V októbri sme mali možnosť privítať v našej redakcii na týždenné testovanie jeden veľmi zaujímavý model automobilu. Tentokrát to bol plug-in hybrid, ktorý nám svojou veľkosťou veľmi pomohol aj pri organizovaní akcie eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá sa konala v neďalekom Šamoríne. Okrem toho sme ho ale zobrali aj na výlet do Česka, či vyskúšali priamo v mestskej premávke v Bratislave. Toto je test Hyundai Santa Fe PHEV.
Plusy a mínusy
✅
- Dostatok priestoru vo vnútri (7 miest na sedenie)
- Množstvo úložného priestoru
- Prémiový zvuk audiosystému
❌
- Celkom nudný dizajn infotainmentu
- Asistenčné systémy pískajú viac ako rozhodca pri basketbale
- Zozadu vyzerá ako keby zacúvalo do steny (nabudúce pridať nejaké krivky)
Test Hyundai Santa Fe PHEV: Cena, výbava a konkurencia
Cena modelu, ktorý sa začal predávať v tomto roku, začína už na veľmi zaujímavých 44 990 €. Ako tomu už býva zvykom, v novinárskych autách si často užijeme aj to, čo v základnej výbave budete hľadať len ťažko. Aj preto asi neprekvapí, že cena nami testovaného modelu, bola o čosi vyššia. Konkrétne až viac ako o 16 000 €, keďže celková suma sa vyšplhala po príplatkoch až na 61 350 €.
Za príplatok tak bolo viacero vecí, spomenúť môžem aj príplatkovú farbu Creamy White, ktorá by vás vyšla na 860 €. Ďalej sme mali možnosť vyskúšať digitálne spätné zrkadlo, a to za 500 €, pričom naša verzia bola až 7-miestna, čo by vás stálo ďalších 1 000 €. Nechýbali ani 4 kamery s 360-stupňovým uhlom záberu, prémiový zvuk od Bose, duálne bezdrôtové nabíjanie, či vyhrievané a ventilované sedadlá (vzadu len vyhrievané).
Medzi konkurentov spomeniem napríklad aj Škoda Kodiaq, ktorej najnovšiu verziu momentálne testujeme v redakcii a už čoskoro sa môžete tešiť na test plug-in hybridnej verzie. Tá ponúka vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie (DC nabíjanie až 50 kW), vyšší dojazd na elektriku, pohodlnejšie sedadlá, či oveľa lepšie nastavený podvozok, aspoň čo som si na ňom za pár minút jazdy stihol všimnúť. Jeho cena začína na 40 000 €. V roku 2024 vyšla aj Toyota RAV4, ktorá ponúka aj plug-in hybridnú verziu a výkon 160 kW pri cene už od 36 000 €.
Tabuľka s parametrami
Rozmery | 4 830 x 1 770 x 1900 mm |
Rázvor | 2 815 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2230 kg |
Kapacita akumulátora | 13,8 kWh |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 3,3 kW |
Výkon elektromotora | 72 kW (98 koní) |
Krútiaci moment elektromotora | 304 Nm |
Spaľovací motor | Benzín, 1598 ccm, 4 valce, 117,6 kW |
Kombinovaný výkon sústavy | 186 kW (252 k) |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Objem batožinového priestoru | 621 litrov |
Elektrický dojazd | 54 km |
Test Hyundai Santa Fe PHEV: Interiér a exteriér
Začnime interiérom. Ten vyzerá dosť futuristicky a veľa prvkov zdedil aj po elektromobiloch Hyundai Ioniq 6 a Hyundai Ioniq 5. Naozaj luxusne pôsobí volant, ktorý bol farebne zladený s celým interiérom. Tlačidlá na ňom sú dostatočne intuitívne, a môžeme nimi ovládať tempomat či infotainment. Za ním nájdeme dva prepojené displeje infotainmentu, ktoré majú rovnakú veľkosť, pričom po novom je na ich ľavej strane aj reproduktor.
Čo sa mne osobne zdá dosť chaotické, je ovládanie klimatizácie, a celkovo tlačidlá na stredovom paneli. Mal som v nich počas celého testovania „guláš“, pretože opticky vyzerajú všetky veľmi podobne a hlavne ich je hrozne veľa pokope. Dokonca tu nájdeme aj také, ktorými sa ovláda infotainment. Pod nimi máme dve veľmi rozumne riešené priehradky na bezdrôtové nabíjanie smartfónu, pod ktorými nájdeme ďalší úložný priestor.
Miesta na sedenie je dostatočne, pričom my sme mali na testovanie príplatkovú sedem-miestnu verziu. Skúsil som ju naplno, keď som do auta natlačil 6 ľudí, kde jeden z nich musel na ceste do Brna sedieť v úplne poslednom rade. Keď som sa ho pýtal na pohodlie, povedal, že si nemôže sťažovať. Netrápila ho žiadna bolesť, no je pravda, že sme boli všetci mierne posunutí dopredu, keďže aj druhý rad sedadiel si viete páčkou posunúť vpred-vzad. Sedadlá v prvých dvoch radoch sú aj vyhrievané, vpredu dokonca ventilované.
V exteriéri je to kombinácia dobrého a zlého. Už pri predstavení vzbudilo auto vášne širokej verejnosti. Jedna skupina hovorila, že je nádherné; inej sa zas vôbec nepáči. Ja osobne sa nachádzam niekde v strede. Je totiž pravda, že zozadu auto pôsobí komicky, rozloženie svetiel nie je opticky ideálne a nápadne sa podobá na iné, staršie konkurenčné modely. No keď som sa postavil pred auto, nevedel som sa vynadívať.
Dizajnovo tak ide o dva odlišné svety, no najdôležitejšie pre mňa bola jeho funkcionalita. Samozrejme, aj dizajn je jedným z faktorov, ktorý rozhoduje o kúpe, no v dnešnom svete si mnohí z nás kupujú auto najmä kvôli jeho vlastnostiam a správaniu na ceste. To si rozoberieme v ďalších riadkoch.
Jazda, výkon a rekuperácia
Tu sa dostávame k vlastnostiam vozidla. To, že ide o veľké SUV ste si asi všimli, no ako zvláda bežnú jazdu po cestách? Za mňa bol podvozok mierne tvrdší. Okrajovo som si to všímal už pri testovaní, najmä pri retardéroch, no po odovzdaní som mal možnosť sadnúť si do Škody Kodiaq a poviem vám, to sa nedá porovnať. Zatiaľ čo pri Santa Fe ste cítili každú nerovnosť, v Kodiaqu (aj keď nejde o cenovo drahší model) som sa cítil oveľa lepšie a najmä pohodlnejšie.
Pri spomínanej ceste do Česka som neraz išiel po okreske, kde sa mi často stávalo, že auto s dlhými prevismi rozhojdali aj menšie hrby. V nastaveniach režimov chýbal akýsi režim Comfort, no našli sme tu len Eco, Sport a Individual. Slabou stránkou bol aj výkon. Ten má papierovo 186 kW, no pri stlačení plynového pedálu cítite, že to proste neťahá. Pre niekoho to však môže byť dostatočné, čiže je to veľmi individuálne. Ja by som ale privítal trošku viac, najmä pri vyššom zaťažení.
Prepínanie medzi spaľovacím motorom a elektromotorom je dostatočne plynulé, v niektorých situáciách podľa zvuku ani neviete, ktorý je momentálne využívaný. Na stredovom paneli máme tlačidlo, pomocou ktorého si volíme režimy EV a HV, a teda elektrický a hybridný. Do elektrického vás ale pri batérii pod 25 % nepustí, no neznamená to, že ho nebude využívať podľa vlastného uváženia. Na rozdiel od niektorých iných plug-in hybridov, sa tu batéria nevybíja hneď až do 0 %, no pekne si drží nižšie percentá tak, aby ste sa vozili čo najekologickejšie v prípade potreby.
Rekuperácia je automaticky nastavená na nízkej úrovni, môžete si ju ale prepnúť do režimu „automatická“. Pri elektromobiloch sa často nastavuje jej intenzita pomocou pádiel za volantom, pri PHEV sa týmto spôsobom len menili prevodové stupne. Ja mám osobne rád veľmi silnejšiu rekuperáciu, a to najmä v meste. Tú mi simuloval automatický režim, no privítal by som manuálne zvolenie jej intenzity.
Test Hyundai Santa Fe PHEV: Batéria a nabíjanie
Tu prichádza kameň úrazu celého vozidla. V skratke – batéria je malá a nabíja sa veľmi pomaly. Kapacita batérie je 13,8 kWh, čo je na dnešnú dobu celkom málo. V nedávno testovanom BMW XM sme mali 29,5 kWh akumulátor, menšie BMW 550e malo 19 kWh. Nejakým zázrakom sa ale aj tak Hyundai-u podarilo z nej vytrieskať (pri takto ťažkom vozidle) dojazd až 54 kilometrov podľa WLTP. To už dnešné plug-in hybridy novej generácie prekračujú, napríklad spomínaný Kodiaq už má viac ako 100 km dojazd na jedno nabitie.
Nabitie. K autu sme dostali len štandardný kábel do zásuvky, ktorý podporoval nabíjací výkon 3,3 kW. To znamená, že z 0 na 100 % by sme sa týmto spôsobom nabíjanie vedeli dostať na zhruba 4 hodiny. My sme ho zobrali na 11 kW nabíjaciu AC stanicu, pričom palubný počítač ukazoval maximálny výkon 3,2 kW. Pri 17 % batérie nám ukazovalo zostávajúci čas do nabitia na 100 % až 4 hodiny a 5 minút. Nič pozitívne, vzhľadom na to, že ide o úplne nový model. Konkurencia ponúka nielen 11-kilowattové AC nabíjanie, ale aj 50 kW DC rýchlonabíjanie.
Spotreba a dojazd
V tejto kategórii sa zvyčajne rovnako, ako pri elektromobiloch, tak aj pri plug-in hybridoch pozeráme na spotrebu elektrickej energie. Aby sme mali údaje čo najviac porovnateľné s ostatnými vozidlami v kategórii, zvykneme zobrať vozidlo na náš testovací prímestský okruh. Tentokrát sme to ale nespravili, pretože samotné auto nám neposkytovalo hodnotu spotreby elektrickej energie, len paliva.
To nás ako fanúšikov elektromobility neteší, no spoločnosť má na to určite svoje dôvody. V meste sme pri veľmi málo nabitej batérii namerali priemernú spotrebu benzínu 7,5 litra / 100 km. Pri ceste z Brna do Ostravy v kombinácii diaľnice, okresiek a dedín, nám na konci (rovnako s takmer vybitou batériou) ukazovalo spotrebu 7 litrov / 100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 120-125 km/h to potom bolo 9,3 l / 100 km, taktiež s batériou nabitou na cca 20 %. Naopak pri nabitej batérii sa spotreba nachádzala pod úrovňou 2 l / 100 km, keďže sa čo najviac snažilo zapájať elektrický pohon.
Galéria
Test Hyundai Santa Fe PHEV: Záverečné hodnotenie
Hyundai Santa Fe v plug-in hybridnej motorizácii je veľmi zaujímavé auto. Má síce pár nedostatkov, no oveľa viac má predností a silných stránok. Čo by som privítal, by bol určite jemnejšie odladený podvozok, rýchlejšie nabíjanie, či lepší celkový dojazd. Pravdupovediac, aj ten čisto elektrický by sa v dnešnej dobe zišiel vyšší. Na druhú stranu sa v aute výborne sedí, je tu veľa fyzických tlačidiel, čo si určite nájde svojich fanúšikov.
Skvelé je, že sa vo vnútri odvezie až 7 dospelých osôb, aj keď osobne by som preferoval maximálne 6 pre väčšie pohodlie jazdy. Zrýchlenie najmä pri vyššom zaťažení nie je nijako oslnivé, no na druhú stranu toto nie je športové auto (ani elektromobil). Jazdné vlastnosti sú ale vo všeobecnosti dobré, pričom mňa teší vo všeobecnosti dizajn interiéru, a zároveň dostatok úložného priestoru. Nájdeme ho fakt takmer všade, čím sa dlhodobo Hyundai odlišuje od niektorých konkurentov. Či sa vám páči nechávam na vás, na mňa však zapôsobil.