Tento týždeň sa pozrieme na to, ako sa nám pozdávalo auto od ďalšieho popredného nemeckého výrobcu. Toto plug-in hybridné kombi sme mali na jeden celý týždeň, tak ako býva štandardom, čiže sme ho mohli otestovať do sýtosti. Skúsili sme s ním všetky typy jázd, dokonca sme ho vzali aj na dlhší trip (cca 350 km). Toto je test Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ Kombi.
Plusy a mínusy
✅
- Rýchle nabíjanie a slušný elektrický dojazd
- Balík AMG Edition 1, najmä jeho prvky v interiéri
- Najlepšie audio na trhu
- Zvuk spaľovacieho motora
❌
- Málo miesta na kolená pre spolusediaceho
- Sedačky nie sú úplne na dlhé jazdy
- Vysoká cena
Test Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Kombi: Cena, výbava a konkurencia
Tu sa už pohybujeme v cenovej kategórii automobilov, ktoré sú určené pre bohatších ľudí. Už základná cena napovedá, že pôjde o moderné vozidlo s pokročilými technológiami. Môžete ho podľa oficiálnych údajov zakúpiť už od 114 120 €. My sme skúšali trošku vyššiu výbavu s príplatkami od výmyslu sveta, čo znamená, že konečná cena nami testovaného vozidla bola 168 708 € s DPH.
Niektoré položky príplatkovej výbavy naozaj zastavujú dych, keďže za takéto sumy môžete mať koľkokrát aj lepšie auto z bazáru. Napríklad len samotný balík AMG Edition 1, ktorý mimochodom robí z auta naozajstný unikát, by vás vyšiel na 26 400 €. Nájdeme v ňom napríklad žlté prvky interiéru, superobrazovku MBUX alebo aj volant AMG Performance s nappa kožou, ale aj mnoho iného. Mali sme aj variant výbavy Premium Plus, ktorý by nás vyšiel na 13 716 €, či exteriérovú farbu z palety Manufaktur magno za 2 400 €, ale aj nespočetné množstvo ďalších položiek.
Konkurovať bude už tradične aj značke BMW. To ponúka napríklad aj nami testovaný elektromobil BMW i5 M60 Touring. My sme v lete testovali verziu, ktorá by vás stála 125 095 €. Ponúka vám dojazd až 500 km, 570 litrový kufor, či výkon 442 koní pri 820 Nm. Taktiež je ale v ponuke aj ako plug-in hybrid BMW 550e, ten sme testovali vo verzii sedan.
So svojim plug-in hybridným kombi prišiel nedávno aj Volkswagen. Nový Passat PHEV je cenovo dostupnejší model s oklieštenými možnosťami, no stále spĺňa parametre rodinného automobilu. Verzia R-Line začína na 58 190 €, pričom ponúkne 100 km na jedno nabitie, či 200 kW výkonu.
Parametre
Rozmery | 4 958 x 2 065 x 1 483 mm |
Rázvor | 2 961 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 435 kg |
Kapacita akumulátora (využiteľná) | 21,22 kWh |
Maximálny výkon nabíjania | 55 kW DC - 11 kW AC |
Výkon elektromotora | 120 kW (163 koní) |
Krútiaci moment - celkovo | 750 Nm |
Spaľovací motor | Benzín, 2 999 ccm, 6 valcov, 330 kW |
Kombinovaný výkon sústavy | 430 kW (585 koní) |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Objem batožinového priestoru | 460 litrov |
Elektrický dojazd | 90 km |
Test Mercedes-Benz AMG E53 Hybrid 4 Matic+ Kombi: Interiér a Exteriér
Ja sa priznám, do auta som na zaľúbil až na druhý pohľad. Zvonku totiž pôsobilo zaujímavo, no ničím ma až tak neupútalo. Po otvorení dverí sa však všetko kompletne zmenilo. Ako prvé mi do očí udreli výrazné žlté prvky v interiéri, ktoré z neho robia naozajstný „pretekársky model“. Môžeme si ich všimnúť predovšetkým na výrazných žltých bezpečnostných pásoch, no nájdeme ich aj na lemovaní volantu či sedačiek. Ak vám je málo, celým interiérom sa ťahajú LED pásy, ktorých farbu si môžete prispôsobiť podľa seba. Aj tu si tak môžete pridať ešte viac žltej.
Na prvý pohľad uchváti aj volant, ktorý má dotykové tlačidlá s haptickou odozvou. Drží sa veľmi príjemne, za čo vďačíme najmä koži nappa. Mierne mi však vadili spomínané tlačidlá, ako napríklad ovládanie zvuku. Hlasitosť môžete meniť potiahnutím prstu, no je veľmi zložité zvoliť si tú optimálnu, vďaka silnej odozve. Takisto nevyhovuje ľuďom s väčšími prstami. Zložité pre mňa bolo aj prepínanie skladieb, ktoré má väčšinou v iných automobiloch samostatné tlačidlo. V tomto prípade však chýba a vy tak musíte používať stredový displej, prípadne vykonať na volante veľmi veľa krokov.
Keď už sme pri displejoch, tie tu máme rovno štyri. Áno, čítate dobre. Štandardný stredový displej, head-up displej a digitálny prístrojový štít vodiča teraz dopĺňa aj displej spolujazdca. Ten má v podstate rovnaký účel ako centrálny displej, no predsa je mierne vo funkcionalite obmedzenejší. Stredový displej je potom veľmi kvalitný, no sem-tam ešte stále nájdete miesto, v ktorom pocítite mierne trhanie. V tomto Mercedes ešte stále trošku zaostáva. V čom naopak napreduje je displej vodiča, ktorý si viete pomocou tlačidiel na volante prispôsobiť desiatkami rôznych spôsobov, pričom ponúka aj funkciu 3D, ktorá je za mňa nádherná a veľmi efektná.
V čom vo všeobecnosti drahšie Mercedesy vynikajú, je ich zvukový prejav. Tu si odmyslite zvuk, ktorý počujete z motora či výfuku, ktorý je tiež nádherný a po viacerých testovaniach tichých elektromobilov naozaj „príjemnou zmenou“, no zamerajme sa viac na audiosústavu. O tú sa postarala spoločnosť Burmester a za mňa ide o najkvalitnejšie audio z prvovýroby, aké môžete momentálne na trhu zohnať. Nechýbajú možnosti prispôsobenia ako ekvalizér, či možnosť využitia 3D a dokonca aj 4D zvuku, ktorý výrazne zvýši basy vo vašich predných sedadlách. Aj keby ste nemali možnosť šoférovať tento model, určite odporúčam vyskúšať si aspoň na vlastné uši čo tento zázrak dokáže v tomto smere.
Zvonku to už podľa mňa nie je až také športové auto, ako pôsobilo vo vnútri. Je nádherné asi z každého uhla, o tom niet pochybností, no pôsobí na mňa skôr ako rodinné kombi so športovými prvkami, než športové kombi pre rodinu. Vpredu nájdeme masívnu prednú masku, ktorá je podsvietená a v noci v našom Night Pack(ete) svieti. Zaujímavosťou je špeciálne AMG logo na kapote, ktoré hovorí o tom, odkiaľ táto značka pochádza.
Chýbať nemohlo ani strešné okno, ktoré sa dalo otvoriť „dokorán“ pomocou dotykového tlačidla vo vnútri. Už na prvý pohľad uchvátia prvky AMG, ako napríklad zatmavená maska chladiča, tmavý predný nárazník, či nádherné 21″ disky s matným čiernym lakom. A ak by ste nevedeli že ide o AMG, dozviete sa to takmer z každej časti auta, pretože toto logo je naozaj všade. Za spomenutie stoja aj zaťahovacie kľučky, ktoré sa uvoľnia po priložení prsta. Párkrát sa mi ale stalo, že sa automaticky vysunuli, ja som dnu vopchal prsty, a zrazu sa kľučky začali samovoľne zaťahovať. Našťastie som stihol vytiahnuť.
Jazda, výkon a rekuperácia
Čo tu môžem hodnotiť? Po jazdnej stránke mu nemám asi čo vytknúť. Od možností individualizácie v podaní hneď niekoľkých jazdných režimov, až po jazdu po rôznych terénoch a povrchoch. Toto auto má asi všetko. Okej, nemôžeme ho označovať za nejaký superšport, veď má takmer 2,5 tony, a jeho výkon sa neblíži k štvorciferným číslam, ale aj tak.
Dokonca aj jeho zvukový prejav, ktorý nám pri tichých elektromobiloch obvykle nechýba, hodnotím pozitívne a znel veľmi pekne. Dokonca aj bez toho, aby bol prifarbovaný v reproduktoroch, ako to niektoré automobilky robia. Teda dalo sa to zapnúť aj v tomto modeli, ale nejaký citeľný rozdiel tam nebol. Na dlhých cestách ale aj tak stále preferujem tichý elektromotor. Keď už sme pri tých sedačkách, tak keď v aute sedíte viac než 2 hodiny, môžu vás začať pobolievať sedacie kosti (minimálne mne sa tak stalo). Sedačky sú totiž športové a komfort tu skrátka musel ísť trošku do úzadia.
Systémový výkon 585 koní je naozaj prvotriedny, pričom si elektromotor so spaľovacím motorom skvelo rozumejú. Ich prelínanie je plynulé, pričom auto veľmi inteligentne dokáže posúdiť, ktorý typ pohonu momentálne bude efektívnejší. Čo ma ale prekvapilo, že ak pri čisto elektrickom režime (1 z 8 režimov) zošliapnete pedál akcelerátora silnejšie, zapojí sa aj spaľovací motor. V režime Komfort či Individual by som to pochopil, no v elektrickom by som očakával iba tú elektriku.
Okrem toho sú tu aj režimy Sport a Sport+, ktoré ponúkajú maximálny výkon a benzínový motor dokážu povytáčať do maximálnych otáčok. Zvukovo znie najkrajšie práve Šport+, ktorý ukazuje prednosti benzínového šesťvalca. Spomeniem aj asistenčné systémy, ktoré oproti niektorým konkurentom fungujú naozaj chvályhodne, pričom mnou najmenej obľúbený – výstraha prekročenia rýchlosti, sa dá vypnúť jedným klikom na displeji, prípadne hlasovým pokynom zabudovanej asistentke.
Rekuperáciu si viete nasstavovať pri režime EL, čiže pri čisto elektrickom. Už štandardne si ju viete korigovať pádlami za volantom, kde máte na výber z troch intenzít – D-, D a D+. D- je najsilnejšia a auto vám tu najviac rekuperuje, pri D+ naopak auto plachtí a nezbiera energiu do batérie bez dotyku brzdového pedálu. V ostatných režimoch je to individuálne, pričom vo väčšine prípadov je nastavená na slabšej intenzite.
Test Mercedes-Benz AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Kombi: Batéria a nabíjanie
V tomto prípade sme mali celkom veľkú batériu, ktorá je dokonca ešte väčšia než pri bežných verziách plug-in hybridných Mercedesov Triedy E, či nedávno testovanej verzii All-Terrain, s ktorou sa nám podarilo za týždeň prejsť na elektriku vyše 1 500 kilometrov.
V prípade AMG totiž mala batéria celkovú kapacitu 28,6 kWh, pričom 21,22 kWh bolo využiteľných. Auto vám automaticky povoľuje maximálny výkon 22 kW na DC nabíjaní, pričom si ho viete prepnúť až na maximálnych 55 kW, aspoň podľa displeja. My sme auto párkrát nabíjali, výhradne na DC nabíjaní. Batériu sa nám podarilo z 0 na 100 % kapacity dostať za približne 27 minút, čo je veľmi zaujímavý výkon.
Maximálny nabíjací výkon dosiahol hodnotu 50,7 kW. S výnimkou najnovšej generácie plug-in hybridov z koncernu Volkswagen tak PHEV od Mercedesu aktuálne nemajú konkurenciu. Stále sa na trhu objavujú aj úplne nové plug-in hybridy, ako napríklad nedávno testovaný Hyundai Santa Fe, ktorý ponúka maximálny výkon nabíjania len 3,3 kW. Takéto vozidlo je potom vhodné len na domáce či nočné nabíjanie, alebo počas pracovnej doby. Naopak Mercedes si do plna dokážete nabiť aj počas zastávky na kávu.
Spotreba a dojazd
Mierne ma po prevzatí auta prekvapil dojazd. Pri plnej nádrži tam svietilo 370 kilometrov, + ďalších 80 km na elektrinu. To už je menej, ako niektoré dnešné elektromobily, ktoré mnoho ľudí kvôli nižšiemu dojazdu aj dnes stále odsudzuje. Priemernú kombinovanú spotrebu výrobca uvádza 1,1 l/100 km. My sme sa väčšinou pohybovali niekde na úrovni 1,5-2,0 litra/100 km, aj to samozrejme len pri nabitej batérii.
Pri jazde na diaľnici a priemernej rýchlosti 120 km/h, nám displej vodiča ukazoval hodnoty 8,1 l/100 km + 1,7 kWh/100 km (4 % jazdy bolo elektrických). Pri svižnejšej ceste z mesta A do mesta B cez okresky a pár dedín bola spotreba paliva 10,2 l/100 km. Pri čisto elektrickej jazde a rýchlosti 120 km/h na diaľnici sme mali spotrebu 27,4 kWh/100 km. Mimochodom, maximálna rýchlosť v elektrickom režime na diaľnici je tachometrických 147 km/h.
Cesta z Handlovej do Bratislavy s využitím diaľnice celkovo pri nabitej batérii vyšla na 6,3 l/100 km a 8,8 kWh/100 km. Pri úspornej jazde z Handlovej do Prievidze som na elektrinu prešiel so spotrebou 13,8 kWh/100 km, pričom identickou cestou naspäť som mal spotrebu až 32 kWh/100 km, samozrejme pri dodržiavaní rýchlostí a veľmi podobnou jazdou. Dosť asi zavážila nadmorská výška, ktorá je medzi mestami rozdielna o 160 metrov, a teplota, keďže bolo o 2 stupne menej.
Test Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Kombi: Galéria
Záverečné hodnotenie
Tento plug-in hybrid nie je žiadnym superšportom, no viacerými vlastnosťami im priamo konkuruje. V tomto prípade sa stretli moderné technológie s tým, čo prináša ten pravý športový zážitok. Na druhej strane, v aute je naozaj veľa miesta na sedenie, a zároveň dostatok úložného priestoru, ako sa na kombi patrí. Možno jediné čo mu v tejto oblasti môžem vytknúť, je trošku menej miesta na nohy pre spolujazdca vpredu, ktorého priestor je aj vďaka tretiemu displeju mierne skresaný v oblasti kolien.
Cenovo je tento automobil určený pre tú bohatšiu vrstvu obyvateľstva, no to nemení nič na tom, že sa to oplatí vyskúšať. Je pravda, že bez nabitej batérie ma celkom vysokú spotrebu pri svižnejšej jazde, no ak budete poctivo batériu nabíjať, dokážete pekne ušetriť a pocítite aj plný výkon. V tomto smere tá plug-in hybridná sústava naozaj dáva zmysel, aj keď si nájde mnohých odporcov, keďže „je to elektrika a to my nechceme“.