MojElektromobil

O možnom vzniku takzvaných nízkoemisných, respektíve bezemisných, zón, kam by bol prakticky zakázaný vjazd vozidiel so spaľovacím motorom sa Slovensku diskutuje už dlhší čas. Téma opäť ožila začiatkom októbra na verejnej diskusii „Tvoríme inteligentnú dopravu Slovenska“ organizovanej združením driving.digital. Na tému upozornil portál Nextech.

Práve zavedenie bezemisných zón by mohlo byť jedným z nástrojov ako posilniť slovenské snahy o znižovanie emisií z dopravy. Hoci nejde o žiadnu horúcu novinku, k reálnemu nasadeniu tohto riešenia ešte nedošlo a stále sa to nachádza len v stave diskusií. Aktuálne to ale vyzerá tak, že prvé bezemisné zóny na Slovensku už nemusia byť len víziou a v najbližších rokoch by mohlo dôjsť k ich zhmotneniu. 

Cieľom iniciatívy združenia driving.digital je vytvorenie viacerých takýchto zón už do roku 2030. Vidina projektu je taká, že to celé odštartuje v oblasti Tatier, odkiaľ sa bezemisné zóny postupne rozšíria aj do ďalších miest a regiónov. Nosnou myšlienkou je obmedzenie vjazdu individuálnej dopravy, ktorú majú efektívne nahradiť prostriedky verejnej dopravy v kombinácii s pešími zónami a cyklochodníkmi.

Komplexný problém

Ako však upozorňujú aj zástupcovia vlády a samospráv, vybudovanie bezemisných zón nie je vôbec jednoduché a predstavuje komplexný problém, do ktorého musí byť zapojené množstvo subjektov. Na realizáciu by musela vzniknúť národná stratégia s aktívnou podporou štátu. 

Projekt proste treba prepracovať do najmenších detailov, a zohľadniť v ňom aj veci ako je vznik záchytných parkovísk, potrebu budovania infraštruktúry, vrátane peších zón a cyklochodníkov, ako aj podporu ekologickej verejnej dopravy. Kameňom úrazu sa preto stáva potreba obrovského množstva úsilia a nemalého objemu finančných prostriedkov. 

Zavedenie bezemisných zón nemôže byť len prvoplánovým obmedzením vjazdu pre “spaľováky”. Pre správne a zmysluplné fungovanie to celé musí byť od základov vytvorené tak, aby boli plne pokryté všetky prepravné požiadavky obyvateľstva aj turistov. A to rozhodne nie je ľahká úloha.

Znie to dobre, ale…

Myšlienka zavedenia bezemisných je na papieri skutočne pekná, no je otázne do akej miery ich na Slovensku vôbec budeme schopní implementovať tak, aby ľudí príliš neobmedzovali a súčasne plnili svoje poslanie. Aby to nakoniec neprinieslo viac škody ako úžitku. Koniec-koncov, nejaké tie pokusy u nás už prebehli, no nakoniec skončili neslávne. 

Projekt Tatry 2030 to jednoducho nebude mať vôbec ľahké. Ak sa mu však podarí preraziť, do Tatier sa možno dostaneme už len na elektromobile. Vzhľadom na dlhodobú výstavbu a investičné záujmy v oblasti Tatier to celé však môže pôsobiť tak trochu zvláštne… Nuž, nechajme sa prekvapiť, ako to nakoniec dopadne. 

Náš tip
Ako vyzerá dovolenka pri mori, keď vlastníte elektromobil? | Rozhovor
18. októbra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+