MojElektromobil

Cestná doprava je jedinou oblasťou, v ktorej sa Slovensku nedarí znižovať emisie. Od roku 2000 ich objem naopak stúpol, a to až o 75 %. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) preto podporuje návrh Európskej komisie na sprísnenie emisných noriem ťažkých nákladných vozidiel a autobusov, ktorý Slovensko aktuálne pripomienkuje.

SEVA v týchto dňoch zverejnila Pozičný dokument, v ktorom sú navrhnuté konkrétne opatrenia na podporu elektrifikácie nákladnej dopravy. Okrem toho Asociácia už 17. októbra organizuje odbornú konferenciu „eFleet Day 2023 Truck&Bus“ spojenú s predvádzacími jazdami elektrických autobusov a nákladných vozidiel.

„Revízia Nariadenia Európskej komisie z roku 2019, ktorou sa sprísňujú normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá, je príležitosťou zastaviť negatívne trendy v objeme emisií emitovaných v sektore dopravy,” tvrdí riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Aktuálny návrh vychádza z priemerného objemu emisií nákladných vozidiel v roku 2019. Do roku 2030 sa majú znížiť o 45 %, do 2035 o 65 % a do roku 2040 potom až o 90 %. Pri mestských autobusoch je táto hranica stanovená na 100 % už od roku 2030. „Dekarbonizácia dopravy si však vyžaduje oveľa viac ako len stanovenie prísnych štandardov,“ tvrdí Križanský.

SEVA preto pripravila a v týchto dňoch aj zverejnila Pozičný dokument k elektrickej nákladnej doprave, v ktorom navrhuje sadu konkrétnych opatrení zameraných na prekonanie najväčších bariér a naštartovanie dekarbonizácie cestnej nákladnej dopravy aj na Slovensku. Súčasťou plánu musí byť nevyhnutne zavedenie schémy priamej podpory nákupu bezemisných nákladných vozidiel a podpora výstavby pilotnej infraštruktúry pre nabíjanie. Medzi ďalšie navrhované opatrenia patrí dočasné zníženie mýtnych poplatkov pre bezemisné vozidlá, ale aj ich zrýchlené odpisovanie.

Hoci v elektrifikácii osobnej dopravy Slovensko nepatrí medzi premiantov Únie, v oblasti nákladnej dopravy máme príležitosť zachytiť dynamiku už na začiatku a byť integrálnou súčasťou transformácie a dekarbonizácie celého európskeho trhu. Keďže najväčšou prekážkou pre rozvoj elektrifikácie nákladnej dopravy je vyššia obstarávacia cena vozidiel, bude nevyhnutné pokúsiť sa o kompenzáciu aspoň časti týchto nákladov prostredníctvom dotačných schém.

Použité na to môžu byť aj prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti, ako to dokazujú príklady z iných krajín EÚ, napríklad aj zo susedného Rakúska. „Slovenský sektor nákladnej dopravy z toho môže len profitovať a zachovať si svoju konkurencieschopnosť,“ tvrdí P. Križanský.

Zdroj: SEVA

V najbližších rokoch sa budú elektrokamióny, nákladiaky a dodávky presadzovať najmä pri prepravách na krátke a stredné vzdialenosti s využitím nabíjačiek v depách a logistických centrách – preprava do 150 km tvorí takmer 90 % výkonov vnútroštátnej prepravy u nás.

„Okolo roku 2025 následne väčšina výrobcov na trh uvedie vozidlá s dojazdom vyše 500 km, ktoré však majú perspektívu len tam, kde budú k dispozícií vysokovýkonné verejné nabíjacie stanice, schopné nabiť batériu kamiónu počas 45 minútovej prestávky. Tá je povinná po prejdení trasy v trvaní najviac 4,5 hodiny,“ upresňuje riaditeľ SEVA. Aj v segmente elektrických autobusov existuje už množstvo príkladov z miest na Slovensku a v zahraničí, ktoré dokazujú možnosť ich plnohodnotného nasadenia a zabezpečenie dopravných výkonov.

Tému elektrifikácie nákladnej dopravy otvorí eFleet Day 2023 Truck&Bus

Pozrieť si takéto vozidlá v reálnej prevádzke budú môcť účastníci odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus, ktorá sa koná v utorok 17. októbra v Šamoríne. Návštevníci sa môžu tešiť na bohatý program zahŕňajúci prezentácie a panelové diskusie o elektrickej nákladnej doprave, prípadové štúdie využitia elektrických autobusov či možnosť testovacích jázd a networking s odborníkmi z oblasti elektromobility. Prihlásiť na podujatie sa ešte stále dá na webovej stránke efleetday.sk.

10. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+