s aktívnou podporou vodíkových technológií.

Už len 1 čerpacia stanica, vyššia cena

Poďme sa ale pozrieť na to, ako to na Slovensku vyzerá dnes. Na úvod si pripomeňme, že v roku 2022 boli na Slovensku do prevádzky uvedené dve vodíkové čerpacie stanice. Vôbec prvá vodíková čerpačka vznikla v bratislavskom Vlčom hrdle ako vlastný projekt spoločnosti Messer Tatragas. Dostupná bola aj pre verejnosť a nachádza sa v priestoroch Slovnaftu. Vodíková čerpacia stanica je pripravená pre plnenie osobných áut a autobusov s plniacim tlakom 200 bar. Na tankovanie sa musíte objednať tri dni vopred, pričom presný čas určuje prevádzkovateľ čerpačky.

A tu prichádza prvá veľká zmena, ktorá sa odohrala od otvorenia vodíkovej čerpacej stanice spoločnosti Messer Tatragas. Kým v roku 2022 bola cena produktu stanovená na 15,40 €/kg, v roku 2023 je to už 21,60 €/kg. To mimochodom znamená, že ak do úvahy vezmeme model Toyota Mirai s WLTP spotrebou 0,84 kg na 100 kilometrov, tak zistíme, že to vychádza na 18,14 € za 100 km jazdy.

Toyota Mirai spotreba | Zdroj: Toyota

Tento údaj sa objavuje aj na porovnaní cien palív, ktoré zverejňuje Ministerstvo hospodárstva SR. Ceny sú vyrátane pre reprezentatívny segment vozidla (C-segment), ktorý je najviac zastúpený vo vozovom parku v kategórií M1, (Škoda Octavia resp. podobné modely). Keď to zjednodušíme, tak pri aktuálnej cene sú náklady na 100 km jazdy pri vodíkových osobných autách 2-krát drahšie v porovnaní s benzínom a 6-krát drahšie v porovnaní s jazdou na elektrinu (batériový elektromobil).

Podľa štatistík Ministerstva vnútra Slovenskej republiky boli na Slovensku k 13.7.2023 registrované 4 vozidlá na vodík. Vo všetkých prípadoch išlo o osobné vozidlá. Dáta dostupné ku koncu roka 2023 už ale uvádzali 5 kusov vodíkových autobusov,  4 kusy osobných áut Toyota Mirai a 1 kus konceptového modelu Ferrari Modulo.

Zdroj: MH SR

Druhá slovenská vodíková čerpacia stanica bola spustená v Trnave, konkrétne v areáli spoločnosti Arriva Trnava. V tomto prípade dokonca išlo o prvú slovenskú mobilnú čerpaciu stanicu na vodík. Predstavená bola pod záštitou Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA).Táto vodíková čerpacia stanica mala slúžiť na tankovanie dvoch osobných vodíkových automobilov, ktoré SIEA obstarala na účely prezentácie vodíkových technológií v doprave. V praxi mala byť využívaná na prezentačné účely „vodíka ako paliva budúcnosti“.

Ako nám potvrdila Mgr. Zuzana Valentová, manažérka komunikácie a hovorkyňa SIEA, čerpacia stanica v Trnave bola skutočne využívaná len na krátku prezentáciu vodíka, a to ako paliva pre vodíkový autobus. To znamená, že dnes už nie je v prevádzke. Počet vodíkových čerpacích staníc sa teda medziročne znížil z dvoch na jednu. Situácia by sa ale čoskoro mala zmeniť. Aktuálne sa v krátkodobom časovom horizonte počíta s ďalším projektom v Trnave. A nepôjde o jedinú novinku z oblasti vodíkovej infraštruktúry.

Podľa našich informácií je v súčasnosti k dispozícii jedna čerpacia stanica na vodík (súkromný projekt firmy Messer). Čerpacia stanica v Trnave bola súčasťou krátkodobej promo akcie spojenej s testovaním vodíkového autobusu. V blízkej budúcnosti by mohla byť sprístupnená ďalšia čerpacia stanica na vodík v Trnave.

V lete 2023 schválil Európsky parlament nariadenie o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá (tzv. AFIR), ktorý je súčasťou balíčka opatrení “Fit for 55” – zníženia emisií skleníkových plynov v EÚ o 55 % do roku 2030. Podľa tohto nariadenia má byť do roku 2030 pozdĺž cestných koridorov TEN-T a vo vybraných uzloch vybudovaná infraštruktúra na čerpanie vodíkového palivá pre osobné aj nákladné vozidlá . Na Slovensku by tak mohlo vzniknúť približne 8 nových čerpacích staníc na vodík.

Mgr. Zuzana Valentová, manažérka komunikácie a hovorkyňa SIEA

Slovensko začína skúšať vodíkové autobusy

Veľká “vodíková novinka” sa v roku 2023 odohrala v hlavnom meste. Bratislava splnila svoj prísľub o vodíkových autobusoch. Od 1. augusta začali na trase linky 75 premávať štyri autobusy typu Solaris Urbino 12 Hydrogen.

Dopravný podnik Bratislava vtedy uviedol, že výhodou vodíkových vozidiel je ich dĺžka dojazdu pohybujúca sa na úrovni 350 km, ako aj doba plnenia, ktorá trvá iba zopár minút, čo majú byť údaje veľmi blízke autobusom so štandardným pohonom, a preto vozidlá na báze vodíkovej technológie budú môcť doterajšie vozidlá plne zastúpiť. 

V príspevkoch na sociálnej siete neskôr upresnil, že naplnenie autobusu trvá cca 20 minút a vodík zabezpečuje zmluvný dodávateľ pri cene na úrovni 17€/1kg. Do testovania vodíkových autobusov sa počas roka zapojili aj ďalšie mestá, napríklad Žilina, Trnava či Partizánske.

Zdroj: DPB
Náš tip
MHD Dunajská Streda už len na elektrický pohon a zadarmo
12. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+