MojElektromobil
Redakcia 5. októbra 2023

Elektromobilita už nepatrí len medzi osobné autá. Pomaly začína prenikať do segmentu ťažkých nákladných vozidiel, lokálnej prepravy tovaru a objavujú sa aj elektrické autobusy. Elektrifikácia týchto oblastí zatiaľ prebieha pozvoľna, no neobchádza ani Slovensko. Analýzy poukazujú na to, že trh s elektrickými autobusmi v najbližších rokoch zažije výrazný rast a rovnaký, ak nie ešte výraznejší, scenár je predpovedaný aj pre európsky segment nákladnej dopravy.

Ako ale situácia vyzerá aktuálne  a čo očakávajú poprední hráči, ktorí sa už dnes aktívne venujú týmto oblastiam? O aktuálnej ponuke, stratégii a všetkom, čo s tým súvisí, sme sa rozprávali s Andrejom Chudíkom, obchodným riaditeľom Volvo Group Slovakia.

Náš tip
eFleet Day Truck&Bus 2023 otvorí kľúčové témy. Toto je hlavný program

Aká je stratégia vašej spoločnosti v oblasti elektrických nákladných vozidiel a autobusov?

Sme hrdí na to, že spoločnosť Volvo Trucks dlhodobo a intenzívne pracuje na vývoji vozidiel s pohonom na alternatívne palivá. Sme odhodlaní úzko spolupracovať s našimi zákazníkmi na dekarbonizácii kamiónovej dopravy.

Dnes sme lídrom na trhu ťažkých batériových elektrických nákladných vozidiel v Európe a USA. Elektrické nákladné vozidlá vyrábame v štyroch závodoch – troch v Európe a jednom v USA – a batérie produkujeme v belgickom závode Gent. Aj vďaka ponuke elektrických nákladných vozidiel sa môžeme priblížiť k našej vízii nulových emisií, prispieť k lepšiemu ovzdušiu v mestách a odbremeniť dopravu v tých najväčších dopravných špičkách.

V roku 2025 zaháji spoločnosť Volvo Trucks v spolupráci so svojimi zákazníkmi testovanie elektrických nákladných vozidiel s palivovými článkami. Počas prevádzky do ovzdušia vypúšťajú iba vodnú paru a majú prevádzkový dojazd porovnateľný s naftovými nákladnými vozidlami, až 1 000 km. Cieľom spoločnosti Volvo Trucks je, aby 50 % nášho celosvetového predaja nových nákladných vozidiel bolo v roku 2030 elektrických a do roku 2040 100 % malo čisté nulové emisie.

Mohli by ste v skratke predstaviť vašu ponuku elektrických nákladných vozidiel?

Spoločnosť Volvo Trucks v súčasnosti ponúka najkomplexnejší rad elektrických nákladných vozidiel v obore so šiestimi modelmi v sériovej výrobe. Modely Volvo FH, FM, FMX, FE, FL Electric sú v ponuke v Európe a Volvo VNR v USA. Elektrické nákladné vozidlá môžu pokryť mnoho rôznych prepravných potrieb, od mestskej distribúcie a zvozu odpadu až po regionálnu či stavebnú prepravu.

Pokiaľ ide o kapacitu batérií, vozidlo možno nakonfigurovať tak, aby zodpovedalo skutočnej prevádzke a trase. Ak zvolíte menší počet batérií, môžete zvýšiť užitočné zaťaženie a tým aj produktivitu.

Zákazníci si môžu vybrať od šiestich až po dve batérie, aby zodpovedali ich špecifickým požiadavkám na dojazd a užitočnému zaťaženiu. Nové podvozky majú kapacitu batérií medzi 180-540 kWh. Široká ponuka kabín, batérií a konfigurácií náprav vytvára flexibilitu pri prispôsobení vozidla tak, aby čo najefektívnejšie zvládlo úlohy, pre ktoré je predurčené.

Ako to aktuálne vyzerá s dostupnosťou týchto vozidiel?

Podvozok vieme od potvrdenia objednávky dodať v priebehu 2-3 mesiacov. Dodanie nadstavby závisí od jej typu a dodacích podmienok výrobcu nadstavby.

Aké máte odporúčania pre budovanie vlastnej nabíjacej infraštruktúry vo firmách? Ako firmy typicky riešenia otázku nabíjania?

Spoločnosť Volvo Trucks dodáva ku každému elektrickému nákladnému vozidlu nástenný box na striedavý prúd určený k nabíjaniu cez noc. Ak potrebujete nabíjanie s vyššou kapacitou, poradíme vám s výberom riešenia, ktoré vám bude vyhovovať.

Budovanie vlastnej infraštruktúry závisí od vyťaženia elektrického vozidla počas dňa. Ak kapacita batérií postačuje na celodennú zmenu, odporúčame dobíjanie počas noci. Naopak, ak má vozidlo počas dňa viac zastávok, prekonáva dlhšie vzdialenosti alebo je vybavené elektrickým chladiarenským agregátom napojeným na batériu vozidla, odporúčame využiť verejnú nabíjaciu infraštruktúru, prípadne vybudovať vlastnú.

Aké sú možnosti na financovanie vozidiel?

Elektrické vozidlá si môžu zákazníci zakúpiť v hotovosti alebo ho prefinancovať prostredníctvom spoločnosti Volvo Financial Services. Ponúkame operatívny alebo finančný leasing a rôzne typy havarijného poistenia.

Ako je to so zárukou a servisom elektrických nákladných vozidiel?

Elektrické nákladné vozidlá ponúkame so servisnou zmluvou Volvo Gold Electric, ktorá sa vzťahuje na celé vozidlo. Zahŕňa preventívnu údržbu, opravy a sledovanie stavu batérií pomocou našich monitorovacích systémov. Monitorovanie na diaľku nám umožňuje priebežne vykonávať diagnostiku vozidla a opravy na diaľku.

Záruka na vozidlo je 1 rok a záruka na hnaciu líniu vrátane trakčných batérií je 2 roky. Ak dôjde k neplánovaným prestojom, služba Volvo Action Service (VAS) je zákazníkom k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni v rámci celej Európy. Štandardnou službou je aj dotiahnutie vozidla do najbližšie servisného centra Volvo Trucks v prípade poruchy.

S čím všetkým firmám pomáhate v prípade, že chcú nasadiť elektrické nákladné vozidlá?

Zaradenie nákladných vozidiel na elektrický pohon do každodennej prevádzky si vyžaduje nový spôsob myslenia a prijímanie rozhodnutí, ktoré prinášajú výraznejšie zmeny. Našim zákazníkom ponúkame možnosť otestovať si elektrické nákladné vozidlo v ich reálnej prevádzke a na základe získaných dát im vieme odporučiť ideálne riešenie. Dôležité je aj zaškolenie vodiča, aby vozidlo využíval čo najefektívnejšie.

Vozidlo je napojené na portál Volvo Connect, vďaka ktorému si majiteľ aj vodič vie starostlivo naplánovať trasy, sledovať dojazd a vybrať si najvhodnejšie miesto na nabíjanie.

V čom je najväčší prínos prechodu na elektrické vozidlá pre firmy?

Najväčším prínosom pre vodičov je nízka úroveň hluku a vibrácií v kabíne. Počas jazdy sa cítia byť oveľa produktívnejší a koncentrovaní. Nepociťujú únavu, ktorú v naftových vozidlách spôsobuje nadmerný hluk z motora a rušivé zvuky.

Nízka úroveň emisií CO2 povoľuje prepraviť tovar do bezemisných zón v dobe, keď nie je možné využívať bežné nákladné vozidlá s tradičnými hnacími líniami. Tovar možno prakticky doručiť až do vnútra budov. Živšia akcelerácia motora je obrovskou výhodou v mestskej premávke.

Aké sú vo všeobecnosti skúsenosti od vašich klientov?

Vôbec prvé elektrické nákladné vozidlo predané na Slovensku bolo Volvo FE Electric, ktoré zásobuje predajne známeho potravinového reťazca na západnom Slovensku s rádiusom do 200 km.

Ďalšie elektrické nákladné vozidlo Volvo FL Electric prevádzkuje popredný globálny poskytovateľ logistických služieb a doručuje ním tovar koncovým zákazníkom v Bratislave a okolí. S cieľom rozšíriť skúsenosti našich zákazníkov im dnes ponúkame možnosť otestovať si naše demo vozidlo Volvo FM Electric v ich reálnej prevádzke.

Pre ktoré typy firiem sú už dnes dostupné plnohodnotné elektrické riešenia, a ktoré naopak musia ešte počkať?

Keďže vstupná investícia do elektrického trucku je niekoľkonásobne vyššia a absentuje podpora zo strany štátu, pre mnohé dopravné spoločnosti je táto alternatíva zatiaľ nedosiahnuteľná. A vzhľadom na dojazd, toto riešenie nie je vhodné ani pre diaľkovú dopravu.

Prečo sa do toho firmy vlastne púšťajú už dnes?

Vnímame, že väčšie prepravné spoločnosti začínajú pociťovať tlak zo strany objednávateľov prepravy aj od koncových spotrebiteľov, aby ponúkali udržateľné dopravné riešenie. Majú v záujme znížiť svoje emisie CO2 a prispieť k udržateľnejším riešeniam.

Chcú do prepravy zahrnúť miesta a časy, ktoré nie je možné obslúžiť s vozidlami na fosílne palivá, a tak sa im otvárajú nové obchodné príležitosti. Stále viac miest zavádza zóny s nulovými emisiami, kde majú povolenie iba elektrické vozidlá. Diskutuje sa aj o daniach, ktoré podporia prechod spoločnosti na neutrálnejšiu uhlíkovú stopu.

Čo považujete za najväčšie prekážky, ktoré firmy odrádzajú od prechodu na elektromobilitu?

Je zrejmé, že rýchlosť prechodu na elektrickú energiu v jednotlivých krajinách veľmi závisí od rozhodnutí, ktoré prijíma vláda a úrady. Vidíme, že v krajinách s iniciatívou k prechodu na elektrické nákladné vozidlá, vlády spojili ekonomické stimuly s cielenými daňami a ekologickými zónami v mestách, aby výrazne urýchlili prijatie elektrických nákladných vozidiel.

Na Slovensku sa len v tomto období začína hovoriť o štátnej podpore na výstavbu elektro nabíjacích staníc a možnej budúcej dotácii na nákup elektrického nákladného vozidla.

eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.

Náš tip
Jesenný eFleet Day Truck&Bus 2023 sa blíži. Týmto témam sa bude venovať
5. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+