MojElektromobil

Ciele Európskej komisie aj národné míľniky ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi tlačia automobilový sektor k výrazným zmenám. Tie budú mať dopad aj na Slovensko, kde sektor tvorí 13 % celkového HDP, 54 % celkovej priemyselnej výroby a 33 % priemyselného exportu. No ako informuje portál Euractiv, slovenský automobilový sektor bude v najbližších rokoch nútený vyriešiť niekoľko závažných problémov, inak transformáciu trhu neprežije.

Do elektromobily investujeme príliš málo

Zatiaľ sme na tom dobre. Slovensko je momentálne tretím najväčším výrobcom elektromobilov s produkciou 75 tisíc elektromobilov ročne. Čochvíľa nás však dobehne fakt, že neinvestujeme dostatok prostriedkov do projektov zameraných na elektromobilitu. V tejto oblasti zaostávame nielen za priemerom Európskej únie, ale aj za ostatnými krajinami V4.

V roku 2019 predstavovali verejné a súkromné investície do vedy a výskumu iba 0,83 % HDP, pričom z toho iba 0,01 % išlo do výskumu v oblasti energetiky a životného prostredia.

Situáciu môžu zachrániť eurofondy. Z dobiehajúceho programového obdobia, ktoré môže Slovensko čerpať do budúceho roku, však zatiaľ vyčerpalo len polovicu prostriedkov. V nasledujúcom programovom období bude mať k dispozícii 12,8 miliárd eur. Tie je možné investovať do sektorov, ktoré podporia vývoj automobilového segmentu.

K týmto problémom sa ešte pridali pandémia koronavírusu a vojenský konflikt na Ukrajine, ktoré spôsobil nedostatok dôležitých komponentov.

Potrebujeme začať s výrobou batérií a vzdelávaním zamestnancov sektoru

Ak sa nám podarí prispôsobiť novým požiadavkám sektoru elektromobilov, môžeme stať jeho lídrom. To prirodzene bude mať veľmi pozitívny dopad na slovenskú ekonomiku. No ak nie, hrozí nám vznik ďalších problémov.

„Neschopnosť prispôsobiť sa novým okolnostiam pri prechode na elektromobilitu môže v najhoršom prípade viesť k poklesu národného HDP do roku 2040 a neskôr na úroveň o desať percent nižšiu ako v prípade najlepšieho scenára. Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5 percenta v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85 tisíc pracovných miest,” uvádza sa v novej štúdie o transformácii automobilového sektoru, ktorú vypracoval Globsec v spolupráci so Slovak Electric Vehicle Association (SEVA).

Druhému spomenutému scenáru sa samozrejme dá vyhnúť a štúdia navrhuje niekoľko spôsobov, ako to môže Slovensko urobiť. Určite odporúča celkovo zlepšiť podnikateľské prostredie, štátnu podporu zelených projektov či nastavenie výhodnejších podmienok pre súkromnú podporu.

Avšak najdôležitejším faktorom, ktorý ovplyvní výsledok transformácie, je zabezpečenie domácej výroby batérií. V súčasnosti vo výrobe zaostávame v porovnaní s ostatnými krajinami V4. Veľmi by nám pomohla zahraničná investícia, ktorá by na Slovensku otvorila gigatováreň na výrobu batérií. Inak budeme odkázaní na dovoz, čo nie je ideálne.

Bude potrebné zamerať sa aj na prekvalifikovanie pracovníkov a vzdelávanie mladých. Celkovo je v slovenskom automobilovom sektore zamestnaných takmer 300 tisíc ľudí. Predpokladá sa, že časť z nich by kvôli zániku manuálne zameraných pracovných miest mohla prísť o prácu. Rovnako dôležitá je aj príprava budúcich absolventov na vykonávanie úloh na nových pozíciách.

Náš tip
Bez podpory rozvoja elektromobility a pozitívnej osvety sa Slovensko dostane na druhú koľaj | BLOG
1. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+