MojElektromobil

Druhá generácia Kia Niro sa už dočkala svojho oficiálneho európskeho predstavenia, ktoré potvrdilo doterajšie informácie. Úplne nové Niro má poukazovať na plnenie záväzkov automobilky KIA v oblasti prechodu na elektromobilitu.

Novinka preto ani nie je dostupná vo verzii s čisto spaľovacím motorom. Na výber je len v prevedení hybrid (HEV), plug-in hybrid (PHEV) a batériový elektromobil (BEV).

Populárny crossover Kia Niro bol od základov prepracovaný, aby spĺňal potreby dnešných používateľov áut, ktorí si čoraz viac majú potrpieť na udržateľnú mobilitu. Elektrifikované pohonné jednoty sa spájajú s využitím recyklovaných materiálov v interiéri – čalúnenie stropu je vyrobené z recyklovaných tapiet, panely dverí sú lakované farbou bez obsahu prchavých organických látok, poťahy sedadiel sú vyrobené z vegánskej kože s obsahom tencelu z eukalyptových stromov a roletka v batožinovom priestore je z pleteného materiálu so 75 % obsahom recyklovaných vlákien.

Všestranné rodinné auto

Automobilka svoje nové modely Niro stavia do pozície bezpečného rodinného vozidla s priaznivými ekonomickými a ekologickými vlastnosťami, ktoré majú ľudí povzbudiť na ich ceste k elektrifikácii.

Nové Niro má dĺžku 4 420 mm, šírku 1 825 mm a výšku až do 1 570 mm. Prepracovaná konštrukcia je postavená na platforme „K“ tretej generácie od spoločnosti Kia. Rázvor 2 720 mm a vylepšené rozmery kabíny sa majú pretaviť do priestranného interiéru.

Foto: KIA

Väčší celkový priestor v interiéri a ergonomické vylepšenia tvoria výnimočný priestor pre cestujúcich vpredu, vrátane nového „relaxačného“ sedadla pre spolujazdca. Keď vozidlo stojí, spolujazdec si môže oddýchnuť jednoduchým stlačením tlačidla. Sedadlo sa nadvihne a nakloní, aby si cestujúci užil maximálny komfort a optimálnu oporu tela pri odpočinku.

Tenká konštrukcia predných sedadiel vytvorila dodatočný priestor vzadu, takže pasažieri sediaci vzadu majú viac miesta. Konektory USB-C namontované na sedadle umožňujú praktické nabíjanie.

Vodiča obklopuje prístrojová doska, navrhnutá tak, aby boli potrebné ovládacie prvky na dosah ruky. Na dvoch jednoliatych 10,25- palcových obrazovkách sa zobrazujú informácie o vozidle a navigácia, zatiaľ čo dotykový displej s viacerými režimami umožňuje ovládanie informačno-zábavného systému a kúrenia.

Foto: KIA

10-palcový projekčný displej (HUD) premieta priamo na čelné sklo dôležité informácie o jazde vrátane rýchlosti, údajov ADAS a povelov navigácie.

Druhá generácia modelu Niro benefituje z kompletnej ponuky inteligentných pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS) Kia DriveWise, ktorých úlohou je zabrániť potenciálnym nebezpečenstvám na ceste a zaistiť pokojnú jazdu. Spomína sa napríklad asistent na zabránenie hroziacej kolízie (FCA) a funkcie zatáčania na križovatke a prechádzania križovatkou.

Foto: KIA

Kia Niro PHEV a HEV

Modely PHEV a HEV využívajú benzínový motor Kia Smartstream 1.6 GDI spárovaný s druhou generáciou šesťstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky Kia (6DCT). Medzi vylepšenia motora GDI druhej generácie patria guľôčkové ložiská s nízkym trením, prevody optimalizované pre efektívnu činnosť prevodovky a odstránenie spiatočky, čo samo o sebe ušetrilo 2,3 kg. Spätný chod namiesto toho zabezpečuje výlučne elektromotor, čo pomáha znižovať emisie výfukových plynov počas cúvacích manévrov.

Štvorvalcová jednotka má kombinovaný maximálny výkon 141 koní v kombinácii so synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom s výkonom 32 kW vo verzii HEV. Vo verzii PHEV má elektromotor výkon 62 kW, t. j. kombinovaný maximálny výkon je 183 koní a dojazd čisto na elektrinu až 65 km.

S modelom Niro PHEV prichádza na trh novinka v podobe 5,5 kWh vysokonapäťového ohrievača s pozitívnym teplotným koeficientom (PTC) od spoločnosti Hyundai Motor Group pre plug-in hybridné modely, ktorý predlžuje elektrický dojazd v chladnejších podmienkach. Samoregulačné keramické prvky zabezpečujú vyhrievanie kabíny, dopĺňajú vykurovací element vo vozidle a zaisťujú nepretržité prúdenie teplého vzduchu.

Režim jazdy v nízkoemisných zónach

Inteligentný režim jazdy v nízkoemisných zónach pre modely Niro HEV a PHEV automatizuje využívanie elektrickej energie tak, že prevezme navádzanie do cieľa od navigačného systému, využije systém učenia sa vzorov správania počas jazdy alebo prostredníctvom manuálneho zadania vodiča. Ako nízkoemisné zóny sú označené zastavané oblasti alebo cesty v blízkosti škôl a nemocníc, kde sa vozidlo sa automaticky prepne do režimu čisto elektrickej jazdy, aby sa v týchto prostrediach znížili emisie výfukových plynov na nulu.

Foto: KIA

Nová Kia Niro ako čistý elektromobil

Čisto elektrická verzia nového modelu Niro ponúka dojazd na úrovni 463 km (WLTP). Poháňa ju elektromotor s výkonom 150 kW, ktorý sa sa podpisuje na maximálnej rýchlosti 167 km/h a zrýchlení z 0 na 100 km/h za 7,8. Niro má navyše nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,29, čo zaisťuje minimálny aerodynamický odpor a zlepšuje celkovú efektivitu. Nová generácia modelu Niro EV má ťažnú kapacitu 750 kg.

Nabitie 64,8 kWh lítiovo-iónového polymérového akumulátora v modeli Niro EV z 10 % na 80 % trvá 43 minút prostredníctvom vhodnej jednosmernej rýchlonabíjačky. Keď teploty poklesnú a ako cieľ vyberiete nabíjací bod, systém využíva funkciu prípravy na predhriatie akumulátora s využitím navigácie, čo pomáha skrátiť časy nabíjania a zabezpečiť výkon akumulátora. Úplne nové Niro sa dodáva s nabíjacím konektorom CCS.

Čisto elektrická verzia sa od PHEV a HEV modelov odlišuje dvojfarebnou uzavretou maskou a unikátnymi oceľovosivými bočnými detailmi. Niro EV dostalo okrem špecifických 17- palcových zliatinových diskov aj špeciálnu spodnú masku a nárazník. Nabíjací konektor pre model EV je prakticky umiestnený v strede prednej masky, čím sa zaisťuje ľahký prístup na všetkých nabíjacích staniciach.

Foto: KIA

Hlasové ovládanie

Systém hlasového ovládania vozidla s technológiou rozpoznávania prirodzeného hlasu umožňuje cestujúcim ovládať kľúčové systémy vozidla, napríklad nastavenia teploty a audiosystému. Nová funkcia Multi-Command znamená, že cestujúci môžu jedným povelom ovládať viacero funkcií. Ďalšou praktickou funkciou sú elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, ktoré sa po rozpoznaní inteligentného kľúča automaticky otvoria.

Prostredníctvom služieb Kia Connect môžu vodiči zobraziť a ovládať stav nabitia vozidla, a okrem toho plánovať trasy pomocou online navigácie, synchronizovať kalendár a využívať prístup k funkciám na palube vozidla, ako je zobrazenie nabíjacích staníc v okolí, informácie o aktuálnom počasí a dopravné správy v reálnom čase.

Parkovací asistent aj V2L

Medzi ďalšie praktické funkcie zavedené do nového modelu Niro patrí diaľkový inteligentný parkovací asistent (RSPA) a funkcia V2L (vozidlo do spotrebiča). Systém RSPA umožňuje vodičovi vystúpiť z vozidla pred zaparkovaním a parkovací manéver dokončiť stlačením tlačidla. Na úzkych parkovacích miestach vozidlo dokáže autonómne zaparkovať pohybom v priamom smere dopredu a dozadu využitím kamier s priestorovým zobrazením a ultrazvukových senzorov.

Funkcia V2L, ktorá dokázala svoju užitočnosť pre používateľov už v modeli EV6, znamená, že zostávajúcu kapacitu akumulátora možno použiť na napájanie externých elektrických spotrebičov, a to vďaka obojsmernému zapojeniu napájacieho zdroja tohto elektromobilu.

Nová Kia Niro EV: Cena a dostupnosť

Novú generáciu Kia Niro si môžete objednať od júna, pričom prvé vozidlá by k európskym zákazníkom mali doraziť v treťom kvartáli 2022. Novinka sa do predpredaja dostala už aj na Slovensku, cenník bol zverejnený k 17. júnu 2022. Tlačová správa uvádza, že plug-in hybridná verzia bude dostupná od 36 590 € a elektrická verzia od 44 490 €.

Naproti tomu oficiálny cenník pri modely Kia Niro EV uvádza cenu začínajúcu na 41 490 €, nikde pritom nefiguruje informácia o uvádzacom bonuse, ktorý by mohol vysvetľovať rozdiel 3 000€. Ako jediný bonus sa v cenníku spomína nabíjacia karta v hodnote 200 €. Celkovo to však vyzerá tak, že treba počítať práve s vyššou cenou, 44 490 €, nakoľko tá figuruje aj v konfigurátore na oficiálnom webe.

Novinka Kia Niro EV má cenovú politiku nastavenú pomerne zaujímavo. Konkuruje jej napríklad Hyundai IONIQ 5, ŠKODA Enyaq iV, Volkswagen ID.4, ale aj model doslova z vlastných radov Kia EV6. Pre úplnosť ešte doplníme, že nová generácie nesie názov Kia Niro EV, pričom tá prvá je známa ako Kia e-Niro a ešte stále je v predaji.

Cena Kia Niro EV podľa cenníka | Zdroj: Kia

Do obehu sa dostali základné informácie o elektromobile Kia Niro EV, ktorý bude v našich končinách pravdepodobne známy ako nová generácia Kia e-Niro. Vďačíme za to tlačovej správe od švédskeho zastúpenia automobilky.

Tá uvádza, že elektrická Kia Niro bude vybavená elektromotorom s výkonom 150 kW a maximálnym krútiacim momentom 255 Nm. K tomu sa pridáva batéria s kapacitou 64,8 kWh, čo sa má pretaviť do dojazdu 463 kilometrov, podľa normy WLTP.

Vďaka podpore rýchleho nabíjania má byť nabitie z 10 na 80% kapacity batérie otázkou 43 minút. Nepríjemným prekvapením môže byť predajná cena. Tá podľa informácie zo švédskeho cenníka pri základnej výbave vychádza v prepočte na 46 841€. Pre porovnanie, aktuálne dostupná generácia Kia e-Niro na Slovensku začína na cena 35 590€.

Ako informuje portál InsideEVs, nová generácia v porovnaní s tou súčasnou narástla. Rázvor má byť väčší o 20 mm, čo znamená, že pasažieri budú mať o trochu väčšie pohodlie.

KIA konkrétne spomína napríklad väčší priestor na nohy pre pasažierov na zadných sedadlách.  Zväčšenia sa však dočkal aj batožinový priestor, ktorý ponúka objem 475 litrov. Dopĺňa ho ešte predný kufor, takzvaný “frunk” s objemom 24 litrov.

Druhá generácia Kia Niro: Poriadny redizajn so zameraním na ekológiu

23.1.2022

Kia oficiálne predstavila očakávanú druhú generáciu svojho známeho modelu Kia Niro. Potvrdili sa pritom predošlé očakávania, že novinka bude dostupná v prevedení hybrid, plug-in hybrid, ale aj ako čistý elektromobil.

Súčasne sa ukázalo, že svoju inšpiráciu síce našla v koncepte HabaNiro, hoci sériovo vyrábaná verzia sa bude držať pri zemi. Žiadne divoké prevedenie dverí, ktoré sa otvárajú dohora sa nakoniec nekoná. Vrátili sa aj tradičné fyzické spätné zrkadlá namiesto tých virtuálnych.

Foto: Kia

V rámci formálneho predstavenia bol nateraz priblížený len hybridný model, zvyšné verzie pohonov budú verejnosti predstavené neskôr s blížiacim sa dátumom začiatku predaja. Kedy presne k tomu dôjde Kia neupresňuje. Uvádza len, že predaj úplne nového modelu Kia Niro HEV sa začne v Kórei tento mesiac a na vybraných svetových trhoch sa začne predávať neskôr v tomto roku.

Vieme len toľko, že dostupné budú tri motorizácie – hybrid, plug-in hybrid a čisté elektro, v interiéri novej generácie Niro sa bude nachádzať množstvo recyklovaných a prírodných materiálov a pripravený bude špeciálny “eko režim” s názvom Greenzone Drive Mode. Ten bude v prípade hybridnej a plug-in hybridnej motorizácie automaticky prepínať na čisto elektrickú jazdu. Dochádzať k tomu bude na základe navigácie (nizkoemisné zóny), ako aj správania vodiča podľa histórie jázd.

Foto: Kia

Kia tradične pridala snímky auta v celej jeho paráde. A treba povedať, že nová Kia Niro prešla poriadnym redizajnom a vyzerá veľmi dobre. Exteriér úplne nového Nira nadväzuje na dizajnové prvky koncepčného modelu HabaNiro prezentovaného v roku 2019. Karoséria bola navrhnutá tak, že Niro dosiahlo koeficient aerodynamického odporu (C d ) na úrovni 0,29.

Rozmery úplne nového modelu Niro oproti jeho predchodcovi narástli: dĺžka je 4 420 mm, šírka 1 825 mm, výška 1 545 mm a rázvor 2 720 mm, čo predstavuje nárast o 65, 20, 10 a 20 mm.

Dizajnéri poriadnu pozornosť venovali aj interiéru. Okolo vodiča a spolujazdca vpredu sa obtáča nekonvenčná prístrojová doska s protichodnými líniami, ambientné osvetlenie ponúka 74 farebných kombinácií a na dosah je aj stredová konzola s voličom prevodovky a odkladacím miestom.

Vďaka premiestneniu 12 V batérie a jej začleneniu vedľa vysokonapäťového akumulátora v spodnej časti zadných sedadiel dosahuje objem batožinového priestoru modelu Niro HEV pôsobivých 451 litrov (VDA), čo je o 15 litrov viac ako u jeho predchodcu.

Foto: Kia

Model HEV je vybavený 1,6-litrovým motorom Smartstream GDI od spoločnosti Kia. Štvorvalcová jednotka generuje maximálny výkon 105 koní a krútiaci moment 144 Nm. V kombinácii s 32 kW synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi dosahuje model HEV kombinovaný maximálny výkon 141 koní.

Druhá generácia modelu Niro obsahuje kompletnú výbavu inteligentných asistenčných systémov pre vodiča DriveWise (ADAS) značky Kia. Asistent na predchádzanie čelným zrážkam (FCA) varuje vodiča v prípade hroziacej zrážky s inými vozidlami, chodcami alebo cyklistami. Funkcie systémov Junction Turning a Junction Crossing poskytujú preventívnu bezpečnosť pri prejazde križovatkami.

Pomocou informácií z prednej kamery a navigačného systému nového modelu Niro poskytuje inteligentný asistent rozpoznávania dopravných obmedzení (ISLA) varovanie a upraví rýchlosť, ak vodič prekročí povolenú rýchlosť. Inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním (RSPA) je funkcia, ktorá umožňuje vozidlu samostatne zaparkovať bez ohľadu na to, či je vodič vo vozidle alebo nie.

Na technické špecifikácie, termín uvedenia na trh či predajnú cenu elektromobilu a plug-in hybridu Kia Niro si budeme musieť počkať. Väčšinu prvkov však budú zdieľať s predstaveným hybridom.

Foto: Kia
Foto: Kia

Kia Niro: Takto novinka vyzerá na prvých skiciach. Vo finále ju uvidíme už čoskoro

22. november 2021

Kia sa pripravuje na slávnostné odhalenie novej generácie svojho modelu Kia Niro. Dôjde k tomu už o niekoľko dní, konkrétne 25. novembra 2021 o 11:30 kórejského času na autosalóne Seoul Mobility Show.

Aby túto udalosť vyzdvihla do pozornosti, automobilka zverejnila prvé obrázky svojho celkom nového Nira, ktoré je už neoddeliteľnou súčasťou ponuky ekologických vozidiel značky Kia.

Foto: KIA

Nové Niro, vytvorené v duchu novej dizajnovej filozofie “Zjednotenie protikladov”, ilustruje záväzok značky Kia k trvalej udržateľnosti. Inšpiruje sa svetom prírody,  ktorý má trvalá udržateľnosť chrániť, reaguje na komplexné nároky spotrebiteľov presadzujúcich udržateľnosť a súčasne prichádza s dizajnom spájajúcim ekologickú úspornosť a potešenie z jazdy. 

Foto: KIA

Exteriér nového Nira nadväzuje na odvážne dizajnové prvky koncepčného modelu Habaniro prezentovanom v roku 2019. Štýlový crossover stelesňuje charakter štúdie Habaniro s modernými prvkami karosérie v dvojfarebnom prevedení.

Netradičná asymetrická prístrojová doska v interiéri kombinuje horizontálne a diagonálne tvary s odkazom na dizajnové stvárnenie “Zjednotenie protikladov” a napĺňa princíp “Joy for Reason” prostredníctvom praktickej a ekologickej konštrukcie. 

Foto: KIA

Aj druhá generácia Kia Niro by mala zostať globálne predávaným modelom, takže sa počíta s jej klasickou dostupnosťou pre Európu. Do predaja by sa mala dostať v priebehu budúceho roka a očakáva sa, že dorazí v prevedení plug-iny hybrid, ale aj ako čistý elektromobil. Koniec-koncov, prezrádza to aj samotná Kia, ktorá novinku spomína v kontexte trvalej udržateľnosti a ekológie.

Zverejnené obrázky predstavujú drobnú ochutnávku, ktorá toho neprezrádza príliš veľa, no stále priťahuje pozornosť. Na finálnu podobu novej generácie Kia Niro so všetkým čo k tomu patrí nebudeme čakať príliš dlho.

Foto: KIA

Pripomeňme si, že obdobným spôsobom bol nedávno predstavený aj koncept Hyundai SEVEN. Najskôr sme dočkali niekoľkých ukážkových obrázkov, potom prišlo formálne odhalenie. Tento postup automobilky využívajú celkom pravidelne.

Ešte tradičnejšia forma je prvotná ukážka konceptu, respektíve štúdie, a následné predstavenie auta vo verzii pre sériovú výrobu. Často pri tom dochádza k značným rozdielom medzi víziou a realitou. Koncept jednoducho slúži len ako základná inšpirácia.

Ako to dopadne v prípade konceptu HabaNiro a sériovo vyrábanej verzie Kia Niro uvidíme už čoskoro. Dočkáme sa netradičného otvárania dverí, o ktorom Kia snívala v roku 2019?

Koncept Kia HabaNiro | Foto: CarAndDriver
Náš tip
Volvo Concept Recharge: Väčšie batérie nie sú správnou cestou


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

20. júna 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+