MojElektromobil
Tomáš Gurský 15. novembra 2018

Je to malý krok pre Teslu, ale veľký skok pre ľudstvo. Asi tak by sa dalo charakterizovať rozhodnutie Tesly prejsť v Európe na CCS konektor. Na pohľad bezvýznamná zmena nabíjacieho portu posunie rozvoj elektromobility zásadne vpred. A to aj na Slovensku.

Tesla včera zverejnila informáciu, že Model 3 príde do Európy s podporou CCS. Dianie sme sledovali naživo, vývoj situácie počas dňa si môžete pozrieť v našom článku. Potvrdil sa tak scenár, o ktorom sme písali ešte v septembri.

Podporou univerzálneho štandardu pre rýchlonabíjanie u svojho „mass market“ vozidla Tesla otvorí široké možnosti nabíjania na komerčných staniciach poskytovateľov ako ZSE Drive či Greenway. Tí plánujú aj výstavbu Ultra-fast nabíjačiek. A nebavíme sa o horizonte niekoľkých rokov. Ich spustenie je otázkou nasledujúcich mesiacov, či dokonca týždňov.

Kompatibilita Modelu 3 s nabíjačkami je pre prevádzkovateľov staníc dôležitá práve kvôli popularite tohoto cenovo dostupnejšieho elektromobilu od Tesly. Na pomoc si stačí zobrať graf počtu predaných vozidiel do zásuvky z Ameriky. Skúste si ešte pred prečítaním legendy tipnúť, ktorá z kriviek reprezentuje Model 3.

Na Slovensku môže trend vyzerať podobne. Za tretí kvartál roku 2018 bolo na Slovensku zaregistrovaných iba 8 (slovom osem) nových elektromobilov. Je pravda že toto číslo je negatívne ovplyvnené skončenými dotáciami na nákup elektromobilov a väčšina ľudí ktorí plánovali jeho kúpu tak urobilo prevažne v predchádzajúcom období. A teraz to porovnajme so stovkami predobjednávok Modelu 3 zo Slovenska. Hoci väčšina záujemcov bude čakať na cenovo najdostupnejšiu verziu Modelu 3 za 35 000 dolárov, aj tak to pre prevádzkovateľov nabíjačiek znamená prírastok stoviek nových potenciálnych zákazníkov do 2 rokov.

Rok 2018 môžeme pokojne nazvať historickým bodom zlomu v elektromobilite. Prevádzkovatelia nabíjacích staníc a investori už nebudú pochybovať o zmysle budovania rýchlonabíjačiek. V tomto momente sa všetko mení, a prichádza dravá súťaž o zazmluvnenie lokalít. Čerpacie stanice, odpočívadlá, motoresty, nákupné centrá, reťazce. Už nebudeme musieť dávať podnety na chýbajúce lokality, a prosiť prevádzkovateľov aby pokryli aj južnú trasu zo Zvolena do Košíc. Rýchlonabíjačky budú všade. ZSE tento rok stavia nové stanice priam závratným tempom. Greenway plánuje na Slovensku ďalších 55 rýchlonabíjačiek a 6 ultra-fast staníc. Veľkolepú expanziu do Európy ohlásil aj americký ChargePoint, s celosvetovo 2,5 miliónmi nabíjačiek do roku 2025. A zákulisné správy hovoria aj o ďalšom novom hráčovi na našom trhu.

Skutočný konkurenčný boj ale začne až vtedy, keď zákazníci začnú nabíjačky vo veľkom využívať. A nevyhrá ten, ktorý bude o pár centov lacnejší. Vyhrá ten, ktorý čo najskôr pochopí ich potreby. Ten, ktorý bude mať výkonné a spoľahlivé stanice. Ten, ktorý bude mať pohodlné a široké parkovacie miesta, s možnosťou nabíjania s prívesom. Ten, ktorý bude mať viac nabíjacích stojanov na jednom mieste. Ten, ktorý ich bude budovať na miestach, kde si človek môže počas nabíjania odskočiť na WC, na kávu, do reštaurácie či do obchodu. Ten, u ktorého bude autentifikácia rýchla a jednoduchá, ideálne plne automatická (Plug&Charge).

Rok 2020: Tesla začína dodávať Roadster s dojazdom 1 000 kilometrov. Na Slovensku máme 200 rýchlonabíjacích staníc. Európska únia zavádza Plug&Charge štandard ako povinný. Nabíjanie je jednoduchšie než tankovanie. Nabíjacie stanice bez káblu s konektorom upadajú do zabudnutia. Nikomu sa nechce voziť nespratný Type 2 – Type 2 Mennekes kábel v kufri. Výrobcovia a dodávatelia nabíjacích staníc sa prispôsobujú trendu. Nabíjačky v hoteloch a pri nákupných centrách sa stávajú samozrejmosťou. Zamestnávatelia využívajú štátne zvýhodnenie za umožnenie nabíjania áut svojich zamestnancov. A Greenway snáď konečne odnesie tie DBT stojany niekam ďaleko na Sibír.

15. novembra 2018
Fotománia

+