MojElektromobil

Audi v spolupráci s firmou Hager Group pracujú na spoločnom projekte efektívneho systému dvojsmerného nabíjania, pomocou ktorého by elektromobily energiu z batérií dodávali spätne do domácností. Keď to zovšeobecníme, tak sa v princípe dostaneme k špecializovanému systému známemu ako V2G (Vehicle-to-Grid), prípadne V2H (Vehicle-to-Home).

Základná myšlienka projektu je pomerne jednoduchá, aj keď sa opiera o niekoľko špecifických aspektov. Batéria elektromobilu je proste využívaná na dočasné uskladnenie elektrickej energie, ktorá je následne podľa potreby dodávaná domácnosti. Prebiehajúci projekt sa pohráva s rôznymi možnosťami ako toto „štvorkolesové skladisko energie“ využiť čo najefektívnejšie.

Načrtnutý scenár počíta s tým, že domácnosť bude vybavená fotovoltaickým systémom, ktorý elektrickú energiu vygenerovanú počas dňa, využíva na napájanie spotrebičov a dočasne ju uloží aj do batérie elektromobilu Audi e-tron. V noci, prípadne počas dní so zvýšeným odberom potom môže domácnosť túto energiu čerpať spätne práve z batérie elektromobilu, čím sa znížia finančné náklady na energie a zároveň sa má zvýšiť stabilita elektrickej siete.

Ak by kapacita batérie elektromobilu náhodou klesla pod požadovanú úroveň, ktorú majiteľ potrebuje na cestu, jej nabíjanie by automatizovaný systém spustil v momente, kedy je dostupný „nočný prúd“.

Navyše v prípade výpadku dodávky z klasického zdroja elektrickej energie má domácnosť k dispozícii vlastnú rezervu, čo je z pohľadu čiastočnej samostatnosti kapitola sama o sebe. Rovnako tak sa výskum pohráva aj s myšlienkou, že batéria elektromobilu by mohla slúžiť ako zdroj elektrickej energie pre objekty, ktoré nemajú klasickú elektrickú prípojku. Celé to teda počíta s rôznymi scenármi, ktoré by mohli reálne nastať.

Audi pri popise projektu tvrdí, že batéria e-tronu dokáže domácnosť jednej rodiny napájať po bodu celého týždňa. S prihliadnutím na narastajúci počet elektromobilov má popisovaný systém V2G/V2H dávať čoraz väčší zmysel, a to aj pri boji s klimatickými zmenami. Predpoklad o podpore ochrany životného prostredia vychádza z toho, že elektrická energia uskladňovaná v batérií elektromobilu pochádza z obnoviteľných zdrojov – spomínaná fotovoltaika.

Na papieri to celé vyzerá zaujímavo, no Audi priamo uvádza, že na to, aby takýto systém dokázal fungovať efektívne v praxi je vyžadovaná súhra medzi množstvom technologických komponentov. Práve na dotiahnutie rôznych kritických detailov slúži celý výskumný projekt v spolupráci s Hagen Group. Vo výskumnom projekte je využívaný elektromobil Audi e-tron vybavený potrebnou nabíjacou technológiou blízkou finálnej verzii.

Cieľom je vytvorenie systému, ktorý by sa z pohľadu majiteľa elektromobilu a nehnuteľnosti používal úplne prirodzene. Stručne povedané, elektromobil by sa pripojil k nabíjačke a zvyšok by už prebiehal úplne automaticky. Inteligentný systém by vyhodnocoval aktuálny stav a podľa potreby by buď energiu dodával do batérie vozidla, prípadne by ju z nej naopak čerpal.

Výskumný projekt bol prezentovaný pomerne stručne a keďže sa nachádza ešte len na začiatku, tak na praktické výsledky budeme nejaký ten čas čakať.Treba pritom povedať, že nejde o unikátnu myšlienku, s ktorou vyrukovalo Audi. S technológiou V2G/V2H systémov sa dlhší čas pohrávajú aj ostatné automobilky, napríklad taký Fiat alebo Nissan.

23. júla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+