MojElektromobil

Európska komisia (EK) dnes zverejnila návrhy, ktoré sa týkajú znižovania emisií CO2 a podpory vývoja automobilov do zásuvky. Žiadne kvóty, ani ZEV kredity pre predaj elektrifikovaných automobilov sa nekonajú. Flotily jednotlivých výrobcov áut budú musieť dosiahnuť v roku 2025 o 15 % a v roku 2030 o 30 % menej emisií CO2 v porovnaní s rokom 2021. Za nedodržanie stanovených hodnôt im hrozia sankcie. Výrobcovia, ktorí predajú vyšší podiel bezemisných či nízkoemisných automobilov, dostanú za odmenu nižšie emisné limity.

Cieľom návrhov je urýchlenie prechodu k bezemisným (elektromobily) či nízkoemisným automobilom v rámci , rovnako tak aj udržanie trhového podielu v predaji automobilov. Spomínané hodnoty, teda 15 % zníženie emisií osobných a ľahkých úžitkových automobilov do roku 2025 a 30 % do roku 2030 v porovnaní s rokom 2021, boli stanovené na základe analýzy, ktorá bola vypracovaná aj za účasti mimovládnych organizácií pôsobiacich v súvisiacich oblastiach priemyslu.

Náš tip
Vývoj a výrobu európskych batérií do elektromobilov má naštartovať aliancia štátov podobná Airbusu

elektromobily na slovenskom trhu predaje elektromobilov plug-in hybridov slovensko september 2017

“Clean Mobility Package”

EK vypracovala v súvislosti so znižovaním emisií CO2 a podporou vývoja e-áut balík opatrení s názvom “Clean Mobility Package”, ktorý obsahuje okrem iného:

  • Emisné normy CO2 stanovené pre rok 2025 a 2030, ktoré majú urýchliť prechod na elektrifikované automobily.
  • Smernicu na podporu elektrifikovaných vozidiel v rámci výberových konaní verejných zákaziek.
  • Akčný plán a investičné riešenia pre celoeurópsky rozvoj infraštruktúry pre vozidla s alternatívnym pohonom.
  • Batériovú iniciatívu“, ktorá má zabezpečiť, že kľúčové technológie batérií do elektromobilov budú vyvinuté a vyrobené v EÚ.

“Tento legislatívny balík má Európe napomôcť k udržaniu líderskej pozície v oblasti automobilového priemyslu. Našou snahou je vyrábať najlepšie, najkvalitnejšie a najekologickejšie automobily, pričom chceme zabezpečiť najrozvinutejšiu infraštruktúru na svete. Tá bude zahŕňať nabíjacie stanice a systémy pre autonómne riadenie,” hovorí Maroš Šefčovič – podpredseda EK zodpovedný za energetiku.

EK odhaduje, že na dosiahnutie stanovených cieľov budú nutné investície vo výške 22 miliard €.

Náš tip
Čína oznámila povinné kvóty pre predaj elektrických automobilov. Čísla budú obrovské

supercharger bezplatne nabijanie

Sankcie či “odmeny” pre výrobcov

Nové emisné ciele už nebudú definované absolútnou hodnotou CO2 na 1 km ako doteraz. Tie budú stanovené na základe testov emisií nových osobných a ľahkých úžitkových automobilov v rámci flotily výrobcu. Merania budú prebiehať na základe novej, presnejšej metódy WLTP. Každému výrobcovi tak bude stanovený špecifický emisný cieľ.

Ak stanovené hodnoty presiahne, môže dostať od Európskej komisie pokutu 95 € za každý jeden gram CO2 na kilometer. Výrobcom, ktorí dosiahnu vyšší podiel predaných elektromobilov či nízkoemisných automobilov (menej ako 50 g CO2/km) ako 15 % pre rok 2025 a 30 % pre rok 2030, zníži EK celkové ciele pre znižovanie emisií CO2.

Cena e-áut kompenzovaná prevádzkovými nákladmi

Kritikom vysokých cien elektrifikovaných automobilov EK “odkazuje”, že tá bude vykompenzovaná nižšími prevádzkovými nákladmi. Podľa je výpočtov má byť priemerná úspora nového e-auta zakúpeného v roku 2025 – 600 € ročne a v roku 2030 – 1 500 € ročne. Platiť to má aj pre staršie automobily tohto typu.

Zdroj: tlačová správa

8. novembra 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+