MojElektromobil

Téma nízkoemisných zón na Slovensku sa opäť pripomína. Spravodajský portál TVNoviny.sk sa vo svojej reportáži zameral na potenciálnu možnosť, že staršie autá by časom mohli dostať zákaz vjazdu do niektorých slovenských miest. Opiera sa návrh nového akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, kde sa ako jeden z bodov nachádza podpora vzniku nízkoemisných zón.

Táto možnosť je v dokumente prezentovaná ako súčasť opatrení, ktoré majú majiteľom bezemisných vozidiel priniesť reálne používateľské výhody. Konkrétne sa tu spomína „možnosť stanoviť poplatky za vstup pre vozidlá na spaľovací pohon, napr. ale s výnimkou (dočasnou, trvalou) pre obyvateľov danej časti obce, mestá.“. Ide o nástrel možného opatrenia, ktoré ešte nemá žiadnu záväznú či konkrétnu podobu. Prakticky ide asi skôr o vytvorenie potrebného „právneho podhubia“ a podporenie diskusie o využití pre budúcnosť.

Nejde o žiadnu veľkú novinku

Nízkoemisné zóny nie sú žiadnou prevratnou novinkou a bežne sa s nimi možno stretnúť v zahraničí. Dokonca ale nejde ani o žiadny náhly objav v kontexte Slovensku. Nie je to teda tak, že nový akčný plán pre podporu elektromobility by náhle a prvoplánovo priniesol bezemisné zóny. O tejto téme sa diskutuje už dlhší čas.

Napríklad Bratislava takýto zámer prezentovala už v roku 2019 a opakovanej aj v roku 2020, primárne v kontexte ochrany ovzdušia. V októbri 2021 sa zase do popredia chvíľkovo dostal projekt „Tatry 2030“, ktorý predostrel myšlienku vytvoriť prvé bezemisné zóny na Slovensku s vidinou, že by to celé začalo v oblasti Tatier. V tomto prípade to bolo skôr vecou otvorenej diskusie, než reálneho plánovania pre zavedenie do praxe.

Teraz sa téma znova dostala do pozornosti, no opäť bez konkrétneho znenia. Z formulácie v akčnom pláne navyše vyplýva skôr záujem o využitie „motivačného mechanizmu“, než priameho zákazu. Vjazd s vozidlami, ktoré produkujú emisie, by bol spoplatnený, nie vyslovene zakázaný, čo by malo vodiča motivovať k tomu, aby v danej oblasti využil radšej alternatívny typ dopravy. Spomínajú sa tam aj dočasné či trvalé výnimky, napríklad pre ľudí, ktorí v danej lokalite majú bydlisko.

Nízkoemisné zóny naše právo pozná už dlhšie

Na to, aby sa z tejto všeobecnej formulky vyvodzovali akékoľvek závery je ešte priskoro. Nepoznáme vôbec žiadne podrobnosti. Navyše, naša legislatíva má už dlhší čas definované, kto môže zriadiť, vymedziť alebo zrušiť nízkoemisnú zónu137/2010 Z.z. – Zákon o ovzduší. Zatiaľ sa to žiadnym spôsobom nepretavilo do praxe.

Potenciál pre zriadenie nízkoemisných zón a nejaké to obmedzenie vjazdu pre „spaľováky“ na Slovensku skutočne máme a môžu sa stať realitou, no kedy, a akým spôsobom sa to začne je stále veľkým otáznikom. Moc v tomto prípade majú v rukách samosprávy, a je len na nich, ako sa k tejto problematike postavia. Štát do toho zatiaľ nechce zasahovať.

Náš tip
Ako vyzerá aktuálna ponuka elektromobilov na Slovensku z pohľadu ČSOB Leasing? | Rozhovor
28. novembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+