MojElektromobil
Redakcia 29. septembra 2023

Elektromobilita už nie je len vecou v osobnej doprave. V čoraz väčšej miere preniká do segmentu veľkotonážnych vozidiel a vozidiel určených na prepravu veľkého počtu pasažierov. Na cestách sa preto pozvoľna začínajú objavovať elektrické autobusy a elektrické kamióny. Ako to ale dnes vyzerá v praxi? Na aktuálnu ponuku, stratégiu a všetko, čo s tým súvisí, sme sa pýtali zástupcov spoločnosti Daimler Truck.

Náš tip
Elektrická nákladná doprava bude štandardom. Firmy, ktoré sa jej venujú dnes, budú mať konkurenčnú výhodu | Rozhovor

Aká je stratégia vašej spoločnosti v oblasti elektrických nákladných vozidiel a autobusov?

V roku 2035 bude spoločnosť Daimler Truck vyrábať len CO2 neutrálne vozidla. V prípade spoločnosti Daimler Buses a mestských autobusov to bude už od roku 2030. Od roku 2018 uvádzame postupne na trh vozidlá s elektrickým pohonom, kedy bol na svetovej premiére predstavený model mestského autobusu Mercedes-Benz eCitaro.

Od roku 2021 Mercedes-Benz eActros 300 a eActros 400 s dojazdom až 400 km, ďalej vozidlá eCanter značky FUSO a v roku 2024 to bude Mercedes-Benz eActros 600 určený pre diaľkovú prepravu.

Mohli by ste v skratke predstaviť vašu ponuku elektrických nákladných vozidiel?

Z kategórie vozidiel N3 ide o dvojicu modelov eActros 300, ktorý je dostupný ako 19- a 27-tonový variant a model eActors 400 s predĺženým dojazdom, ktorý je dostupný ako 27-tonový variant. V kategórii N2 máme v ponuke model eCanter s celkovou hmotnosťou 4,25/6,0/7,49/9,0 ton s dojazdom voliteľným od 70 do 250 kilometrov. Náš eActors je elektrickou alternatívou k modelom Actros M-cab 18XX – Actros 25XX M Cab pre využívanie ako distribučné vozidlo.

Ako to aktuálne vyzerá s dostupnosťou týchto vozidiel?

Reakčná doba výrobného závodu je momentálne veľmi rýchla. Typicky sa pohybuje v horizonte do 3 mesiacov od objedania v závislosti od špecifikácie.

S akou veľkou investíciou treba počítať pri elektrifikácii vozového parku pri nákladných vozidlách?

Momentálne to môže byt 2,5- až 3-násobne viac v porovnaní s dieselovým vozidlom pri porovnaní celkovej obstarávacej ceny. Pri detailnejšej kalkulácii s financovaním „na mieru“ a pri započítaní úspory pri prevádzkových nákladoch sú mesačné náklady na obstaranie elektrického vozidla cca 1,5- až 2-krát vyššie ako pri dieselovom vozidle.

Čo všetko okrem kúpy samotného vozidla treba zafinancovať?

Analýza rozvozových trás vozidla presne ukáže či je potrebné ku vozidlu zabezpečiť len jednu nabíjačku v depe odkiaľ vozidlo vyráža, alebo je potrebné vzhľadom na dĺžku trasy zabezpečiť aj nabíjanie počas dňa a rozvozu. Vo väčšine prípadov je k vozidlu potrebná už len jedna nabíjačka a elektrická sieť s dostatočnou kapacitou a prúdovým istením pre požadovaný nabíjací výkon (ideálne 63A alebo viac).

V akom časovom horizonte sa pohybuje návratnosť tejto investície?

Je to veľmi individuálne v závislosti od zvolenej formy financovania auta a tiež od dĺžky financovania. Dodám, že pri nákupe vozidiel sú aplikovateľné všetky doteraz známe formy financovania.

Aké máte odporúčania pre budovanie vlastnej nabíjacej infraštruktúry vo firmách?

Vo väčšine prípadov sa jedná o prvé vozidlo vo flotile, preto naše odporúčania smerujú najmä ku nákupu mobilných nabíjacích staníc. V prípade, že zákazník už plánuje v najbližších rokoch s väčším počtom vozidiel, alebo má vo flotile aj osobné vozidlá je jednoznačné riešenie vybudovanie vlastnej nabíjacej stanice. Čo sa týka verejnej nabíjacej siete počítajú s ňou zákazníci len ako so záložným riešením na danej rozvozovej trase.

Ako je to so zárukou a servisom elektrických nákladných vozidiel?

Na komplet vozidlo je záruka v trvaní 12 mesiacov, na pohonnú jednotku eAxle dávame záruku 36 mesiacov. Pri batérií je záruka v trvaní 72 mesiacov, pričom garantovaná kapacita je stanovená na minimálne 80 %. Pre firmy je dostupná servisná zmluva Complete, ktorá pokrýva všetky náklady spojené s opravou a údržbou vozidla až po dobu 72 mesiacov.

S čím všetkým firmám pomáhate v prípade, že chcú nasadiť elektrické nákladné autá?

Firmám podávame pomocnú ruku v každej etape ich cesty k využívaniu elektrického vozidla. Spomenúť môžeme napríklad testovaciu prevádzku na minimálne 2 týždne a následné vyhodnotenie spotreby a ostatných dát z reálneho používania elektrických nákladných vozidiel. Taktiež tu máme školenie pred testovacou zápožičkou, respektíve konzultácie a coaching podľa potreby, ako aj ďalšie služby.

Ako vyzerá podpora z vašej strany už priamo pri prevádzke elektrických vozidiel?

Poskytovaná je štandardne vysoká kvalita servisných služieb podobne ako pri dieselových vozidlách a navyše podpora formou e-consultingu ohľadne otázok súvisiacich s prevádzkou vozidiel. Napríklad plánovanie trás a prepočet dojazdu pri zadaní parametrov vozidla a nákladu. Veľkými pomocníkmi sú telematické služby Fleetboard a prediktívna diagnostika UPTIME.

V čom je najväčší prínos prechodu na elektrické vozidlá pre firmy? Prečo sa do toho púšťajú?

Hlavný prínos vidíme v pripravenosti na dosiahnutie cieľov ktoré v rámci ESG (Environment, Social a Governance) budú musieť postupne spĺňať všetky spoločnosti v rámci EÚ. Do elektromobility by mali investovať najmä firmy, ktoré sa prezentujú ako ekologicky zmýšľajúce inovatívne a priekopnícke.

Aké sú vo všeobecnosti skúsenosti od vašich klientov?

S vozidlom a jazdnými vlastnosťami len pozitívne. Zatiaľ nemáme v ponuke celé portfólio nákladných vozidiel – ťahač pre diaľkovú dopravu bude ale čoskoro predstavený.

Pre ktoré typy firiem sú už dnes dostupné plnohodnotné elektrické riešenia, a ktoré naopak musia ešte počkať?

Už dnes dokážeme pokryť všetky požiadavky a potreby pre spoločnosti zaoberajúce sa distribúciou potravín a iného tovaru, výrobné spoločnosti, odvoz komunálneho odpadu, poštové a balíkové služby. Naopak, počkať musia spoločnosti zoberajúce sa diaľkovou prepravou, prepravou nebezpečných nákladov, stavebné vozidlá, lesné vozidlá, požiarne a záchranné zložky.

eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.

Náš tip
Jesenný eFleet Day Truck&Bus 2023 sa blíži. Týmto témam sa bude venovať
29. septembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+