MojElektromobil

Situácia s predajom elektromobilov na Slovensku je doslova zúfalá a v počte predaných kusov patríme na absolútny chvost Európy. Zatiaľ čo vo vyspelých krajinách sa elektrifikované vozidlá predávajú naozaj vo veľkom, u nás sa vedú debaty, prečo si elektromobily nekúpiť. Situácia je, bohužiaľ, zlá.

Sme na chvoste Európy

Teoreticky malé predaje elektromobilov na Slovensku prinášajú jednu jedinú výhodu. Počet verejných nabíjacích bodov je vzhľadom na počet elektromobilov u nás pomerne štedrý, no to nemusí platiť večne. Pravou je, že aj keď sú predaje elektromobilov nízke, medziročne rastú o veľmi vysoké percentá. S pribudajúcimi rokmi a širšou ponukou vozidiel sa to bude len a len zvyšovať, na čo musí byť pripravená aj infraštruktúra.

podiel-bev-2023-eu
Podiel predaja vozidiel podľa typu pohonu | Zdroj: ZAP / ACEA

Priemer podielu predajov elektromobilov v EÚ je na úrovni 14,24 percenta, zatiaľ čo na Slovensku sme len na čísle 2,59 %. Podrobnejšie informácie k tejto téme nájdete v článku Predaj nových elektromobilov na Slovensku je katastrofálny. Sme poslední v rámci EÚ. Naopak, ak sa pozrieme na Nórsko, tak tam predajom elektromobily dominujú, a to výrazne. Čo robia Nóri inak ako my? Dokonca ani tamojšie podnebie elektromobilom nepraje, pretože je tam podstatne väčšia zima ako u nás. Na tému upozornil portál cnbc.com.

Rekordné predaje elektromobilov v Nórsku

Elektromobily dosiahli v Nórsku v roku 2023 až 82 percent podielu predaja nových vozidiel, čo je naozaj skvelé číslo. Pri porovnaní sú naše dve percentá doslova smiešne, ani priemer Európskej únie sa nemá čím chváliť. Dokonca aj na najväčšou svetovom trhu (Čína) bol podiel predaja elektromobilov v roku 2023 na úrovni 24 percent.

BMW iX3
BMW iX3

Nórska vláda začala stimulovať nákup elektrických vozidiel už v 90-tych rokoch minulého storočia. Vtedy bol výber modelov prakticky nulový, no niekde začať predsalen treba. Elektromobily mali rôzne výhody. Mohli parkovať bezplatne, využívať pruhy pre autobusy a nechýbali ani daňové úľavy. Predaje začali prudko rásť približne pred 10 rokmi, kedy na trh začali prichádzať naozaj schopné modely s dlhším dojazdom a rýchlym nabíjaním. Dnes je už situácia úplne iná a každá automobilka má v portfóliu veľmi slušné elektromobily, z ktorých by si vedel vybrať každý. Navyše, ponuka sa neustále rozširuje.

Elektrifikácia v Nórsku sa netýka len osobných vozidiel. Napríklad v Osle už premávajú elektrické trajekty, autobusy, nákladné vozidlá a dokonca aj stavebné stroje. A nie, naozaj im neskolabovala elektrická sieť. Navyše, Nórsko patrí medzi krajiny, ktorých elektrická energia je jedna z najčistejších. Krajina vo veľkej miere využíva energiu z vody. Nabíjanie je v porovnaní s tankovaním lacné a zdroje sú obnoviteľné.

Podpora elektromobility na Slovensku

Pravdou je, že u nás sa to hýbe veľmi pomaly. Čo sa týka podpory kúpy elektromobilov, momentálne neexistuje absolútne nič. V roku 2019 bol zatiaľ jediný pokus o dotácie. Noví majitelia mohli získať 8000 eur na elektromobil, prípadne 5000 eur na plug-in hybrid. Celkovo to však zvládnuté veľmi dobre nebolo, všetky dostupné financie sa minuli len za 3 minúty a 41 sekúnd.

Mohlo by vás zaujímať:

V článku Dotácie na elektromobily: Vyčerpané za 3 minúty 41 sekúnd | NAŽIVO nájdete aj video, ako to celé prebiehalo a ako sa dostupná suma extrémne rýchlo znižovala. Ďalšie dotácie na nákup elektromobilov v pláne zatiaľ nie sú, krajina sa sústreďuje skôr na podporu infraštruktúry.

Inak elektromobily na Slovensku nemajú žiadne výhody. V Českej republike môžu napríklad parkovať zadarmo vo vybraných lokalitách miest či dokonca majú odpustené diaľničné mýto. U nás zatiaľ absolútne nič.

Náš tip
eFleet Day 2024 otvorí kľúčové témy o elektromobilite vo firmách. Tomuto sa bude venovať
17. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+