MojElektromobil

Taliansko zintenzívňuje práce na budovaní nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá. Piemontský región sa pustí do výstavky celej siete rýchlonabíjacích staníc s potenciálom pre plošnú integráciu systému V2G pre reguláciu nabíjania a stabilizáciu siete s využitím obnoviteľných zdrojov a batériových úložísk. Na tému upozornila skupina Stellantis.

Plánovaný zámer pod názvom Atlante Project predstavuje priamu reakciu na európsky balík Fit for 55. Ide o sériu návrhov a iniciatív s konečným zámerom pre dosiahnutie celoeurópskych cieľov v oblasti klímy a boja proti klimatickým zmenám.

Súčasťou balíka je napríklad masívna podpora vozidiel s nulovými prevádzkovými emisiami či podpora budovania nabíjacích staníc pre elektrické a vodíkové autá. Práve na túto oblasť sa vo svojom talianskom projekte zamerala dvojica spoločnosti NHOA Group a Free2Move eSolutions.

V pozadí stojí Stellantis

Zámer vybudovať komplexnú sieť rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily bol ohlásený koncom júla 2021. Výstavba bude spočiatku prebiehať v oblasti Južnej Európy. Koncovým používateľmi nových nabíjacích staníc sa majú stať zákazníci skupiny Stellantis, ktorá vznikla zlúčením koncernov Groupe PSA a FCA Group.

Rolu prevádzkovateľa a majiteľa nabíjacej infraštruktúry na seba vzala spoločnosť NHOA Group, zatiaľ čo Free2Move eSolutions vystupuje ako kľúčový dodávateľ koncových technológií.

Nabíjanie elektromobilov ako základ

Základom celého projektu Atlante Project je síce primárne vybudovanie nabíjacej siete, no počíta sa aj s integráciou sprievodných riešení potrebných pre efektívne využívanie energie z obnoviteľných zdrojov a podporu elektromobility.

Pôjde o spomínanú kombináciu batériových úložísk pre skladovanie elektrickej energie a systému Vehicle-to-Grid (V2G), ktorý pomôže so zvýšením stability celej elektrickej siete.

Technológia V2G umožňuje regulovať využívanie elektrickej energie pri nabíjaní elektromobilov podľa aktuálnej záťaže celej distribučnej siete. Rovnako tak dokáže energiu z batérií elektromobilov odovzdávať naspäť do elektrickej siete v časoch zvýšeného dopytu.

Funguje to však opačne. V časoch, kedy energetická sústava disponuje prebytkom energie, elektromobily začnú s jej ukladaním do batérií. Základný princíp je celkom priamočiary a slúži na stabilizáciu siete. Vyžaduje aktívnu komunikáciu s distribútorom elektrickej energie, o ktorú sa ale stará softvérové podhubie.

Princípy aplikované aj na Slovensku

V našich končinách sa problematike stabilizácie a efektívneho využívania distribučnej siete venuje spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS). Ešte v roku 2019 vstúpila do projektu ACON (Again Connected Networks), ktorý sa pohybuje okolo nasadzovania prvkov inteligentných sietí do distribučných sústav.

Náš tip
Audi chce svojimi elektromobilmi napájať domácnosti
10. augusta 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+