MojElektromobil

Elektromobilita tak ako ju poznáme dnes je v globálnom pohľade mladou témou. Aj kvôli tomu ju sprevádza viacero mýtov, nesprávnych a priam zavádzajúcich informácií.

V sérii článkov „Mýty a fakty o elektromobiloch“, ktorá vznikla na základe prednášky „10 dôvodov, prečo ľudia nechcú elektromobily“ z podujatia Salón elektromobilov 2021, sa postupne pozrieme na najčastejšie mýty obkolesujúce svet elektrických vozidiel.

V pozadí prezentácie stojí Kristián Kratochvíľ, človek ktorý sa dlhodobo venuje vývoju technológií pre obnoviteľné zdroje. Sám patrí medzi skúsených majiteľov elektromobilov, vďaka čomu pozná všetky ich stránky. Celý záznam prezentácie v originálnom znení nájdete na YouTube.

Úvodom…

Prečo si ľudia stále myslia, že elektro auto nie je tou správnou cestou? Medzi najčastejšie uvádzané veci patrí vysoká cena, nízky dojazd, problém s dostupnosť nabíjania, dlhé nabíjanie, nízka rýchlosť, ako aj to, že elektrické autá sú škaredé, malé a neekologické. Všetkým týmto veciam sa budeme venovať bod po bode. V úvode sa pozrieme na tvrdenie, že máme málo nabíjacích staníc. Aká je situácia v skutočnosti?

Málo nabíjacích staníc?

Na Slovensku máme 1044 čerpacích staníc, ktoré slúžia pre všetkých obyvateľov. Momentálne máme niečo okolo 125 rýchlo nabíjacích staníc a nejakých 507 AC, čiže nabíjanie so striedavým prúdom. Tiež sa to môže zdať, že je to málo oproti tomu, aký je potenciál na Slovensku, koľko áut tu môže jazdiť alebo koľko ich tu jazdí. Momentálne vieme o nejakých 2 000 elektroautách.

Takže každé auto má niekoľko nabíjacích staníc k dispozícií denne, bez toho, že by si nejako zavadzali. Samozrejme netreba zastaviť, sieť treba ďalej budovať. Na čo však ľudia zabúdajú, a čo je možno aj chyba výrobcov, je to, že neupozorňujú ľudí, že elektrické auto vyslovene nepotrebuje mať závislosť na nejakej verejnej nabíjacej stanici. Bežná verejnosť vníma tieto autá len na nabíjacích staniciach, keď niekde stoja. Často vyslovene povedia, že zavadzajú, pretože berú parkovacie miesta ostatným ľuďom.

Ale reálne sa vec má tak, že aj domáca nabíjačka je tiež nabíjacou stanicou. Toto je tá najbežnejšia nabíjacia stanica na svete, ktorá funguje v každej domácnosti, a v každom dome. Preto tvrdím, že máme 1044 čerpacích staníc, ale máme niečo vyše 5 miliónov lokalít, kde si viem elektrické auto nabiť. Je to elektrické auto, čiže všade, kde je elektrická energia si to auto viem nabiť.

Tesla Model S Tomáš Gurský Guri rozhovor
Foto: Redakcia

Toto je Tomáš, ako čerstvý majiteľ Tesly. Bol veľmi šťastný, že mu firma dopriala takéto auto. Tiež musel riešiť otázky ako bude auto nabíjať a koľko to bude trvať. Až potom zistil, že to nabíjanie funguje bezproblémovo. Argument, že máme „málo nabíjacích miest“ jednoducho v praxi nie je založený na pevných základoch.

Aký je názor prevádzkovateľov nabíjacích staníc?

Ako môžeme vidieť, Kristián sa na problematiku pozrel z praktickej stránky a cez tvrdé čísla. Téme možného nedostatku nabíjacích staníc sa však na Salóne elektromobilov 2021 venovali aj priamo prevádzkovatelia infraštruktúry. Ak si chcete pozrieť ako to celé vnímajú oni, a prípadne si ešte o trochu viac rozšíriť obzory, odporúčame vám diskusiu „Nabíjacie stanice na Slovensku, máme ich dostatok a bude nabíjanie zadarmo?“.

Náš tip
Elektromobil má malý dojazd | Mýty a fakty (1. časť)
2. septembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

2 odpovede na “Mýty a fakty o elektromobiloch: Málo nabíjacích staníc?”

  1. Ak ma clovek na to aby si kupil auto s dojazdom 400km tak nabijanie prenho asi nebude az taky problem. Ale vacsina ludi si take auto dovolit nemoze pretoze je drahe. Potom su tu elektromobilisti ktori maju dojazd povedzme do 200km a v zime alebo po dialnici aj ovela menej. A tato skupina ludi uz problem s nabijanim ma. Som jednym z nich takze viem o com hovorim.
    Nabijacky niesu umiestnene na dialniciach ale je potrebne robit zachadzky do najblizsich miest co ma stoji cas a dalsie kilometre z mojho dojazdu. To plati hlavne od Ziliny na vychod a na juh, zapad je na tom podstatne lepsie.
    Dalej by ma zaujimalo kolko z tych stoviek nabijaciek je v skutocnosti neverejnych, umiestnenych v hoteloch a urcenych pre zakaznikov. Priklad: idem do tatier na vylet, pridem na strbske pleso, rad by som pripojil auto na nabijacku s tym ze ked sa vratim bude nabite. Ale problem je z tych 3 nabijaciek ktore niekde na mape svietia ani jedna nieje verejna. Dokonca ani vo velkom parkovacom dome nieje ani len zastrcka kde by som si mohol auto zapojit (v Smokovci nastastie aspon taka moznost je). To su riesenia ktore by stali mesto par eur, a mozno ta nizka cena je dovod preco sa to neurobi, lebo na par eurach sa sotva niekto nabali.

    • Toto bola popularizacna prezentacia…
      Je fakt, ze ak clovek byva v RD, tak pre daleko viac ako 90% takychto vodicov a 90% ich jazd nepotrebuju ziadnu nabijaciu siet!
      No a ak uz budu potrebovat, tak cielom jednoznacne musi byt intenzivne budovat UFC nabijacky (min. na hlavnych tahoch a dialniciach a najlepsie uz len 350kW, tak ako dnes mame bezne dostupne cerpacie stanice pre spalovaky). Taketo nabijacky zostanu perspektivne aj do buducnosti a na nich je mozne nabijat akceptovatelne rychlo pre akehokolvek vodica! Energetik z min. storocia sice povie, ze je to nerealne, ale v spojeni s bateriovymi uloziskami a FVE je to uplne realne a naviac by taketo stanice mohli sluzit aj ako stabilizatory energetickej siete a nie opak, co rozsiruje fosilna lobby.
      No a keby bola dana podpora ako v Norsku, alebo aspon Nemecku, tak uz dnes tu neriesime taketo hluposti, lebo kazdy by jazdil na EV.
      Ak by nebolo Tesly, tak sa dnes nebavime na tejto urovni, ako sme sa mali bavit prirodzene uz v roku 2000! No a dnes by si kazdy vyberal EV podla pouzitia skor ako mobilnu baterku ako dopravny prostriedok.
      Pre fosilnu lobby je vsak kazdy oddialeny rok dobry a tak sa to este bude natahovat ako sopel, samozrejme na ukor buducich generacii. Ale koho to trapi? Zijeme dobu po mne potopa a co z toho budem mat…
      Riesenia su jednoduche a uz aj efektivne a ekologicke, len by sa muselo chciet.
      No a na to nam nebudu stacit taketo popularizacne prednasky, ale tornada a zaplavy. Bohuzial cim skor a cim viac „katastrof“, tym skor nam snad docvakne a pochopime, ze investicie do technologii tohto storocia (nie fosilii z min. storocia) su a budu ovela lacnejsie ako nasledky, ktore ideme postupne platit. Nemyslim si, ze Homo sapiens je adekvatne pomenovanie pre cloveka, kt. si povedal, ze neutralny (neskodny) chce byt az v roku 2050!!!
      Na co vlastne sme tu??? 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+