MojElektromobil

Porsche Cayenne je na trhu už vyše 20 rokov, čo z neho robí dobre zavedený model v portfóliu automobilky. Test Porsche Cayenne E-Hybrid prinesie najmä pohľad na hybridné pohonné ústrojenstvo, ktoré umožňuje aj takto veľké auto prevádzkovať ekologicky a ekonomicky.

Pri predstavení prvej generácie v roku 2002 boli reakcie veľmi rozporuplné, mnohým skalným priaznivcom motorizmu prekážalo SUV so značkou charakteristickou pre športové vozidlá. Trh však tento model nadšene prijal, a v súčasnej dobe predstavuje Cayenne najpredávanejší model automobilky Porsche. S ročnými predajmi okolo 100 000 kusov dosahuje približne tretinový podiel na celej produkcii výrobcu.

Porsche Cayenne Turbo 2002
Porsche Cayenne Turbo 1. generácie | Zdroj: Porsche

Práve Cayenne pomohol finančne stabilizovať automobilku a stal sa nielen dôležitým obchodným artiklom pre severoamerický trh, ale aj pre bratislavský závod Volkswagenu, ktorý sa už od počiatku podieľa na jeho výrobe. Až do roku 2017 však prebiehala finalizácia výrobku (najmä interiér) v Nemecku, čo sa zmenilo s príchodom súčasnej tretej generácie, ktorá sa už kompletne vyrába v Bratislave po boku koncernových súrodencov Volkswagen Touareg či Audi Q7 a Q8.

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid

Ani tomuto veľkému SUV so športovými koreňmi sa však nevyhla elektrifikácia, my sme vyskúšali modernizovanú verziu 3. generácie s hybridným pohonom. Tá sa zlepšila po stránke výkonu, zrýchlenia, no najmä dojazdu na elektrickú energiu.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid: Karoséria a jazdné vlastnosti

Typickú karosériu luxusného SUV azda nijako nemusíme predstavovať, od minulej generácie sa tvary prednej časti zmenili len kozmeticky. Výraznejších zmien sa dočkala zadná časť, ktorá obdržala svetelný panel naprieč celou šírkou vozidla. Historicky prvýkrát prišla v tretej generácii modelu popri štandardnej praktickej 5-dverovej kombi/SUV karosérii na trh aj dynamickejšia verzia Coupé so skosenou zadnou časťou. Tá dorazila na trh v roku 2019, keďže zástupca kategórie SUV kupé automobilke v ponuke chýbal.

Porsche Cayenne offroad terrain
Počas továrenských testov dostali vozidlá poriadne zabrať | Zdroj: Porsche

Napriek športovým koreňom automobilky nemal Cayenne nikdy problém ani v teréne, čo potvrdzuje aj jeho súčasná generácia. Už od pohľadu vidieť solídne nájazdové uhly, terénne ambície potvrdzuje aj maximálna svetlá výška na úrovni 233 mm pri vzduchovom podvozku v režime off-road. Brodivosť, alebo ako výrobca uvádza maximálna vzdialenosť medzi zemou a časťami citlivými na vodu vzduchové odpruženie dosahuje v tomto režime až 280 milimetrov.

Test Porsche Cayenne
Test Porsche Cayenne | Zdroj: Porsche

Na ceste sa naopak snaží pôsobiť športovo, hoci svoju hmotnosť ani rozmery nezaprie. Treba proste počítať s tým, že sedíte v aute, ktoré už prázdne váži 2,5 tony a predvídať jeho správanie na ceste. Výhodou hybridnej verzie je lepšie rozloženie hmotnosti vďaka trakčnému akumulátoru umiestnenému nad zadnou nápravou.

Potešujúce je, že štandardná výbava modelov Cayenne pre rok 2024 bola výrazne rozšírená napríklad o predné svetlomety s technológiou LED Matrix, Porsche Active Suspension Management, či 20-palcové disky kolies. Nami testované vozidlo však bolo vybavené príplatkovými 21-palcovými diskami z ľahkých zliatin.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid: Interiér

V interiéri nachádzame množstvo zmien. Zatiaľ čo druhá generácia Cayennu doslova zaplavila posádku tlačidlami, tá súčasná prichádza s dizajnovo čistejšími riešeniami a ovládaním viacerých funkcií cez infotainment. Zaujímavým doplnkom sú analógové stopky s digitálnymi hodinami zakomponované do vrchnej časti prístrojovej dosky.

Interier Porsche Cayenne E-Hybrid
Interiér Porsche Cayenne E-Hybrid

Súčasťou prepracovaného kokpitu modelu Cayenne je digitálny 12,6-palcový prístrojový panel so zakriveným dizajnom a variabilnými možnosťami zobrazenia. Oceňujeme najmä možnosť zobrazenia teploty či stavu napätia batérie, rovnako ako teploty oleja spaľovacieho agregátu. Toto sú presne prvky, ktoré technicky mysliacemu majiteľovi umožňujú zaobchádzať s vozidlom správne a vyhnúť sa skráteniu životnosti nesprávnym zaobchádzaním.

Centrálny displej infotainmentu s uhlopriečkou 12,3 palca je v modernizovanom Porsche Cayenne prvýkrát možné doplniť aj o tretí, 10,9-palcový displej na strane spolujazdca. Ten obohacuje zážitok z jazdy predného spolujazdca zobrazovaním údajov o výkone, poskytuje samostatný prístup k ovládacím prvkom informačno-zábavného systému a možnosť streamovania videa z cesty. Zaujímavosťou je špeciálna vrstva na obrazovke, ktorá zabezpečuje, aby vodič tento displej zo svojej pozície nevidel.

Napriek masívnemu použitiu kvalitných materiálov však aj tu trošku cítiť šetrenie, napríklad vnútorné kľučky dverí či ovládače nastavenia sedadiel boli v minulosti kovové, dnes ich nahradil lacno vyzerajúci čierny plast. Mierne labilným dojmom pôsobia aj madlá v interiéri, ktoré sú práve pre Cayenne tak typické a poskytujú naozaj príjemné miesto na položenie ruky.

Predné sedadlá sú podľa očakávaní komfortné, v prípade potreby však poskytnú aj dostatočné bočné vedenie v zákrutách. Podobným komfortom (4-zónová klimatizácia, vyhrievané krajné zadné sedadlá) sú rozmaznávaní aj zadní pasažieri, ventilovanie sedadiel sa však ušlo len cestujúcim vpredu.

Obrovský batožinový priestor štandardného modelu s objemom 698 litrov sa v prípade verzie Porsche Cayenne E-Hybrid zmenšuje na stále postačujúcich 545 litrov, po sklopení zadných sedadiel dostávame objem 1 563 litrov. Pekným a zároveň praktickým doplnkom je kovové obloženie nakladacej hrany, vďaka ktorému ani preprava psa či ostrých predmetov nemusí zanechať stopy na vozidle.

Výhodou je, že aj bežný nabíjací kábel je možné schovať pod podlahu batožinového priestoru, a nezaberá tak miesto vo vnútri. Samotná nabíjačka už musí byť v aute, nie každý ju však potrebuje, a už vôbec nie každodenne prepravovať v aute.

Pohonné ústrojenstvo

Pohon nami testovaného vozidla zaobstaráva kombinácia šesťvalcového benzínového motora s objemom 2 995 cm3 a elektromotora (oba umiestnené v prednej časti), ktoré spolu dosahujú kombinovaný výkon 346 kW (470 koní) a maximálny krútiaci moment 650 Nm. Vďaka nim zrýchľuje tento plug-in hybrid z nuly na stovku za 4,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 254 km/h.

Technický prierezový nákres Porsche Cayenne E-Hybrid
Technický prierezový nákres Porsche Cayenne E-Hybrid | Zdroj: Porsche

Pozitívnou správou je, že aj v čisto elektrickom režime dokáže vozidlo ísť bez problémov aj po mestskej diaľnici, keďže jeho maximálna rýchlosť je 135 km/h. Nie je tak nutné trýzniť studený spaľovací motor okamžitým rozbehom do vysokých otáčok. Naopak na rýchlejšiu či diaľničnú jazdu je možné zvoliť režim Sport alebo Sport Plus, predohriať si pokojnou jazdou spaľovací motor na prevádzkovú teplotu a následne využívať jeho plný potenciál – keďže elektrická časť pohonu nie je určená na diaľničné presuny tohto vysokého a ťažkého SUV.

Jeho najvyšší potenciál tak objavíme v meste, kde elektrický pohon poskytuje tichú a úspornú jazdu s dostatočným výkonom 130 kW (176 koní) a krútiacim momentom 460 Nm. Batéria s kapacitou 25,9 kWh (21,8 kWh využiteľných) je uložená nad zadnou nápravou, čím síce zmenšuje batožinový priestor, no napomáha lepšiemu rozloženiu hmotnosti v porovnaní s klasickým spaľovacím Cayennom.

Pohonné ústrojenstvo Porsche Cayenne E-Hybrid
Pohonné ústrojenstvo Porsche Cayenne E-Hybrid | Zdroj: Porsche

Možnosti nabíjania obsahujú maximálny nabíjací výkon 11 kW v prípade AC nabíjania, rýchle DC nabíjanie (jednosmerným prúdom) tu bohužiaľ nenájdeme. To však v prípade plug-in hybridu nie je až taký problém, aj pri 11-kilowattovom nabíjaní striedavým prúdom sa batéria nabije z nuly na 100 % za 2,2 hodiny.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid: Spotreba a dojazd

Výrobcom udávaná hodnota kombinovanej 1,5-1,8 litra na 100 kilometrov je samozrejme meraná v laboratórnych podmienkach, a pre zákazníka nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu. Ideálne využitie tohto vozidla je práve v kombinácii spaľovacieho pohonu na dlhé diaľničné trasy a elektrického pohonu na pokojnejšie jazdenie po meste či jeho okolí. Práve tam je každý spaľovací motor málo efektívny a rozbehy a spomalenia s ťažkým vozidlom ženú spotrebu vysoko nahor (pre čisto spaľovaciu verziu Cayenne s rovnakým motorovým základom výrobca udáva hodnotu spotreby v meste 15,7 litra na 100 kilometrov).

Náš klasický test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo na čisto elektrický pohon spotrebu 23,3 kWh / 100 km (obuté ešte na zimných pneumatikách), čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu v rozmedzí 28,7 – 30,8 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto režime je možné dosiahnuť čisto elektrický dojazd vyše 80 kilometrov, normovaná hodnota dojazdu podľa WLTP dosahuje 66 až 74 kilometrov.

nabíjací konektor porsche cayenne plug-in hybrid
Nabíjanie Porsche Cayenne E-Hybrid prebieha cez port umiestnený vľavo vzadu

Pre porovnanie sme následne vykonali meranie po tej istej trase so spaľovacím motorom. Tam sme dosiahli spotrebu 8,8 litra na 100 kilometrov, pričom predpísané palivo pre tento motor je BA 98, ktorý na našich čerpacích staniciach vieme nájsť ako 100-oktánový benzín. Oproti spaľovaciemu motoru tak na tej istej trase tým istým tempom jazdíme na elektrickú energiu za menej než štvrtinové náklady (v prípade domáceho nabíjania) oproti benzínu. V prípade hustejšej premávky, napríklad kolóny v meste by sa tento rozdiel ešte mohol dvoj- až trojnásobne zvýšiť. Plug-in hybrid sa tak naozaj oplatí nabíjať.

Technické údaje

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 930 x 1 983 x 1 696 mm, rázvor 2 895 mm
Maximálna svetlá výška (off-road režim)233 mm
Maximálna brodivosť (off-road režim)280 mm
Pohotovostná hmotnosť2 500 kg
Celková hmotnosť3 125 kg
Maximálna hmotnosť prívesu750 kg nebrzdený, 3 500 kg brzdený
Koeficient odporu vzduchu (cx)0,34
Pohon4x4
Objem a počet valcov spaľovacieho motora2 995 cm3 (V6)
Maximálny výkon spaľovacieho motora224 kW (304 k)
Maximálny výkon elektromotora130 kW (176 k)
Maximálny kombinovaný výkon sústavy346 kW (470 k)
Krútiaci moment (spaľov., elektromotor, systémový)420 Nm / 460 Nm / 650 Nm
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP)68 km
Maximána rýchlosť pri čisto elektrickom pohone135 km/h
Maximálna rýchlosť254 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h4,9 s
Kapacita batérie25,9 kWh (21,8 kWh využiteľných)
Výkon palubnej nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru545 l / 1 563 l
Cena testovanej verzieod 111 832 €

Test Porsche Cayenne E-Hybrid: Cena a konkurencia

Porsche Cayenne nikdy nemalo ambíciu súperiť s inými svojou cenou, čo sa odzrkadlilo aj od politiky značky v tejto oblasti. Základný model Porsche Cayenne s atmosférickým benzínovým motorom 3.0 V6 a výkonom 260 kW (353 koní) štartuje na cenovke 96 916 eur. Za hybrid si niečo priplatíte, nami testovaná verzia Cayenne E-Hybrid začína na 111 832 eurách, no vďaka bohatým možnostiam voľby príplatkovej výbavy či personalizácie vozidla hravo prekročíte hranicu 150 000 eur.

cena Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-Hybrid pre rok 2024

Konkurenciu tomuto prémiovému SUV predstavuje napríklad Mercedes-Benz GLE s pestrou ponuku plug-in hybridných verzii. Tie prešli minulý rok taktiež modernizáciou, najvyšší nárast výkonu (+ 30 kW) zaznamenala základná verzia GLE 400e 4MATIC, tá však elektromotor kombinuje len so štvorvalcovým dvojlitrovým benzínovým motorom. Jej systémový výkon predstavuje 280 kW (381 koní), čo je podstatne menej oproti testovanému Porsche. Základná cena tohto Mercedesu štartuje na sume 97 800 eur s DPH a ponúkne čisto elektrický dojazd až 109 kilometrov podľa WLTP, rovnako ako možnosť rýchleho DC nabíjania.

Mercedes-AMG GLE 53 hybrid
Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid 4MATIC+ | Zdroj: Mercedes-Benz

Vyrovnanejší pohľad predstavuje porovnanie 519-koňového Porsche Cayenne S E-Hybrid s vozidlom Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid 4MATIC+, ktoré dosahuje systémový výkon až 400 kW (544 koní). Obe spomínané vozidlá tu kombinujú šesťvalcový benzínový motor s objemom tesne pod 3 litre. Cenovka však hovorí opäť v prospech Mercedesu, jeho verzia AMG začína na 114 228 eurách, zatiaľ čo Porsche si za svoj Cayenne S E-Hybrid pýta 122 077 eur.

recenzia porsche taycan cross turismo
Porsche Taycan Cross Turismo zvládne aj menšie výlety mimo spevneného povrchu | Zdroj: Tomáš Meňuš

V prípade, že nepotrebujete nutne vysoké SUV, môže byť zaujímavou možnosťou aj voľba elektromobilu Porsche Taycan Cross Turismo, ktoré štartuje na porovnateľných 119 277 eurách. Vďaka praktickej oplastovanej karosérii a off-road režimu taktiež zvládne menšie nástrahy poľných ciest, z pohľadu brodivosti dokonca prekonáva Cayenne o 20 mm (maximálna brodivosť 300 mm). Zároveň ponúka aj vysokú efektivitu a najrýchlejšie nabíjanie spomedzi všetkých elektromobilov dostupných na slovenskom trhu (nabíjací výkon až 320 kW).

Modernizovanú verziu Porsche Taycan sme si predstavili nedávno počas prvých jázd v Španielsku. V jeho prospech hovorí aj okamžitá reakcia na pedál akcelerátora typická pre elektromobily, rovnako ako ticho na palube, či lepšie jazdné vlastnosti vďaka podstatne nižšiemu ťažisku. Akumulátor s kapacitou 105 kWh (využiteľná kapacita 97 kWh) mu poskytuje dojazd až 614 kilometrov v kombinovanom režime podľa WLTP.

Galéria

Záverečné hodnotenie

Porsche Cayenne E-Hybrid sa po modernizácii pre modelový rok 2024 dočkalo zlepšenia po viacerých stránkach. Jeho elektrický pohon je na každodenné jazdy po meste plne použiteľný a v prípade domáceho nabíjania jazdíte nielen s nulovými lokálnymi emisiami, ale aj minimálnymi nákladmi. Potešila by však aj možnosť rýchleho DC nabíjania a CCS konektor, ktorý by posunuli užívateľský zážitok z jazdy na elektrickú energiu ešte o čosi ďalej.

Po stránke imidžu, jazdných vlastností a schopností v teréne tak stále ide o klasický Cayenne ako ho poznáme už od jeho vzniku. My by sme sa však minimálne zamysleli aj nad alternatívou v podobe čistého elektromobilu Porsche Taycan Cross Turismo, čo je špičkový moderný elektromobil s porovnateľnými úžitkovými vlastnosťami.

test Porsche Cayenne E-Hybrid
Test Porsche Cayenne E-Hybrid

  • Prémiový status vozidla
  • Slušný dojazd na elektrickú energiu
  • 11-kilowattové AC nabíjanie
  • Široké možnosti konfigurácie

  • Materiál niektorých dielov v interiéri
  • Menší batožinový priestor
  • Absencia DC nabíjania
13. mája 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+