MojElektromobil

Vodíkový autobus spoločnosti Rošero sa po dlhšej dobe opäť dostal do pozornosti. Minister hospodárstva Richard Sulík v Spišskej Novej Vsi 3. augusta slávnostne uviedol do prevádzky funkčný prototyp tohto unikátneho vozidla. O tejto udalosti informoval cez svoj profil na sociálnej sieti Facebook.

Mesto Spišská Nová Ves v tejto súvislosti uviedlo, že na stretnutí nechýbali ani župani Košického a Prešovského samosprávneho kraja, ktorí prejavili vážny záujem o zavedenie týchto autobusov do autobusovej dopravy východného Slovenska.

„Som pyšný na to, čo dokázali Spišskonovovešťania, spoločne s vedcami z Košíc. Mnohí tomu neverili, ale prvý vodíkový autobus zo Slovenska je na svete a urobili ho v Spišskej Novej Vsi, k čomu ich tvorcom srdečne blahoželám,“ uviedol viceprimátor SNV Dávid Demečko.

Ani po tejto slávnostnej ceremónii však nepoznáme bližšie detaily o prvom hybridnom nízkotlakovom vodíkovo-elektrickom autobuse zo slovenskej produkcie. Na tie si zjavne ešte nejaký ten čas budeme musieť počkať.

Ako bolo avizované už pred časom, prototyp v dohľadnej dobe pocestuje do Dubaja. Na výstave EXPO Dubaj 2020 zaujme svoje miesto po boku svetových produktov.

Zdroj: Richard Sulík via Facebook

Firma zo Spiša vie vyrobiť vodíkový autobus. Spolupracuje s univerzitami a má podporu ministra

23.11.2020

O malom výrobcovi zo Spišskej Novej Vsi sme vás už informovali. Rošero BUS Production vyrába dízlové, no na konte už má aj desiatky batériových elektrických autobusov. Tvrdí, že do roka vie spustiť výrobu midibusu na vodíkový pohon.

V lete tohto roka vyhlásil minister hospodárstva Richard Sulík (SaS), že chce zo Slovenska spraviť vodíkovú veľmoc. MH SR vybuduje po krajine 8 plniacich staníc, prvá (mobilná) plniaca stanica má byť k dispozícii už v budúcom roku.

Slovensko – vodíková veľmoc?

V septembri tohto roka vzniklo v Košiciach Centrum výskumu vodíkových technológií – spolupráca firiem, Slovenskej akadémie vied a dvoch košických univerzít.

Vo vývoji batérií sme podľa R. Sulíka zaspali, preto musíme zabrať vo vodíku. MH SR avizuje prototyp vývoj vodíkového automobilu a autobusu na Slovensku do jedného roka. Do troch rokov dokonca plánuje aj vodíkový vlak, ktorý by jazdil na neelektrifikovaných tratiach po Slovensku.

Elektrický autobus - Midibus Rošero BUS Production
Elektrický midibus – Rošero BUS Production

Výroba na Spiši už v budúcom roku

Práve vodíkový autobus má zabepečiť firma Rošero BUS Production so sídlom a výrobou v Spišskej Novej Vsi. Má ambiciózne plány. Firma aktuálne pripravuje výrobu prototypu, ktorý by mal byť funkčný a na kolesách do niekoľkých mesiacov.

“Projekt vodíkového autobusu máme komplexne prepracovaný po stránke vývojovej fázy a momentálne pripravujeme spustenie výroby prototypu. V prípade objednávky od konkrétneho dopravcu je možné vodíkový autobus dodať v druhej polovici roka 2021″, tvrdí obchodný riaditeľ firmy Dalibor Dravecký.

Ročne spoločnosť Rošero vyrobí približne sto dízlových midibusov a celkovo vyrobila cez 70 kusov s plne elektrickým pohonom.

Bude výroba slovenského vodíka ekologická?

V súčasnosti sa MH SR sústreďuje na výrobu modrého vodíka a dlhodobým cieľom je využívanie zeleného vodíka len z obnoviteľných zdrojov. Do konca roka 2020 ministerstvo spustí veľkú aukciu na podporu zelenej energetiky pre výrobcov s výkonom nad 50 MW.

V súčasnosti sa väčšina svetového vodíka vyrába z fosílych palív, konkrétne zo zemného plynu a uhlia, pričom tento proces ročne vyprodukuje 830 miliónov ton emisií CO2. Z hľadiska zdroja jeho výroby poznáme tri druhy vodíka – sivý, modrý a zelený.

Sivý vodík sa vyrába rozkladaním fosílnych palív, čo samozrejme produkuje emisie. Modrý vodík vzniká zo zemného plynu. Časť skleníkových plynov pri tomto procese sa zachytáva a uskladňuje pod zem. Záchyty však nie sú stopercentné a uniká aj metán, ktorý je 4-krát škodlivejší ako CO2. Najekologickejším spôsobom výroby vodíka je tzv. zelený vodík, ktorý podporuje aj Európska komisia vo svojej energetickej stratégii. Ten sa vyrába elektrolýzou z vody za použitia obnoviteľných zdrojov energie.

Ministerstvo priznáva, že nejakú dobu sa bude využívať aj sivý vodík. V súčasnosti sa však MH SR sústreďuje na výrobu modrého vodíka a dlhodobým cieľom je využívanie zeleného vodíka len z obnoviteľných zdrojov. Do konca roka 2020 ministerstvo spustí veľkú aukciu na podporu zelenej energetiky pre výrobcov s výkonom nad 50 MW.

Prototyp vodíkového auta - TUKE (Foto: TASR)
Podpis memoranda o vzniku Centra výskumu vodíkových technológií medzi Slovenskou akadémiou vied (SAV), Univerzitou Pavla Jozefa Šafárika v Koššiciach (UPJŠŠ) a košickou Technickou univerzitou (TUKE) 18. septembra 2020. Na snímke vodíkové auto na TUKE a zastupcovia spoločnosti Rošero (Foto: TASR/František Iván)

Nevýhoda vodíka – uskladňovanie

Problém vodíka je s jeho uskladňovaním. Musia vydržať supervysoké tlaky až 70 megapascalov (700 atmosfér) a na ich vystuženie sa využívajú konštrukcie z uhlíkových vlákien.

Tento problém riešia vedci z Technickej univerzity Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a tiež Slovenskej akadémie vied. Ich riešením je metalhydridný zásobník so špeciálnym metalickým práškom, ktorý znižuje tlak na 2-3 MPa. Záujem firmy Rošero o túto technológiu potvrdil profesor Brestovič z TUKE.

To však prináša ďalšie problémy – zvýšenie hmostnosti a priehrievanie systému pri tankovaní. Zásobník musí byť zároveň lacný, stabilný, musí mať nízku hmotnosť a zliatiny nesmú byť toxické.

Európska vodíkova valley

EÚ predpokladá, že do roka 2050 by mal vodík pokrývať 24% globálnej spotreby energie. Aktuálny minister hospodárstva vidí potenciál vývoja tejto technológie a chce, aby na východe krajiny vznikla “Európska vodíková valley”.

Máme na to viacero predpokladov. Na prepravu vodíka môžu slúžiť s minimálnymi úpravami už existujúce potrubia plynu. Potrubia budú v budúcnosti využívané podľa toho, koľko vodíka sa u nás vyrobí.

5. augusta 2021
Zdroj: Denník E

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+