Na redakčný test Volvo EX90 sme sa tešili už dlho, toto veľké 7-miestne elektrické SUV bolo predstavené už na jeseň 2022. Ako to však býva pri uvádzaní veľkého množstva nových technológii naraz, nábeh výroby sa oneskoril a prvé kusy sa na slovenských cestách objavili až tento rok. Ďalším dôvodom zvedavosti je, že autor testu v minulosti vlastnil prvú generáciu Volvo XC90 po facelifte (a neskôr aj XC70 a XC60), a tak je prirodzený aj záujem o vývoj moderného nasledovníka tohto modelu.
Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že ide len o elektrifikovanú XC90 s modernejším dizajnom, opak je pravdou. Elektroauto Volvo EX90 je úplne nové vozidlo postavené na platforme SPA2 a pri bližšom pohľade nenájdeme zhodné diely.
Švédska značka Volvo bola vždy na čele vývoja bezpečnostných prvkov. Zatiaľ čo minulosti išlo najmä o pasívnu bezpečnosť, kedy sa vozidlá preslávili tuhosťou karosérie, deformačnými zónami, trojbodovými bezpečnostnými pásmi a ďalšími prvkami, posledné dve desaťročia na túto tradíciu nadväzuje najmä aktívnou bezpečnosťou, ako napríklad systémom sledovania mŕtveho uhla, automatickým núdzovým brzdením, či adaptívnym tempomatom.

Nové Volvo EX90 potom znamená ďalší krok vpred, kedy je vozidlo vybavené novými hardvérovými aj softvérovými prvkami, za ten najzásadnejší môžeme považovať LiDAR v kaplnke nad čelným sklom. Viac o týchto technológiách ale aj aute samotnom prezradí test Volvo EX90. Naplnila novinka naše vysoké očakávania?
Test Volvo EX90: Karoséria a dizajn
Elektrické Volvo EX90 je v porovnaní so spaľovacím predchodcom Volvo XC90 druhej generácie (ktorý napokon prešiel modernizáciou a zostal v ponuke) dlhšie aj širšie, karoséria sa však o niečo málo znížila. Dizajn prešiel skôr evolúciou, proporcie aj základné rysy zostávajú verné najväčším SUV od Volva.

Už na prvý pohľad je zrejmá príbuznosť jednotlivých dizajnových prvkov s inými elektrickými modelmi značky. Predná časť nového Volva EX90 tak rozvíja dizajnový jazyk malého elektromobilu Volvo EX30, už medzičasom adaptovaný aj na väčší elektrický liftback ES90.
Za pozornosť stoja napríklad príplatkové HD LED Matrix predné svetlomety (s až 1,3 miliónmi pixelov), ktoré obsahujú pohyblivé panely s denným svietením. Tie sa v prípade potreby roztvoria a uvoľnia priestor hlavnej šošovke stretávacích a diaľkových svetiel. Uvidíme ako toto na pohľad efektné riešenie, kedy sa dve svetelné lišty otvoria alebo zatvoria, bude spoľahlivé aj po niekoľkých rokoch používania. Výrobca im však sľubuje dlhú životnosť.
Rozdelené zadné svetlá taktiež pokračujú v trende, ktorý nastavil mestský elektromobil Volvo EX30. Okrem toho zozadu vidíme aj prvky zamerané na optimalizáciu aerodynamiky. Napríklad zadná časť strechy sa rýchlejšie zvažuje a ústi do predĺženého spojleru.

Koeficient odporu vzduchu sa podarilo znížiť na hodnotu cx = 0,29. K menšiemu aerodynamickému odporu určite prispeli aj zapustené kľučky bočných dverí, či bezrámové bočné spätné zrkadlá. Tie môžu byť napriek menšiemu rozmeru ponúknuť rovnakú, alebo aj väčšiu plochu samotného zrkadla v porovnaní so starším riešením.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Vozidlo môže byť za príplatok vybavené aj vzduchovými adaptívnymi tlmičmi, ako tomu bolo aj v našom prípade. Zatiaľ čo štandardný pružinový podvozok ponúka svetlú výšku 216 mm, v prípade vzduchového je možné ju meniť v rozpätí od 210 do 250 mm.

To pomôže najmä pri prechode ľahkým terénom, ale aj jazde po diaľnici. Každý milimeter bližšie k zemi znamená o niečo lepší dojazd.
Naladenie podvozku v komfortnom režime bolo prekvapivo tvrdšie, neponúka typickú hojdavú plavnú jazdu ako staršie Volvá. Nie je to však nič nepríjemné, skôr priblíženie sa ku športovo ladeným nemeckým konkurentom.

Nami testované vozidlo bolo vybavené 21-palcovými kolesami, ktoré považujeme za hornú hranicu toho, čo by sme zvolili na slovenské cesty. Väčší rozmer by na slovenských cestách určite stratil na komforte, rovnako tak skráti aj dojazd. Za nimi nájdeme vpredu veľké 4-piestové brzdové strmene Brembo objímajúce brzdové kotúče s priemerom až 400 mm, takže o spomalenie veľkej masy sa netreba obávať.
Test Volvo EX90: Interiér
Úplne nový je interiér, hoci horná časť výplní dverí nadväzuje na svojho predchodcu. Koncept interiéru je minimalistický, má veľký potenciál pôsobiť nadčasovo aj po rokoch a nie je precapkaný zbytočnými ozdôbkami.

Aj tých pár, ktoré tu sú, by sme asi oželeli. Napríklad lesklé (plastové) chrómované lišty na prístrojovke, ktoré sa spolu s panelom stredového reproduktora dokážu cez presklenú strechu odrážať vodičovi priamo do očí. Veľmi efektne naopak pôsobí podsvietený drevený dekor, pochopiteľne najmä po tme.
Medzi špičku radíme aj úroveň odhlučnenia vozidla. Pri rýchlostiach do 100 km/h je auto extrémne tiché, avšak napriek veľkej a hranatej karosérii zostáva tiché aj pri vyšších diaľničných rýchlostiach. Rozdiel si najlepšie uvedomíte vtedy, keď po jazde vo Volve EX90 presadnete do iného, najmä spaľovacieho auta. Po dlhšej ceste budete prekvapení, ako ste ten hluk doteraz mohli ignorovať.
Inšpirácia Teslou je zrejmá, či už ide o stredový vertikálne orientovaný displej infotainmentu, alebo ovládanie tempomatu podvolantovou páčkou. Tie poznáme už z menšej EX30, rovnako ako volant samotný. Ten prešiel vylepšením, haptické plôšky multifunkcie dostali akési ohraničenie, vďaka ktorému aj po pamäti (alebo po tme, keďže piktogramy nie sú podsvietené) spoľahlivo nájdeme požadovanú funkciu.
Kľúč v rozmeroch zápalkovej škatuľky
Mierne subtilným dojmom pôsobí zvláštny malý a ľahký plastový kľúč, o ktorý sa vždy bojíme, že ho stratíme – vôbec ho totiž vo vrecku necítiť. Našťastie existuje možnosť využiť digitálny NFC kľúč cez telefón, alebo kartu (o veľkosti bankomatovej).

Nájdeme tu ergonomické predné sedadlá, ktoré sú pre Volvá typické. Tie sa dajú elektricky nastavovať vo všetkých možných smeroch, vrátane dofukovania bočníc. Vyššie postavy poteší najmä možnosť predĺženia sedacej časti v oblasti stehien.
Operadlá predných sedadiel ponúkajú výborné masážne funkcie, ak sme správne počítali, tak prostredníctvom až 14 vankúšikov. Je trochu škoda, že sa nedostali aj do sedacej časti, ako napríklad v Mercedesoch či Volkswagene ID.7. Najmä na dlhých cestách by boli prínosom.

Kritiku musíme v tomto konkrétnom aute smerovať ku absencii funkcie odvetrávania aspoň predných sedadiel. Najmä v kombinácii s čiernym vinylovým čalúnením a presklenou strechou bez možnosti zatemnenia elektrochromaticky, či roletkou budete mať v lete auto poriadne rozpálené. Predklimatizovanie interiéru síce niečo pomôže, no na horúci čierny vinylový povrch je problém si vôbec sadnúť.
Pravá koža nie je v ponuke
Celkovo sú v ponuke tri farby vinylového čalúnenia a jedno vlnené, kožu už z ekologických dôvodov vo Volvách nenájdeme. Za ventilované predné sedadlá (len s vinylom) si určite priplaťte bez ohľadu na farbu poťahu.

V budúcnosti sa má objaviť aj možnosť zatemnenia presklenej strechy. Tá keď je rozpálená od seba odráža studený vzduch a aj pri maximálnom výkone klimatizácie a chladnom vzduchu po celom tele budete mať permanentne pocit tepla od hlavy.

Na druhú stranu, pochvalu si zaslúži celková priestrannosť interiéru. Volvo komunikuje tretí rad sedadiel ako určený pre dve osoby do výšky 170 cm, tie sa tam skutočne usadia na pomery 7-miestnych SUV pohodlne. Okrem sedadiel je tretí rad vybavený aj USB-C konektormi, či držiakmi na nápoje.
Čerešničkou na torte je potom možnosť sedadlá tretieho radu elektronicky nielen sklopiť, ale aj vyklopiť do zvislej polohy. Namiesto ťažkej manipulácie tak len stlačíte tlačidlo a zaaretujete hlavovú opierku.
Infotainment a asistenčné systémy
V porovnaní s menším súrodencom EX30 hodnotíme pozitívne aj samotný kokpit vozidla. Zatiaľ čo menší model ponúka len jeden centrálny displej mimo zorného poľa vodiča (po vzory Tesly), nová EX90 k nemu pridáva aj digitálny prístrojový štít so základnými ukazovateľmi a head-up displej (s výnimkou základnej výbavy Core).

Vertikálne orientovaná 14,5-palcová obrazovka infotainmentu tu ešte narástla, ovláda sa cez ňu napríklad aj otváranie schránky pred nohami spolujazdca. Poteší aj adaptácia novej navigácie Google HD Maps, či skratky na najpoužívanejšie funkcie vozidla.
Napríklad aktivácia režimu ovládania jedným pedálom (one-pedal-drive), teda maximálna úroveň rekuperácie až do zastavenia, znamená dva kliky na displeji. Alternatívou je vypnutá rekuperácia alebo adaptívna rekuperácia, ktorú sme využívali najčastejšie.
Za normálnych okolností stačí len pracovať s pedálom akcelerátora (pri čom ho ale netreba sústavne držať ako v prípade one pedal drive), kým je cesta pred vozidlom voľná, auto krásne využíva zotrvačnosť a plachtí. Funguje podobne ako adaptívny tempomat, či automatická/adaptívna rekuperácia v elektromobiloch od BMW, Mercedes-Benz či Volkswagen Group.
Pri technológiách ešte zostaneme, práve tie sú kľúčovým stavebným prvkom novej EX90. Jazdné asistenty vo všeobecnosti pracujú výborne, bez preháňania ich môžeme označiť za jedny z najlepšie pracujúcich (ak nie vôbec najlepšie), aké sme v bežnej premávke na Slovensku vyskúšali – a to ešte nemá sprístupnené všetky funkcionality.
Elektromobil Volvo EX90 má byť najbezpečnejším Volvom všetkých čias. Zároveň je prvé auto predávané na Slovensku, ktoré je hardvérovo aj softvérovo pripravené na autonómnu jazdu 3. úrovne (tá zatiaľ ešte nie je legislatívne povolená). Prichádza totiž s jednou z najpokročilejších súprav snímačov na súčasnom trhu – tú navyše ponúka už v štandarde.
LiDAR zatiaľ zbiera dáta
Premiéru má „kaplnka“ nového strešného snímača na LiDAR, ktorý však zatiaľ funguje len v režime zberu dát. Celková bezpečnostná výbava pozostáva okrem lidaru aj z piatich radarov, ôsmich kamier (s pokročilou funkciou čistenia, ostrekovače sú takmer všade), dvoch interiérových kamier a 16 ultrazvukových senzorov.
Vďaka lidaru spoločnosť Volvo Cars predpokladá pokles počtu vážnych nehôd až o 20 percent. Jeho technológia dokáže detekovať chodcov vo vzdialenosti až 250 metrov a aj také (malé a tmavé) predmety, ako je pneumatika na čiernej ceste 120 metrov pred vozidlom.
Systém lidar pracuje na vlnových dĺžkach 1550 nm a je spojený s procesorom Nvidia Orin. Ten spolupracuje s hlavným počítačom, žiadne ďalšie desiatky či stovky riadiacich jednotiek tu nenájdeme. Všetko sa centralizovalo do dvoch výkonných počítačov.
Batožinový priestor
Päťmiestne usporiadanie s dvomi radmi sedadiel ponúkne objem kufra 697 litrov. Po rozložení tretieho radu sa objem batožinového priestoru Volvo EX90 zmenší na stále akceptovateľných 324 litrov, ktorý je vďaka pravidelnému tvaru dobre využiteľný. So sklopeným 2. aj 3. radom potom poskytne objem až 2 135 litrov.
V porovnaní s prvou generáciou XC90 alebo Range Roverom však ani tu nenájdeme rozdelené veko batožinového priestoru na dve časti.
Na druhú stranu sa vysoká nakladacia hrana dá znížiť – pri nakladaní väčších či ťažších predmetov je praktickým pomocníkom možnosť zníženia výšky zadnej časti (prostredníctvom sfúknutia zadných mechov). Poteší aj 12 V zásuvka v kufri, ktorá sa dá využiť napríklad na napájanie autochladničky, ako tomu bolo v našom prípade.
Pomerne veľkorysý objem ponúka aj predný batožinový priestor, tzv. frunk. Ten má kapacitu až 49 litrov.
Pohonné ústrojenstvo
Rovnako ako technológie na palube, aj pohon novinky skrýva zaujímavé riešenia. Napríklad základné Volvo EX90 Single Motor prichádza s motorom vzadu s výkonom 205 kW (279 koní) a pohonom zadnej nápravy. Verzie Twin Motor s pohonom všetkých kolies (4×4, resp. AWD) však a priori pracujú ako predokolky. Prečo je to tak?

Hoci v oboch prípadoch ide o synchrónne motory s permanentnými magnetmi, verzie Twin Motor na zadnom elektromotore disponujú aj torque vectoringom (rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá nápravy pre lepšiu trakciu na vnútornej aj vonkajšej strane). Ten dokáže odpojiť naraz aj obe kolesá zadnej nápravy.
Vtedy je poháňaný len predný elektromotor – napríklad v situáciách pri ustálenej rýchlosti či smere jazdy. To znižuje spotrebu elektrickej energie, ktorá je pri nízkej záťaži naozaj priaznivá. Vozidlo má zároveň neutrálnu charakteristiku a ovláda sa pomerne jednoducho a čitateľne. V režime Performance AWD naopak dokáže „natvrdo“ pripojiť aj zadný motor.

Čo sa týka výkonu, štandardný Twin Motor disponuje kombinovaným výkonom 300 kW/408 k a krútiacim momentom 770 Nm. V tomto prípade je výkon (primárneho) predného elektromotora na úrovni 173 kW (krútiaci moment 420 Nm), zadný elektromotor má slabší výkon 127 kW (krútiaci moment 350 Nm).
Nami testované vrcholné Volvo EX90 Twin Motor Performance posilnilo na 180 kW pri prednom motore a na 200 kW na tom zadnom (čiže naopak tu je zadný výkonnejší), pričom spoločne dosahujú výkon 380 kW/517 k a krútiaci moment 910 Nm.

Všetky verzie dosahujú maximálnu rýchlosť 180 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h pri Volvo EX90 Twin Motor Performance je na úrovni 4,9 sekundy. Zatiaľ čo zadokolka utiahne brzdený príves s hmotnosťou do 1,2 tony, obe štvorkolky ponúknu ťažnú kapacitu až 2 200 kg.
Test Volvo EX90: Batéria a nabíjanie
Elektroauto Volvo EX90 stojí na výlučne elektrickej platforme SPA2, ktorú zdieľa spolu s SUV Polestar 3 alebo novým elektrickým sedanom Volvo ES90. S výnimkou základnej verzie používa Volvo EX90 vždy 111 kWh lítiovo-iónový akumulátor, využiteľná kapacita batérie je 107 kWh.

V základnom variante Single Motor nájdeme len o kúsok menší akumulátor s kapacitou 104 kWh (využiteľná kapacita 100 kWh), vzhľadom na nižšiu spotrebu však ponúkne porovnateľný WLTP dojazd okolo 600 kilometrov. Vo všetkých prípadoch však ide o lítium-ionovú batériu s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt).
Nová platforma ponúkne na pomery 400 V platforiem neobvykle vysoký maximálny DC nabíjací výkon až 250 kW, čím sa doteraz pýšila len Tesla. Rovnako ako s Teslou sa nám ho ani tu nepodarilo dosiahnuť (a na slovenských nabíjacích staniciach sa to nepodarí ani vám), napriek tomu sú však oproti Tesle výsledky podstatne lepšie, ako uvidíte v časti venovanej nabíjacej krivke.

Podľa výrobcu trvá nabitie elektromobilu Volvo EX90 z 10 na 80 % SoC len 30 minút. Tento čas by sa mohol do budúcna podstatne skrátiť (na cca. 20 minút), keďže aj EX90 má v budúcnosti prejsť na 800 V architektúru, s ktorým debutoval sedan ES90.
Trojfázová palubná AC nabíjačka dosahuje štandardný výkon 11 kW. Možnosť aktivovať si predohrev akumulátor manuálne tu nenájdeme. Predohrev baterky je riešený automaticky, spustí sa po zadaní nabíjačky do cieľa navigácie.

Volvo EX90 je zároveň prvým vozidlom automobilky, ktoré je hardvérovo pripravené na obojsmerné nabíjanie. Elektromobil je vybavený obojsmernou palubnou nabíjačkou s technológiou V2G (vehicle-to-grid) aj V2L (vehicle-to-load). okrem toho výrobca spomína aj V2V (vehicle-to-vehicle), či V2H (vehicle-to-load). Zatiaľ však nie je zrejmé, kedy tieto funkcie sprístupní.
Nabíjacia krivka Volvo EX90
Nabíjanie sme samozrejme vyskúšali aj my, na 400 kW / 600 A nabíjacej stanici od ZSE Drive na Landererovej ulici. Pohľad na nabíjaciu krivku prezradí, že výrobcom udávaný maximálny DC nabíjací výkon (250 kW) sa nám dosiahnuť nepodarilo. Napriek tomu sa nám podarilo zaznamenať doposiaľ najvyšší nabíjací výkon Volva EX90 na Slovensku, a to na úrovni 233 kW.

Uvádzaný maximálny nabíjací výkon priebežne lineárne klesá a nad úrovňou 200 kW sa udrží až takmer do 26 % SoC. V rozmedzí 10-80 % dosahuje priemerný výkon úctyhodných 152,58 kW.
Treba však brať do úvahy, že takto výkonných nabíjacích staníc je na Slovensku len pár, a väčšinou sa stretnete pri najlepšom s 500 A nabíjačkami. Na nich so 400 V elektromobilom výkon 200 kW prekročíte len sotva, tu víťazia na plnej čiare 800 V modely.

Referenčné nabíjanie z 10 na 80 % SoC nám trvalo 31,5 minúty, čiže o 1,5 minúty dlhšie oproti údajom od výrobcu. Nabitie energie na dodatočných 200 kilometrov zaberie cca. 14 minút.
Test Volvo EX90: Spotreba a dojazd
Výrobca udáva pre nami testovanú konfiguráciu Volvo EX90 Twin Motor Performance kombinovanú spotrebu podľa WLTP na úrovni 20,9 kWh / 100 kilometrov a kombinovaný dojazd 590 kilometrov. Pri vozidle nabitom na 100 % sme na displeji videli dojazd 530 km.

Prvý test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime je spotreba Volvo EX90 na úrovni 14 kWh / 100 km, pri čom vonkajšia teplota sa pohybovala na 31 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 764 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - letné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Renault 5 E-Tech comfort range | 9,5 kWh / 100 km | 547 km | 21 °C |
Ford Puma Gen-E | 10,0 kWh / 100 km | 436 km | 29 °C |
Mini Cooper SE | 10,3 kWh / 100 km | 478 km | 28 °C |
Alfa Romeo Junior | 10,8 kWh / 100 km | 470 km | 28 °C |
Lexus RZ 300e | 10,8 kWh / 100 km | 592 km | 30 °C |
Renault 4 E-Tech comfort range | 11,4 kWh / 100 km | 456 km | 30 °C |
Tesla Model Y Juniper AWD | 11,4 kWh / 100 km | 657 km | 22 °C |
Volkswagen ID.3 Pure | 11,5 kWh / 100 km | 478 km | 7 °C |
Škoda Enyaq 85x | 11,5 kWh / 100 km | 670 km | 18 °C |
Ford Capri AWD | 12,0 kWh / 100 km | 658 km | 20 °C |
Hyundai Kona Electric+ | 12,4 kWh / 100 km | 527 km | 25 °C |
Kia EV3 | 12,5 kWh / 100 km | 624 km | 30 °C |
BMW iX xDrive45 | 13,1 kWh / 100 km | 723 km | 30 °C |
Audi S6 e-tron Avant | 13,3 kWh / 100 km | 714 km | 22 °C |
Peugeot E-308 SW | 13,6 kWh / 100 km | 374 km | 14 °C |
Hyundai Ioniq 5 AWD N Line | 13,9 kWh / 100 km | 576 km | 17 °C |
Volvo EX90 Performance AWD | 14,0 kWh / 100 km | 764 km | 31 °C |
Volkswagen ID. Buzz GTX Long | 14,2 kWh / 100 km | 605 km | 25 °C |
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC | 15,0 kWh / 100 km | 787 km | 14 °C |

Rovnako sme Volvo EX90 vyskúšali aj na diaľnici, keď sme s ním absolvovali trasu z Bratislavy do Zvolena a späť pri vonkajšej teplote okolo 33 stupňov Celzia, aj so zapnutou autochladničkou. Tu si pri 130-ke v priemere vypýtalo 25 kWh / 100 km, čo znamená reálny diaľničný dojazd vyše 400 kilometrov.
S autom sme počas týždňa spravili viac než 750 kilometrov (z toho väčšinu po diaľnici) s priemernou spotrebou 23 kWh / 100 km, pričom viac než 20-krát sme v letných horúčavách aj predklimatizovali interiér pred jazdou.
Technické údaje Volvo EX90 Twin Motor Performance
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 5 037 x 1 964 x 1 744 mm, rázvor 2 985 mm |
Svetlá výška (vzduchový podvozok) | 210 - 250 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 787 kg |
Celková hmotnosť | 3 390 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 2 200 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,29 |
Výkon predného elektromotora | 180 kW (245 k) |
Krútiaci moment predného elektromotora | 420 Nm |
Výkon zadného elektromotora | 200 kW (272 k) |
Krútiaci moment zadného elektromotora | 490 Nm |
Maximálny kombinovaný výkon | 380 kW (517 k), pohon oboch náprav (AWD) |
Systémový krútiaci moment | 910 Nm |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 20,8 kWh / 100 km |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 590 km |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,9 s |
Kapacita batérie | 111 kWh (107 kWh využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 250 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 324 / 697 / 2 135 l, frunk 49 l |
Cena testovaného vozidla | 123 937 € |
Test Volvo EX90: Cena a konkurencia
Cena Volvo EX90 v základnej verzii Core Single Motor (s pohonom zadnej nápravy) a menším akumulátorom (104 kWh) začína na sume 93 660 € s DPH. Verzia Volvo EX90 Plus sa štandardne spája s akumulátorom s kapacitou 111 kWh a pridáva elektromotor na prednej náprave (Twin Motor), cena štartuje od 103 030 eur.

My sme testovali vrcholný model Volvo EX90 Twin Motor Performance, ktorý je k dispozícii výlučne v najvyššej výbave Ultra s cenovkou od 113 500 eur. Nami testované vozidlo bolo navyše vybavené viacerými položkami príplatkovej výbavy, ktoré jeho cenu navýšili na finálnu sumu 123 937 € s DPH.
Medzi nemeckými značkami sa pre Volvo EX90 zatiaľ konkurencia hľadá ťažko, nakoľko rozmerovo porovnateľné modely Mercedes-Benz EQS SUV a aj nedávno modernizované BMW iX poskytnú len dva rady sedadiel.

Spomedzi amerických modelov môžeme za konkurenciu považovať elektrický Jeep Wagoneer S. Podľa prvotných informácii má doraziť aj na európsky trh, zatiaľ však nie je známe kedy.
Elektrické 7-miestne SUV s podobnými parametrami majú v ponuke aj kórejské automobilky. Nedávno predstavený Hyundai Ioniq 9 sa vďaka 800 V platforme nabije z 10 na 80 percent len za 24 minút (max. nabíjací výkon 250 kW) a ponúkne obdobný dojazd okolo 600 kilometrov. Základná cena Hyundai Ioniq 9 na Slovensku štartuje na akciovej sume 68 450 € s DPH.

Za zmienku stojí, že na tejto platforme vyrástla aj sesterská Kia EV9, ktorá ponúkne o kúsok menší akumulátor, a teda aj dojazd. Cena porovnateľnej verzie s 99,8 kWh akumulátorom začína na sume 67 590 eur s DPH, základná verzia so 76,1 kWh baterkou stojí od 61 290 €.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Elektromobil Volvo EX90 je výnimočné auto vo viacerých parametroch. Jednoznačný prím hrá pri technologickej výbave asistenčných systémov, v kabíne ponúkne aj veľa priestoru všetkým 7 cestujúcim.
Určité výhrady sme smerovali najmä ku konfigurácii konkrétneho vozidla (čalúnenie čiernym vinylom bez odvetrávaných sedadiel), či presklenej streche, ktorá je zatiaľ stále bez možnosti zatemnenia. Zaujalo nás ale pohodlie a ticho v kabíne, hlučnosť je aj na pomery elektromobilov na veľmi nízkej úrovni.

Po stránke elektrického pohonu ponúkne dobrú spotrebu a vysoké nabíjacie prúdy, no kórejskí konkurenti (a čoraz častejšie aj nemecká prémia) bodujú z pohľadu času nabíjania. Tí pracujú s 800 V platformou, zatiaľ čo EX90 si musí vystačiť so 400 V. To sa ale má do budúcna zmeniť. Po týchto zmenách sa bude dať Volvu EX90 len málo čo vyčítať.
✅ Klady
- špičkové predné svetlá
- veľkorysý priestor v interiéri
- kvalitná masáž v operadlách predných sedadiel
- pripravenosť na autonómnu jazdu 3. úrovne
- na 400 V platformu vysoký nabíjací výkon
- nízka spotreba pri pokojnej jazde mimo mesta
❌ Zápory
- nemožnosť znížiť intenzitu fúkania jednotlivých výduchov ventilácie
- chýbajúce odvetrávanie sedadiel
- absencia zatemnenia panoramatickej strechy
- zvláštny malý a ľahký plastový kľúč