MojElektromobil

Slovenské hlavné mesto Bratislava, teda jej dopravný podnik, nakúpi ako prvý na Slovensku vodíkové autobusy. Zatiaľ ich nemá kde natankovať.

Vodíkové autobusy v Bratislave

Dopravný podnik Bratislava (DPB) ohlásil nákup prvých vodíkových autobusov na Slovensku. Pôjde o 12-metrové autobusy poháňané palivovými článkami s dojazdom vyšším ako 350 km. Na bratislavských cestách by mali jazdiť na prelome rokov 2022 a 2023. Oznámil to výkonný riaditeľ podniku Martin Chlebovec.

Bratislava plánuje v prvej fáze projektu nakúpiť 20 vodíkových elektrobusov. Teoreticky by mali v Bratislave neskôr len pribúdať. Dojazd by mal byť vyšší ako 350 kilometrov, čo je všeobecne horná hranica dojazdu dnešných batériových elektrobusov. S takýmto dojazdom môžu byť použité na väčšinu liniek obsluhovaných krátkymi autobusmi v hlavnom meste.

Vodíkový elektrobus Urbino 12 Hydrogen I Foto: Urbino
Vodíkový elektrobus Urbino 12 Hydrogen I Foto: Urbino

Trikrát drahšie ako naftové autobusy

DPB chce vyhlásiť súťaž na ich obstaranie “pravdepodobne už v auguste 2021”. Bratislavský dopravca priznáva, že ich obstaranie, ako aj prevádzka, budú trikrát drahšie v porovnaní s naftovými autobusmi.  Bude tiež potrebné vybudovať vodíkové čerpacie stanice, ktoré momentálne na Slovensku neexistujú. Podľa vyjadrení manažmentu chce byt DPB silným partnerom vlády v znižovaní emisií.

“Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov”, povedal predseda Predstavenstva DPB Martin Rybanský pre TASR.

Vodíkové autobusy v Bratislave I Foto: DPB
Vodíkové autobusy v Bratislave I Foto: DPB

Najprv na linku 50

V prvej etape zvažuje DPB nasadiť vodíkový elektrobus na vyťaženú linku č. 50, ktorá sa tiahne cez viaceré mestské časti, prechádza aj cez centrum mesta a všetky električkové radiály. “Týmto spôsobom sa DPB podarí znížiť emisie tejto linky o 100% a odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti”, uviedol Chlebovec.

Aktuálne tvoria autobusy 60 percent všetkých jázd v bratislavskej hromadnej doprave. Približne polovica autobusov sú nízkoemisné, teda ide o elektrobusy, CNG alebo spĺňajú prísnu emisnú normu Euro 6. Nasadenie vodíkových autobusov môže podľa DPB inšpirovať aj ďalšie slovenské mestá a týmto spôsobom znížit cenu vodíka.

Národná vodíková stratégia - vodíkové auto Toyota Mirai (Foto: FB/Richard Sulík)
Vodíkové auto Toyota Mirai (Foto: FB/Richard Sulík)

Národná vodíková stratégia

Len pred pár dňami vláda schválila strategický dokument Národná vodíková stratégia (NVS), podľa ktorej sa má najľahší plyn na svete stať prostriedkom na nízkoemisnú transformáciu slovenskej ekonomiky.

Podľa NVS bude mať veľké využitie hlavne v chemickom, petrochemickom priemysle, v tepelnom hospodárstve či v doprave. V rámci podpory vodíkovej infraštruktúry sa už v októbri tohto roka majú vybudovať prvé dve plniace stanice na Slovensku. Jedna bude natrvalo umiestnená v Bratislave a druhá má byť mobilná a presúvať sa podľa potreby po krajine.

Elektrický autobus - Midibus Rošero BUS Production
Elektrický autobus – Midibus Rošero BUS Production

Vodíkový autobus vyrábajú aj Slováci

Autobus s vodíkovým pohonom vie podľa vlastných slov vyrobiť aj slovenská firma Rošero, ktorá aktuálne vyrába dieslové a elektricky poháňané midibusy na mestské, či diaľkové spoje. Firma tvrdí, že vie vyrobiť vodíkový autobus hneď, v prípade, že príde objednávka. Ani jeden prototyp však zatiaľ nevyrobila a netestovala.

Minister hospodárstva chce v súlade s NVS na Slovensku zabezpečiť sériovú výrobu vodíkových autobusov, vodíkových osobných áut a tiež vodíkových vlakov. Kedy podľa vás budú na Slovensku jazdiť vodíkové vozidlá? Dajte nám vedieť v komentári pod článkom.

 

30. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+