MojElektromobil

Ako rýchlo sa znižuje celková kapacita batérie v elektrických autách? To je jedna z najvyhľadávanejších otázok záujemcov o kúpu tohto typu auta. Na túto otázku neexistuje jednotná odpoveď, informuje portál Fleetnews.

Za ostatné roky sme mohli vidieť už viacero výskumov či svedectiev od majiteľov elektromobilov, ktoré sa často líšia model od modelu. S veľkým výskumom teraz prišla aj britská spoločnosť Silver Power Systems, ktorá sa špecializuje na analýzu kondície batérií elektromobilov.

Mercedes-Benz E400e TEST
Nabíjanie | Foto: Radovan Hlôška

Obrovským vplyvom na kapacitu batérie je to, ako s ňou bolo počas jej života zaobchádzané. Ak bola batéria príliš často nabíjaná na rýchlych nabíjačkách, jej percento zdravia bude klesať rýchlejšie, ako pri využívaní pomalých nabíjačiek. Medzi ďalšie faktory patrí napríklad vek batérie, vplyv okolia, ako aj to ako vyzeral bežný nabíjací cyklus.

K degradácií dochádza buď starnutím batérie v priebehu času, ale aj jej nabíjaním a vybíjaním. Rozdiel v kondícii batérie môže pri rovnakých modeloch dosahovať10 percent využiteľnej kapacity. Vo všeobecnosti, sa poklesnutie kapacity batérie pod 70-80% pôvodnej kapacity považuje za blíženie sa ku koncu jej pôsobenia pre jej zmysluplné využívanie v elektromobile. Nasledovať môže recyklácia alebo nástup pre takzvané druhotné využitie, napríklad vo forme statického úložiska energie.

Na situáciu sa pozrel aj portál Autocar s využitím telematických dát spoločnosti Geotab. Databáza mala byť založená na 6300 elektrických vozidlách z osobného a firemného vlastníctva naprieč 24 značkami a modelmi. Výsledky nie sú veľmi priaznivé, no súčasne nie sú ani zarážajúce. Ukazujú, že batéria v priemere za 6,5 roka stratí až 13,5 % zo svojej celkovej kapacity. Netreba však zabúdať, že k najvyššiemu stupňu degradácie dochádza počas prvých rokov, čo sa neskôr výrazne spomalí.

Najhoršie si z monitorovaných vozidiel počínal Nissan Leaf z roku 2014. Jeho batéria stratila až 23 % zo svojej kapacity. Nie veľmi pozitívne dopadlo aj BMW i3 z roku 2017, pri ktorom hodnota klesla za tri roky o 16 %. V prípade Tesla Model S sa 4,5 roka aktívneho jazdenia pretavilo do degradácie na úrovni 10 %. Portál v tomto prípade ale neuvádza podrobnosti o počte najazdených kilometrov, takže záver sa len na základe veku či doby používania vozidla vytvára len veľmi ťažko.

Extrémne prípady

Výskumníci zo spoločnosti Altelium so zameraním na segment poistenia batérií s využitím diagnosticky založenej na umelej inteligencii na základe svojich skúseností uvádzajú, že kapacita batérie v elektromobiloch pri nešetrnom, ba priam až extrémnom využívaní, môže počas 4 rokov poklesnúť pokojne aj o 20 %.

Na druhej strane spektra je rozumné využívanie, kedy degradácia na takúto úroveň prebehne až po 15 rokoch. Mení sa to prípad od prípadu, hlavne podľa správania vodiča a ďalších ovplyvniteľných podmienok. Ak niekto jazdí vždy s ťažkou nohou a “na doraz”, tak sa to nakoniec prejaví aj na stave vozidla, ako aj batérie.

Alex Johns zo spoločnosti Altelium ako praktický príklad uvádza skúsenosť zo svojej predošlej praxe, kedy prevádzkoval taxislužbu piatich Tesla Model S na letisku Londýn Gatwick. Uvádza, že ročný nájazd predstavoval 160 000 km (100 000 míľ). Kapacita batérie po troch rokoch jázd a takmer pol milióne kilometrov mala 82 % zo svojho originálu.

Pripomenúť si môžeme aj slovenský prípad. Kristián Kratochvil, ktorý od júna 2018 so svojou Tesla Model X 100D najazdil viac ako 320 000 km prezradil, že degradácia využiteľnej kapacity batérie v jeho prípade dosiahla približne 10%. Väčšina nabíjaní pritom prebiehala na nabíjacích staniciach Tesla Supercharger (“rýchle nabíjanie”).

Náš tip
Degradácia batérií elektromobilov: Koľko dojazdu stratila Tesla Model 3 po 160 000 kilometroch?

Pozor si treba dať aj v bazároch

Ak pokukujete po elektromobiloch z bazáru, môžu vám byť poskytnuté neúplné informácie. V niektorých bazároch autá testujú, a zaznamenávajú informácie pred predajom. Zahriatá batéria ukazuje lepšiu kapacitu batérie. Preto sa zvykne najprv auto najprv previezť, a až potom sa zapíšu jeho hodnoty a výsledky.

Audi A3 TFSI e TEST
Nabíjanie na ZSE Drive | Zdroj: Radovan Hlôška

Liam Misfud, produktový manažér spoločnosti Silver Power Systems tvrdí, že situácia na trhu je veľmi komplikovaná. Môže nastať situácia, kde dve batérie toho istého modelu auta môžu mať rovnakú hodnotu zdravia batérie, no jedna môže vydržať ďalších 5 rokov, pričom druhá len 6 mesiacov.

Náš tip
Aktivistom sa nepáči Akčný plán rozvoja elektromobility. Toto žiadajú prepracovať
12. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+