MojElektromobil

Zdravie batérie je jednou z najdôležitejších hodnôt, ktoré zaujímajú používateľov elektrických vozidiel. Každý majiteľ by určite chcel mať využiteľnú kapacitu batérie po rokoch používania vozidla na čo najvyššej hodnote. Mnohých práve degradácia batérie odrádza od kúpy elektromobilu, no je to naozaj taký strašiak? Štatistiky majiteľov elektromobilov priniesol portál InsideEVs.

Konkrétne sa pozreli na sociálnu sieť Reddit, na ktorej sa majitelia elektromobilu Tesla Model 3 podelili o svoje štatistiky. Práve Model 3 využíva LFP batérie, ktoré síce nie sú tak efektívne a majú obmedzenú rýchlosť nabíjania, no ich cena je vhodnejšia pre cenovo dostupnejšie elektromobily. Tesla ju aj preto využíva najmä pre Model 3 a Model Y, dva najobľúbenejšie elektromobily Európanov.

Tento typ batérie založený na princípe lítium-železo-fosfátu v drahších modeloch viacerých automobiliek nahrádzajú NMC batérie (nikel-mangán-kobalt). Veľa z nich však po čase z takýchto batérií upustilo, pretože práve kobalt predstavuje veľmi kontroverzný minerál z etického hľadiska. Majitelia Tesla Model 3 však označujú svoju kúpu ako úspech (väčšina), s čím sa podelili aj na Reddite.

Po roku používania približne 2 % degradácie

Pri porovnávaní degradácie batérie sme sa dozvedeli, že väčšina batérií zaznamenáva po jednom roku používania približne 2 % stratu. Absolútne však nezáleží na tom, akým spôsobom sa batéria nabíja, a tiež či ju nabíjate doplna. Samotná Tesla odporúča batériu aspoň raz týždenne nabiť na 100 % jej kapacity z dôvodu zachovania jej zdravia.

Majitelia sa však zhodujú na tom, že vek batérie zaváži pri degradácii viac ako počet najazdených kilometrov. Aspoň v prvých rokoch používania. Samozrejme aj faktory ako štýl jazdy, klíma, údržba a spôsob nabíjania patria medzi dôvody, ktoré ovplyvnia dlhodobý dojazd vášho EV.

Model 3 LFP, zakúpený v januári 2023. 21 504 míľ(34 600 km), plné nabitie ukazuje dojazd 266 míľ oproti pôvodnému dojazdu 272 míľ, 2,2 % degradácia. Bývam v byte, takže nabíjam na 100 percent vždy, keď sa dá, a nestresujem sa. S výkonom a výdržou batérie som veľmi spokojný. Veľmi oceňujem, že batéria má štatisticky dlhšiu výdrž, skvelým bonusom je aj to, že je bezpečnejšia a nepoužíva kontroverzné minerály. 

@TechSupportTime

Tesla Model 3
Tesla Model 3 a Tesla Model 3 Highland | Zdroj: Filip Spevár

2022 RWD, LFP, 85 000 míľ(136 800 km). Kúpil som Model 3 asi pred dvoma rokmi (november 2021). Aktuálny maximálny dojazd je 259 míľ. Takže asi 4,8 percenta degradácie. Denné nabíjanie na 100 percent, ale väčšinou auto používam do 30 minút od ukončenia nabíjania (takže auto nestojí na 100 percentách). 

@tontot

Deväťmesačný Model 3 RWD s 13 684 míľami(22 022 km). Nabíjame na 100 percent päť dní v týždni a aplikácia Tessie hovorí, že mám 2,3 percenta degradácie. Netrápi ma to a ani vy by ste sa nemali… robte to, čo hovorí manuál a užívajte si auto. BMS je inteligentný a batéria bude v poriadku. 

@krdell

Náš tip
Test Mercedes-Benz GLA 250e: Nenápadné, no prekvapivo luxusné vozenie
14. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+