MojElektromobil

Americká služba autonómnych taxíkov Waymo prišla o lídra. Veľkolepé plány sa naplnili len minimálne a CEO John Krafcik odchádza. Z plánovaných 82 000 vozidiel aktuálne firma testuje len niečo vyše 600.

Služba autonómnych taxíkov Waymo

John Krafcik, výkonný riaditeľ firmy Waymo, ktorá vyvíja systém samojazdiacich vozidiel v USA, odstupuje zo svojej pozície. Ako expert z automobilového priemyslu začal v pozícii výkonného riaditeľa firmy v roku 2015. Podľa portálu Arstechnica nesplnil veľké očakávania materskej firmy. Tou je firma Alphabet, ktorá vlastní aj giganta Google.

V roku 2015 si výkonný riaditeľ Googlu Larry Page najal Johna Krafcika, keď si myslel, že projekt Waymo je už takmer dotiahnutý do komerčnej prevádzky. Krafcik sa prvé roky venoval hlavne uzatváraniu dohôd s automobilkami o implementovaní autonómneho riadenia do ich vozidiel.

John Krafcik sa na svojom Twitteri vyjadril, že odstupuje a „chce rozbehnúť nové dobrodružstvá.“ Chce sa viac venovať svojej rodine a starým priateľom a objaviť nové časti sveta. Status k svojmu odstúpeniu zverejnil aj na LinkedIn profile.

Služba autonómnych taxíkov Waymo - CEO John Krafcik (Foto: Waymo)
Waymo – odstupujúci CEO John Krafcik (Foto: Waymo)

Dohody s automobilkami

Potenciálna dohoda s automobilkou Ford padla ešte na začiatku roka 2016, no CEO uzavrel menšiu dohodu s koncernom Fiat-Chrysler (dnes koncern Stellantis). Waymo nakúpilo 100 hybridných modelov Chrysler Pacifica a neskôr flotilu rozšírili na 500 týchto vozidiel.

Nainštalovali na nich svoj systém autonómneho riadenia založeného na technológii LiDar. Waymo v roku 2018 uzavrelo kontrakt na nákup 20 000 elektromobilov Jaguar I-PACE a ďalších 62 000 hybridov Chrysler Pacifica, ktoré však nikdy reálne nedostala.

V tom istom čase firma plánovala spustiť službu a očakávala, že dnes ju už budú využívať zákazníci po celých Spojených štátoch s desiatkami tisíc vozidiel. To sa však nestalo. V decembri 2018 spustila službu komerčne, no kvôli bezpečnosti musel byť vo vozidlách stále človek, čo znemožnilo ziskovosť služby.

Automómne riadenie je priťažký oriešok

Aktuálne už autá Waymo jazdia bez človeka a služba sa výraznejšie rozrástla v San Franciscu, čo by mohlo byť ďalším veľkým trhom po meste Phoenix v Arizone. 600 vozidiel je však menej ako 1% plánovaných 82 000 vozidiel. Nemusí to byť chyba riaditeľa Krafcika, no je to veľké sklamanie oproti pôvodným očakávaniam.

Vyvinúť spoľahlivý a bezpečný systém autonómneho riadenia je omnoho ťažšie, ako sa zdá. Autonómne taxíky Robotaxi plánovala spustiť aj Tesla, a to do konca roka 2020. Aktuálne je však stále v beta testovaní s približne 2 000 vozidlami. Systém Full Self-Driving Beta od Tesly je dnes podľa všetkého najvyspelejším systémom automómneho riadenia. Firma Waymo vyvíja aj autonómny systém pre nákladné vozidlá Daimler.

5. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+