MojElektromobil

Hlavne v poslednej dobe sme svedkami toho, že ceny benzínu a nafty stúpajú k rekordným hodnotám. Je to ale odpoveď na otázku či prejsť na elektrické auto alebo nie? Prehľad toho, kedy sa oplatí prejsť na elektromobil, nám prináša cnbc.com.

V prvom rade by sme si mali vziať do úvahy, že elektrické auta sú vo väčšine prípadov drahšie ako tie so spaľovacím motorom. Rovnako aj elektrina predstavuje isté náklady. Je teda efektívne prejsť na elektrický pohon? V krátkosti by sa dalo odpovedať áno, aj keď to závisí aj od vodičských návykov každého z nás a aj od typu kupovaného auta. Za zváženie stoja aj hybridy, ktoré poskytujú kombináciu spaľovacieho a elektrického pohonu.

Nižšie si porovnáme náklady na elektrické vozidlá a autá na benzín.

Elektromobily majú vyššie počiatočné náklady

V prvom rade musíme uznať, že nadobúdacia cena je rozhodne podstatným faktorom. Ak sa pozrieme na priemerné ceny elektromobilov, sú vyššie ako priemerné ceny spaľovacích motorov. Laicky povedané, základný elektromobil (s výnimkou Dacia Spring) sa predáva za cenu spaľovacieho auta vyššej triedy v základnej výbave.

Mnoho ľudí si spoločne s elektromobilom zaobstará aj kvalitnejšiu domácu nabíjaciu stanicu. Vďaka nej sa podstatne skráti doba nabíjania. Celková nadobúdacia cena však môže neraz presiahnuť sumu 2000 Eur.

Mini Cooper SE ZSE Drive nabíjacia stanica
Rýchlosť nabíjania závisí aj od nabíjacej stanice | Foto: Redakcia

Nabíjanie prostredníctvom takejto nabíjačky môže byť podstatne rýchlejším, čo je nielen efektívne, ale rozhodne aj pohodlnejšie. V skratke by sa dalo povedať, že to či prejsť na elektrické auto alebo nie závisí aj od dostupnosti vysokorýchlostného nabíjania vo vašom okolí.

Daňové úľavy uľahčujú rozhodovanie či prejsť alebo nie na elektrické auto

Aj napriek tomu, že elektromobily majú vyššie nadobúdacie ceny, záujemcovia môžu vo väčšine prípadov ušetriť prostredníctvom rôznych daňových uľav alebo dotácií. Platí to v závislosti od toho, v ktorej krajine žijete. Je pravdou, že na Slovensku sa tento rok tešiť na prehnané dotovanie nákupu elektromobilov asi tešiť nemôžeme.

Čo sa nabíjania týka, tak je to tiež možnosť využitia rôznych zliav v závislosti od toho, kto je vašim dodávateľom elektrickej energie a či využívate nočný prúd alebo nie. Rôzne zľavy a využité úľavy vám môžu ušetriť mesačne niekedy aj niekoľko desiatok eur.

V neposlednom rade musíme spomenúť, že elektromobily majú podstatne menej dielov ako autá so spaľovacím motorom. To v podstate znamená, že majú obvykle aj nižšie náklady na údržbu. Analytická firma We Predict uverejnila správu. V nej je uvedené, že po 35 mesiacoch na cestách boli servisné náklady v prípade elektrických áut v porovnaní so spaľovacími autami o 31 percent nižšie.

Prejsť na elektrické auto alebo nie?

Správa amerického ministerstva energetiky naznačuje, že po približne 15 rokoch stoja elektromobily vo všeobecnosti menej ako podobné modely na benzín. Je však nutné zohľadniť nielen cenu, ale aj údržbu a financie na opravy, daňové úľavy a náklady na palivo. Jeden kilometer na elektrickom SUV je lacnejší ako jeden kilometer na SUV so spaľovacím motorom.

Na základe priemernej životnosti auta na hodnote 320 000 km by bola cena (nadobúdacia cena plus náklady) benzínového auta v priemere 83 220 Eur, zatiaľ čo podobný elektromobil by stál 79 360 Eur. Celkový rozdiel je 3860 Eur.

Zatiaľ čo elektromobily sú z dlhodobého hľadiska o niečo lacnejšie ako ich benzínoví konkurenti, novšie elektromobily s vyšším dojazdom môžu koniec koncov stáť viac. Elektrické ľahké úžitkové vozidlá, ktoré prejdú viac ako 500 km na jedno nabitie, majú náklady na jeden kilometer o dva centy vyššie ako ich benzínoví súrodenci. Je to tak hlavne preto, že ide o novšie špičkové elektromobily, ktoré sa predávajú za ceny luxusných áut.

Aj keď sú elektromobily lacnejšie, prichádzajú s kompromismi

Jedným z najväčších nedostatkov elektromobilov je skutočnosť, že ich nabíjanie nie je úplne vždy pohodlné. Ak doma nemáme prístup ku pokročilej nabíjacej stanicy, ich nabíjanie trvá dosť dlho. Rovnako aj na nabíjacej stanici si počkáme minimálne pol hodinu, kým sa dojazd dostatočne navýši.

Často platí, že „čas sú peniaze“. Sedieť niekoľko hodín a čakať, kým sa auto nabije, môže byť maximálne neefektívne. Je to jedna z najväčších konkurenčných nevýhod elektromobilov. Spaľovaciemu autu jednoducho stačí pár minút na čerpacej stanici a ste opäť na ceste s plnou nádržou. Treba si však uvedomiť, že život s elektromobilom je iný ako ten so spaľovacím motorom a využívanie domáceho nabíjania je najväčším priateľom elektromobilistu.

Ďalšou veľkou nevýhodou je celková hustota napájacích staníc. Aj napriek tomu, že sa ich počty relatívne rýchlo navyšujú, zatiaľ sa ani zďaleka nedajú porovnať so sieťou čerpacích staníc. Občas preto nevyhnutné plánovať si trasy takým spôsobom, aby ste na svojej trase mali dostatok nabíjacích staníc. V tomto prípade je skutočne rozumným kompromisom hybrid.

Ak máte v domácnosti len jedno auto, v súčasnosti je jedným z najlepších riešení plug-in hybrid. Kombinujú sa v ňom všetky výhody elektrických a spaľovacích áut, pričom je na nás, akým spôsobom ho budeme používať. Je pravdou, že ich čisto elektrický dojazd je obvykle podstatne nižší ako u elektromobilov. Ak však ideme na dlhšiu trasu, jednoducho sa prepneme na benzínový pohon a pokračujeme pohodlne ďalej bez potreby dlhej prestávky na nabíjanie.

10. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+