MojElektromobil

Požiare elektromobilov sú ostro sledovanou témou. Síce sa nedá povedať, že by vyslovene plnili titulky novín, no vzhľadom na tom, že elektromobily stále patria k pomerne novej technológií, sa tejto problematike dostáva väčšej pozornosti ako požiarom áut so spaľovacím motorom. 

Nakoľko bežné správy upozorňujú len na jednotlivé prípady a globálny pohľad na požiare elektromobilov nedostáva priestor, verejnosť často získava skreslenú predstavu o tom, že situácia je omnoho horšie, než tomu reálne je. Nehody a požiare áut so spaľovacími motormi potom berieme ako úplne samozrejmú vec, no ak ide o elektromobily tak vzniká veľký povyk.

Tvrdé dáta ale maľujú úplne iný obrázok a ukazujú, že elektromobily v reálnej premávke nehoria častejšie ako autá so spaľovacími motormi. Práve naopak, podľa čerstvej analýzy poisťovacieho portálu AutoInsuranceEZ pri nehodách áut so spaľovacími motormi vznikajú požiare až desaťkrát častejšie než pri nehodách elektromobilov.

Analýza vychádza z dát Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB), Úradu pre dopravné štatistiky (BTS) či národnej databázy, ktorá eviduje výrobné problémy a zvolávacie akcie. Štatistiky síce platia pre Spojené štáty, no vzhľadom na ich veľkosť, infraštruktúru a počet áut je to viac než dostatočná vzorka pre vytvorenie celkového pohľadu na problematiku požiarov áut, vrátane elektromobilov.

Na jeden elektromobil pripadá až 61 spaľovákov

Požiare áut podľa typu | Zdroj: AutoInsuranceEZ

Ako demonštruje zostavená prehľadová tabuľka za rok 2021 najväčší počet požiarov bol zaznamenaný pri autách so spaľovacím motorom. Konkrétne ide o 199 533 požiarov, z čoho ďalej vyplýva, že na 100 000 predaných áut pripadá 1529 požiarov. 

V prípade hybridov, ktoré kombinujú spaľovací motor s batériami, je situácia o čosi horšia. Evidovaných bolo 16 051 požiarov, no na 100 000 predaných hybridov pripadá až 3474 požiarov.

Elektromobily, pre verejnosť možno trochu prekvapivo, sú na to najlepšie. Úrady evidujú len 52 požiarov, pričom v prepočte na 100 000 predaných elektromobilov pripadá 25 požiarov.

Inak povedané pri zohľadnení 100 000 predaných áut každého typu, na 1 požiar elektromobilu pripadá 61 horiacich benzínových áut a 138 požiarov hybridov

Na zaujímavú vec poukazujú aj dáta Národnej asociácie požiarnej ochrany. Tá uvádza, že požiare áut v USA predstavujú až 15% z celkového počtu 1,4 milióna požiarov, ktoré boli zaznamenané v roku 2020. Na tie pripadalo až 18% civilných úmrtí a 11% civilných zranení. Požiare elektromobilov zo všetkých požiarov v USA pritom tvorili len 0,02%. 

Vec sa má tak, že nehoda akéhokoľvek typu auta môže skončiť požiarom. To, že by elektromobily boli náchylnejšie na požiar ako ich spaľovacie protiklady však podľa tvrdých dát nie je založené na pravde.

Aké sú najčastejšie príčiny požiarov áut?

Poisťovacia spoločnosť AutoInsuranceEZ súčasne zverejnila aj prehľad najčastejších príčin prečo autá horia. Vo väčšine prípadov má ísť o kombináciu niekoľkých faktorov, kam patria kolízie s inými autami a objektami, poruchy v elektroinštalácii, úniky paliva a olejov, prehriatie motora či zanedbanie základnej údržby. Za časť požiarov môže aj fajčenie tabakových výrobkov, poškodenie batérie alebo priamo chyby vo výrobe vozidiel.

Prečo autá horia | Zdroj: AutoInsuranceEZ

Viac k téme požiarov elektromobilov

Téme požiarov elektromobilov sme sa venovali už opakovanie pri rôznych príležitostiach. Nižšie nájdete prehľad najdôležitejších článkov, ktoré by nemali ujsť vašej pozornosti, ak sa chcete dozvedieť niečo viac. 

14. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

5 odpovedí na “Horia elektromobily častejšie ako spaľováky? Tvrdé dáta môžu prekvapiť”

  1. V podstate statistika onicom, ak nepozname dovod poziarov a ten rozdeleny podla pohonu. Je velmi pravdepodobne, ze k EV autam sa ludia spravaju inak, a su nove. V USA jazdi velke mnozstvo vrakov, kedze jazdit tam moze aj vana s motorom, kolesami a svetlami a tie su v bohvieakom stave. V novom EV asi majitel tolko nefajci, aby si ho podpalil.
    Skor by bola zaujimava statistika, kolko aut zhori na mieste bez toho, aby v nich niekto sedel.

    • Kde ste prisli na to ze EV si kupuje viac nefajciarov?
      Hybridy niesu tak stare ako iCE napriek tomu ich hori viac ako 2x tolko nez ICE.
      Ako inak by sa mali spravat k BEV, ved su to len auta. Akurat z nich nema aky olej a palivo vytekat ktore sa mozu vznietit. Ani motor sa im asi neprehrieva. Ani kvoli zanedbanej udrzbe, kedze dokopy takmer ziadnu netreba.
      Aky rozdiel je v tom ci zacne auto horiet pri parkovani, alebo za jazdy? Osobne radsej budem ked mi auto zhori ked v nom nebudem ako ked v nom mam uhoriet za jazdy.
      Ci vravite ze majitelia spalovakov a hybridov si ich za jazdy sami podpaluju a tak to netreba brat do statistik???

      • Kde som napisal, ze EV si kupuje viac nefajciarov? to je taky problem citat s pochopenim a nie domyslanim?
        Akurat akurat…akurat to ma bateriu, ktora je chladena, lebo sa moze prehriat, ma motor, ktory tiez CHLADENY, lebo sa moze prehriat, a ma el. sustavu s daleko vyssim napatim.
        Aky je rozdiel, ci auto hori za jazdy alebo pri parkovani? dost velky, ze? ci na to pochopenie treba vysoku skolu? Pri parkovani v dome, ked sa to chyti horiet, ide hore kominom aj barak. Za jazdy sa este da zastavit a vystupit. Za jazdy okrem velkeho narazu este nikto neuhorel.

        • „V novom EV asi majitel tolko nefajci, aby si ho podpalil“, akoze v zanovnych ICE majitelia fajcia jak turci aby si ich podpalili, tak tie poziarie do stats neratajme? 🙂
          Ten rozdiel co jazdi, alebo parkuje som myslel z hladiska statistiky ze je to jedno vzdy je to poziar.

          Pri tej statistike viac stoji za uvahu ze je to sialene mnozstvo horiacich aut, keby v tom pomere horelo na SK tych 3mil ci kolko mame spalovakov, tak by muselo horiet 45tis splaovakov rocne , to je denne 123 aut. To je mozne snad len v US, asi tam nemaju vobec STK a soferuju zhuleny tak kopu aut si podpalia od jointa, ako naznacujete. 🙂 Potom beriem spat namietku. 🙂

          • Nemtudom alebo co? Ved pisem, ze v EV zrejme tolko nehulia, ked ide logicky o nove auta a nie kazdy zacne hulit v novom, ale skor starsom, co je na trhu dlho a to su spalovacie.

            Odtial je tento vycuc v clanku https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/ tu to dava viac logiku.
            A toto je lepsi clanok, nez medialne keci, akurat nejde o rozdelenie podla typu pohonu, ale pocty celkove a ako vznikol, a poziar od pasazierov je cca 10%, ked si podpali pod zadkom https://www.nfpa.org/-/media/Files/News-and-Research/Fire-statistics-and-reports/US-Fire-Problem/osvehiclefires.pdf Spomina sa tam aj Ev v zmysle, ze horia aj samostatne zaparkovane alebo pri nabijani.
            A zvysok je domaca uloha na pohladanie.
            Samozrejme, ze v USA nemaju STK, preto tam moze jazdit aj vrak, hrdzavy skrz, len co sa mu vladzu kolesa tocit.
            V USA je cca 224mil. registrovanych aut, takze hori cca kazde 1120te. U nas je ich asi 2.3mil., tzn. by malo horiet 2053/rok a to je 5,6/den, nie 123.
            Jednoduche pocty.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+