MojElektromobil

O tom, že Tesla je technologicky vyspelé auto s množstvom inovácií, nie je pochýb. Jeden majiteľ Tesly však využitie tohto elektromobilu posunul ešte o niečo ďalej. Svojim autom ťaží kryptomeny. Informoval nás o tom portál CNBC.

Siraj Ravan vyskúšal všetky známe spôsoby ťažby kryptomien priamo zo svojho Tesla Model 3 z roku 2018. Prostredníctvom svojho Apple Mac mini m1 získal bezplatný softvér na ťažbu Bitcoinov. Následne napojil počítač zapojením do 12 voltovej zásuvky v palubnej doske svojho auta. Rovnako pripojil zapojenie jednotky grafického spracovania alebo GPU ku Frunku svojej Tesly, pričom to všetko nechal bežať na internej batérií auta.

Aj napriek tomu, že riskoval stratu záruky na svoje auto, Raval tvrdil, že sa to oplatí. Keď cena Etherea v roku 2021 vrcholila, zarábal približne 800 dolárov mesačne.

Baník Bitcoinov Alejandro de la Torre tvrdí, že v konečnom dôsledku je ťažba prostredníctvom Tesly totožná s pripojením k akémukoľvek inému zdroju energie. Primárnou zložkou je však cena elektriny.

Ako na ťažbu kryptomien s Teslou?

V roku 2018 sa Chris Allddi, ktorý tvrdí, že je prvým reťazcom elektrických áut vo Wisconsine, rozhodol trocha pohrať so svojou Teslou. To by nebolo nič prekvapivé pre človeka, ktorý je na svojom YouTube kanáli známy ako K-Man vo svojom voľnom čase stavia vlastné elektrické autá a vystupuje ako novodobý Doc Brown z filmu Návrat do budúcnosti.

Kryptomeny môžu byť lukratívnym zárobkom Zdroj: cnbc.com

Sám sa vyjadril, že má rád elektrinu. Baví ho veci stavať a prerábať. Ak mu dáme elektromotor, on nám dá nový výrobok. Podobne ako Raval, aj Allessi vyskúšal hneď niekoľko spôsobov ako premeniť svoju Teslu model S na kryptoťažobné zariadenie.

Pokusov je rozhodne viac

Ťažba kryptomien je energeticky náročný proces, v ktorom stroje po celom svete prispievajú svojou silou do celosvetovej siete tak, aby vytvorili nové mince a uverí  transakcie existujúcich tokenov. Tento proces sa realizuje softvérom, ktorý obsahuje ťažké matematické rovnice. Na to, aby sme sa zúčastnili, prakticky stačí mať počítač a napájanie.

Allessi sa pokúsil o ťažbu Bitcoinov pripojením Bitmain Antminer S9 (špeciálneho zariadenia používaného na ťažbu najpoužívanejšej kryptomeny na svete) priamo do svojej autobatérie pomocou meniča energie. Investor upravuje napätie Tesly na úroveň, ktorá je kompatibilná s jeho Antminerom.

Rovnako sa mu podarilo použiť vnútorný firmvér auta na ťažbu altcoinov. Podľa jeho slov nešlo o veľký problém. Použil vstavaný počítač a obrazovku na aute na navigáciu na webovú stránku, ktorú vytvoril špeciálne na ťažbu populárneho tokenu ochrany osobných údajov monero. Ťažobný program tak mohol byť spustený v prehliadači.

Zo všetkých techník, ktoré Raval vyskúšal, povedal, že najziskovejšia bola kombinácia hackovania do interného počítača Tesly plus napojenie GPU priamo do elektromotora auta. Toto auto je v podstate počítač s kolesami. Nabúrať sa do neho je relatívne jednoduché.

Hackovanie Tesly nie je potrebné

Hacker Tesly a baník kryptomien Thomas Sohmers tvrdí, že tento krok nie je vôbec potrebný. Auto je samo o sebe skonštruované tak, aby poskytovalo viac ako 100 kilowattov  a všetko, čo sa k auto pripája bude len zlomkom toho. V podstate to nedáva žiaden technický zmysel. Raval jednoducho pripojil svojich 5 GPU na zdroj Tesly a spustil hashovací algoritmus na ťažbu Etherea.

Priame hackovanie Tesly nie je vždy nevyhnutné | Foto: cnbc.com

Generálny riaditeľ a zakladateľ spoločnosti Compass a poskytovateľ služieb ťažby kryptomien potvrdil, že všetky mechanizmy v súčasnosti už existujú. Ak máme zdroj energie, priestor a možnosť pridania chladenia, máme všetko potrebné na ťažbu kryptomien. Batéria Tesly poskytuje dostatok energie na spustenie a prevádzku ASIC.

Svojim autom ťaží, ale stojí to za to?

To, či je ťažba kryptomeny v Tesle zisková, závisí aj na tom, kedy si ťažiar toto auto kúpil. Allessi si napríklad svoju Teslu kúpil v januári 2017. To znamená, že ide o model so staršou výbavou ako je tomu u aktuálnych modelov. Starší model sa zákonite rovná o niečo slabšiemu výkonu.

V roku 2018 sa odhadovalo, že za 60 hodinové okno by mohol na Bitcoinoch zarobiť približne 10 dolárov. Čo je ziskové, nakoľko sa nemusí platiť za elektrickú energiu. Aj keď to však bolo ziskové, sotva to stálo za to.

Prečo by sme vlastne takýmto spôsobom chceli opotrebovať auto s hodnotou 40 000 až 100 000 dolárov? V súčasnosti však cena Bitcoinu dramaticky vzrástla. Jeho ťažba však rovnako podstatne sťažela. Za rovnaký čas s presne tým istým vybavením pravdepodobne vyťažíme Bitcoiny v hodnote 1 až 2 dolárov.

Skutočnosť že svojim autom ťaží sa stáva neefektívnou

Áno, rozhodne to funguje. Podarilo sa niečo vyťažiť. To, čo sa však podarilo vyťažiť, sa len ťažko označuje ako výhodné alebo skutočne ziskové. Raval je však stále optimistický, čo sa týka potenciálu zárobku prostredníctvom Tesly.

Nabitie Ravalovho auta stojí približne 15 dolárov. Ak ňou jazdí niekoľko hodín denne, potrebuje ju nabiť raz za jeden a pol týždňa, čím sa jeho mesačný účet dostane na hranicu 60 dolárov. Zároveň odhaduje, že ťaží približne 20 hodín denne zo svojej batérie Tesla. Aj napriek tomu, že cena altcoinov a Etherea nie je stabilná, je stále takáto ťažba zisková. Robí totiž najrôznejšie úsporné opatrenia tak, aby minimalizoval vstupné náklady.

Ako to vidia ťažiari do budúcnosti

Alessi  však vyhlásil, že sa ťažbou už nezaoberá. Náročnosť je tak vysoká, že viac peňazí zarobí aj prácou v McDonald’s. Ponúkol však jednu alternatívu. Ak pracujete pre spoločnosť, bolo by lepšie, ak by ste ťažili na aute, ktoré je služobné. Náklady na elektrinu by sa tak ešte znížili.

Pre Ravala však nie je ťažba kryptomien na Tesle len jednoduchým trikom. Namiesto toho je súčasťou jeho plánu urobiť z Tesly plne autonómnu robotickú súpravu, ktorá zarába kryptomeny kedykoľvek, keď aktuálne nejazdí.

Hoci Elon Musk ponúka potenciál, aby sa jeho vozidla stali autonómnymi, dnešné Tesly sú od tohto cieľa ešte ďaleko. Raval však v túto budúcnosť stále verí. Svoje zisky nadobudnuté z prepravných služieb a služieb ťažby kryptomien používa na zaplatenie vlastných výdavkov akými sú opravy a náklady na elektrinu a modernizácie. Rovnako však investuje aj do diverzifikovania portfólia vznikajúcich kryptokomunít.

Náš tip
Teslu si už za Bitcoin nekúpite, dôvodom je uhlíková stopa z ťaženia
13. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+