MojElektromobil

S tým ako sa elektromobily stali bežnou súčasťou dopravy sa začali aktívne riešiť aj rôzne otázky spojené s týmto segmentom. Jedna z nich je zameraná aj na opotrebované batérie, ktoré už nie je vhodné používať na napájanie elektromobilu. Čo s nimi robiť? Bežnou odpoveďou je recyklácia, no to nie je jediná možnosť. Starým batériám z elektrických áut je možné vdýchnuť nový život. 

Poukazuje na to aj spoločnosť ZTS – VÝSKUM A VÝVOJ, ktorá chce na Slovensku vybudovať unikátnu továreň na regeneráciu použitých batérií z elektromobilov. V Dubnici nad Váhom má v blízkej budúcnosti vyrásť robotizovaná demontážna linka, na ktorej budú staré batérie z elektromobilov rozobraté za účelom ich opätovného využitia pre energeticky menej náročné projekty. 

Stacionárne úložisko elektrickej energie

Staré batérie vo fabrike prejdú diagnostikou, následne ich robotické ruky rozoberú na jednotlivé časti, ktoré sú potom znovu využité v stacionárnych úložiskách elektrickej energie pre domáce, ale aj firemné nasadenie. Celá myšlienka je postavená na tom, že životná púť batérie by nemala automaticky skončiť len preto, že bola vyradená z používania v elektromobile. Stačí jej nájsť nové využitie, čím sa efektívne predĺži celková životnosť. 

ZTS – VÝSKUM A VÝVOJ na projekte spolupracuje s vedcami z pražskej univerzity České vysoké učení technické (ČVUT), ktorí majú pripravovať koncept výrobného závodu s automatizovanou diagnostickou aj demontážnou linkou. Riadenie bude mať pod palcom umelá inteligencia, vďaka čomu je celý projekt svetovým unikátom. 

Prevádzkový princíp je navyše navrhnutý tak, aby sa dynamicky prispôsoboval aktuálnej situácii. Inak povedané, neexistuje tu presný výrobný plán a výsledný produkt v sebe kombinuje moduly s rôznou životnosťou. Počíta sa aj s tým, že výrobná linka bude do budúcna schopná spracovať aj nové typy batérií, ktoré dorazia na trh.

„Projekt je aplikáciou Priemyslu 4.0 a vychádza koncepčne z distribuovanej výroby, kde nie je pevný výrobný plán. V závislosti na rôznych typoch batérií a ich stavu reaguje výrobná linka dynamicky na aktuálnu situáciu a finálny výrobok kombinuje moduly s rôznymi stavmi životnosti,“ vysvetľuje profesor Vladimír Mařík, vedecký riaditeľ CIIRC ČVUT. 

„Demontáž lítium-iónových batériových systémov z automobilových aplikácií je zložitý, a preto aj časovo a finančne náročný proces. Batérie majú komplikovanú konštrukciu a obsahujú množstvo flexibilných – jedinečných komponentov. Pre obsiahnuté chemikálie v batériách hrozí pri procese demontáže aj potencionálne nebezpečenstvo. Všetky tieto aspekty je nutné zohľadniť pri vývoji demontážnej linky. Taktiež musíme myslieť na stály vývoj batérií a teda aj na nové parametre budúcich modelov,“ uvádza predseda predstavenstva ZTS VV a projektový líder Stanislav Králik.

Náš tip
Mýty a fakty o elektromobiloch: Aká je životnosť batérií v elektrických autách?
6. júna 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+